Lumpen

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Japp först så mönstrar man vanligt och sen så blir man kallad till en 4 dagars extramönstring i Karlskrona. jag hade en 6:a i styrka en 7:a i kondition och en 8:a på inskrivningsprovet.

8 i styrka och 7 i inskrivning. mer hann jag inte innan psykologen lät mig slippa:tungan
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Jag var o mönstrade torsdag-fredag förra veckan och fick välja tre preliminära platser: Mc-ordonnans, Svepgruppsbefäl och Artellerimatros. Men jag är osäker på om jag har valt i rätt ordning, lär man sig något som mc-ordonnans eller är det bara roligt? Jag skulle helst vilja veta att jag lärde mig något under lumpen.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Jag var o mönstrade torsdag-fredag förra veckan och fick välja tre preliminära platser: Mc-ordonnans, Svepgruppsbefäl och Artellerimatros. Men jag är osäker på om jag har valt i rätt ordning, lär man sig något som mc-ordonnans eller är det bara roligt? Jag skulle helst vilja veta att jag lärde mig något under lumpen.

Vad du än väljer så lär du dig alltid grunderna och bara det är ganska mycket, och jovisst kommer man lära sig saker som ordonnans också. Det är inte bara att köra hoj men jag har inte kommit igång riktigt, ska börja köra om 1 vecka.
 

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
#Husqvarna 250
Okej, jag blev just antagen som stridsfordonsförare/skytt på I 19 i Boden. Någon som har någonting att säga om saken? =)
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Japp först så mönstrar man vanligt och sen så blir man kallad till en 4 dagars extramönstring i Karlskrona. jag hade en 6:a i styrka en 7:a i kondition och en 8:a på inskrivningsprovet.

Jag ska också in till extra mönstring för röjdyk. :) Fick 8:a i styrka, 7:a i kondition, 7 på inskrivningstestet. Hade det inte varit för psykologkuken hade jag kunnat söka jägare. :huvet Efter det sökte jag 1 luftburensoldat,2 bevakningsoldatsgruppchef, 3 granatkastargruppbefäl....
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jag var tydligen för dålig för militärpolis:banana:gråta

Fats det va kasnke ingen överraskning när man inte tränar och inte ansträngde sig inför/under mönstringen:hihi
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Vad du än väljer så lär du dig alltid grunderna och bara det är ganska mycket, och jovisst kommer man lära sig saker som ordonnans också. Det är inte bara att köra hoj men jag har inte kommit igång riktigt, ska börja köra om 1 vecka.

Kör du mc ordinans nu? I så fall hur är det och vad kör ni för hojar?
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
Kör du mc ordinans nu? I så fall hur är det och vad kör ni för hojar?
Dom kör gamla husqvarna 2-takt automat om jag minns rätt, såg lite folk åka på sånna under en övning jag var på.

Okej, jag blev just antagen som stridsfordonsförare/skytt på I 19 i Boden. Någon som har någonting att säga om saken? =)
Grymt! Känner en kille som är stridsfordons befäl.
 
Last edited:

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Kör du mc ordinans nu? I så fall hur är det och vad kör ni för hojar?

Jo nu har vi börjat köra lite, tyvärr så har våra befäl ingen koll på vad en mcordonnans gör och vilka skydd och regler som gäller för oss så det brister i utbildningen på det viset men det har tagits upp och vi ska få kompletterande utbildning för själva ordonnansgörat vilket innefattar vägvisning och olika uppgifter under fordonsmarsch tex.

Vi hade 3 veckor körutbildning med superbra befäl varav ena jobbar som instruktör på st:eriks trafikskola. Vi är 3 ordonnanser på bataljonen och en av oss hade inte kört hoj sedan innan och redan efter första veckan låg han och slickade kurvorna på bogesund med befälens egen ktm 400 som de lät oss låna under körning på landsväg.

Då när vi kör terräng vilket vi även gjorde såklart kör vi kompaniets husqvarna 258M från 79-81 vilken är en 250cc 2-takt med en 4 växlad automatlåda.
Om jag fick välja så skulle jag som ordonnans helt klart köra 258 då den är ruskigt rolig i terräng (sålänge som motorn inte blir sur vilket händer titt som tätt om man missar att stänga av kranen eller låter den stå på tomgång) på landsväg dock om man gör tjänstgöring som militärpolis är ktm motorcykeln mycket smidigare pga lägre ljudnivå och elstart mm.

Vår uppgift är att under fordonsmarsch hålla koll på alla lastbilar och bandvagnar mfl så att de gör som de ska och släcker lysen/har lysen tänt när de ska mm, vi ska även åka i förväg för att visa rätt väg och se till så att vägen är som den ska.
Då förbandet är stationerat lyder vi under staben och kan åka med meddelanden/befäl då de måste ske under radiotystnad eller ett befäl måste fram, vi kan även åka på uppgifter om någonting måste göras eller hämtas.

Motorcykel 258 mycket körglädje lite vård.
Ktm Mycket vård, knappt någon körglädje alls.
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
En fråga när tråden liks är uppe, vad snackar man om hos psykologen och varför stoppade de dig till att söka till jägare?

Edit. Ska söka till jägare:)

För att jag på grund av att jag inte suttit i elevrådet inte hade tillräckligt bra ledarförmåga.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Jag ska också in till extra mönstring för röjdyk. :) Fick 8:a i styrka, 7:a i kondition, 7 på inskrivningstestet. Hade det inte varit för psykologkuken hade jag kunnat söka jägare. :huvet Efter det sökte jag 1 luftburensoldat,2 bevakningsoldatsgruppchef, 3 granatkastargruppbefäl....

Ska du dit den 8:e september?
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
För att jag på grund av att jag inte suttit i elevrådet inte hade tillräckligt bra ledarförmåga.

De där är kanske de dummaste jag har hört, så jag måste asså "söka" till skolans elevråd direkt skolan börjar om? :mad: Å andra sidan så har jag jobbat på en fotbollsskola och tat hand om 30st barn (-96or) så de måste ju räknas som bra ledarförmåga.:confused:

Vad mer måste jag ha gjort för att kunna söka till jägarlinjen?

:)
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Ska du dit den 8:e september?
Nej, jag ska dit vecka 45... Sen ska jag på förhelg för luftburen vecka 38.

De där är kanske de dummaste jag har hört, så jag måste asså "söka" till skolans elevråd direkt skolan börjar om? :mad: Å andra sidan så har jag jobbat på en fotbollsskola och tat hand om 30st barn (-96or) så de måste ju räknas som bra ledarförmåga.:confused:

Vad mer måste jag ha gjort för att kunna söka till jägarlinjen?

:)

Säger du att du har gjort det så räcker det..... Men jag tror man måste ha minst sjuor i allt.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Säger du att du har gjort det så räcker det..... Men jag tror man måste ha minst sjuor i allt.
Dom gör ju en helhetsbedömning, märker dom att de är en person med bra självkännedom, mognad, medkänsla för andra osv så är ju chanserna stora för att man får en ledande utb tex gruppchef.


Jägare har ju 7:eek:r som minimum men för att gå vidare så krävs oftast mer, en person som är motiverad och vill ha jägartjänst förbereder sig inför mönstringen därefter också! :tummenupp
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Dom gör ju en helhetsbedömning, märker dom att de är en person med bra självkännedom, mognad, medkänsla för andra osv så är ju chanserna stora för att man får en ledande utb tex gruppchef.


Jägare har ju 7:eek:r som minimum men för att gå vidare så krävs oftast mer, en person som är motiverad och vill ha jägartjänst förbereder sig inför mönstringen därefter också! :tummenupp

Det sägs ju finnas ett jägertest som man åker på efter mönstringen också, vet du om det är den de kallar förhelg eller är det bara det som man gör på mönstringen?

Det jag fick göra var att sitta på en pall och resa sig upp med en 20kg rycksäck med ett ben 10ggr. 5ggr med det ena och 5 med det andra. Sedan i jämn takt(ca en gång per sekund) ställa sig upp på den pallen 75ggr per ben(samma ben 75 ggr i rad) och då även med 20kg rycksäck.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det sägs ju finnas ett jägertest som man åker på efter mönstringen också, vet du om det är den de kallar förhelg eller är det bara det som man gör på mönstringen?

Det jag fick göra var att sitta på en pall och resa sig upp med en 20kg rycksäck med ett ben 10ggr. 5ggr med det ena och 5 med det andra. Sedan i jämn takt(ca en gång per sekund) ställa sig upp på den pallen 75ggr per ben(samma ben 75 ggr i rad) och då även med 20kg rycksäck.

Yes man får göra en extra mönstring om man kommer vidare på den ordinära mönstringen efter att man har gjort "jägartestet" du pratar om och som du nu genomfört :)

Extra mönstringen sker på det regemente du har sökt till tex kj

photo.php


Förhelgen kommer när man har blivit uttagen till en tjänst för att lära sig känna till lite om regementet, träffa blivande lumparkompisar, få ut kängor osv.

Har inte läst hela trådn men vad har du blivit uttagen till? :)
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Yes man får göra en extra mönstring om man kommer vidare på den ordinära mönstringen efter att man har gjort "jägartestet" du pratar om och som du nu genomfört :)

Extra mönstringen sker på det regemente du har sökt till tex kj

photo.php


Förhelgen kommer när man har blivit uttagen till en tjänst för att lära sig känna till lite om regementet, träffa blivande lumparkompisar, få ut kängor osv.

Har inte läst hela trådn men vad har du blivit uttagen till? :)

Jag har blivit uttagen till luftburensoldat på K3 (av den anledningen jag gjorde jägartestet), det kommer jag göra såvida jag inte blir antagen till röjdykare. :)

Har hört gamla gubbar snacka om att på den förhelgen sollar de ut de som inte pallar och likn. Vet du om detta stämmer? Trots allt ett par år sedan de gjorde lumpen...
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top