luktar bensin,vad är felet??

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
har en r1 99a. efter jag har kört hojen så ska jag ställa in den i garaget men efter d så luktar d bensin i hela huset..har testat med o koppla loss tanken för o kolla om d finns nåt som läcker samtidigt som motorn e på,ser inget fel där..kollar om alla slangar är intakta o det är e dom kan d vara så att jag har kopplat fel mellan avluftningsslange o den andra slangen vet inte vad den heter men d finns tre slangar..vet inte om d är felet men hojjen går kanon ändå. nån som kan kanske :confused: :va

hade samma problem med min gamla Zx-6R då fick jag höra att om man kör lite hårt i slutet av åkandet innan man stänger av motorn så rinner det överflödiga bensinen från förgasaren rakt över motorblocket och det är normalt fick jag höra av verkstaden, provade och ta det lugnare typ dem sista 3 km som jag hade kvar hem och det löste sig för mig.

en tanke bara, hoppas det fixar sig för dig.

jo men hade låtit den stå ute i 3 dar o sen tog jag in den igen kome hem efter några timmar o då luktade bensin igen ,,riktigt skumt e d faktiskt har inte hittat ngt läckagenånstans tom när den är igång när jag ger lite gas..jag hade nämligen tagit ut tanken för lackning kanske har jag satt i fel slang i tanken tex avluftningsslangen borde vara i d andra hålet men hojjen går som faan ändå vet inte om d gör ngn skillnad,,så j.....kla jobbigt vad kan felet vara..

Har du testat att stänga av soppan när hojjen är igång och låta det bli soppatorsk? (vet inte om det kan vara farligt men vet att endel gör det till vinterförvaringen) Då vet du ju om problemet är i tanken eller efteråt iaf. Själv har jag inte så mycket tips att ge, har själv problem med detta om jag glömmer att vrida av tanken efter jag ställt den i garaget.

nae d har jag inte testat ska göra d nämligen imorn o se efter jag har kört, då ska jag stänga av bränslekranen o få soppatorsk..får väl se om luktar soppa efter d..men tack ändå :)

tyvärr d luktar ändå:mad: :huvet

Polarns Speed Triple -03 hade samma problem.
Det var en o-ring på bränsleanslutningen till tanken som hade gett upp.
Det kom däremot så lite att man knappt fick något på fingrarna, men det luktade alltid om hojen när den stod still, och även när man åkte bakom honom.

Polarns Speed Triple -03 hade samma problem.
Det var en o-ring på bränsleanslutningen till tanken som hade gett upp.
Det kom däremot så lite att man knappt fick något på fingrarna, men det luktade alltid om hojen när den stod still, och även när man åkte bakom honom.

jag e inte direkt den tekniske men tro du du kanskicka en bild på hur den anslutningen ser ut..tacksam för svar...

jag e inte direkt den tekniske men tro du du kanskicka en bild på hur den anslutningen ser ut..tacksam för svar...

Såg din fråga först nu.
Polarn har sålt den hojen men jag antar att det kan se likadant ut på din hoj.
När du lyfter upp tanken försiktigt kommer du se anslutningarna på undersidan.
På polarns hoj fanns det två st anslutningar med en plastnippel.
På den ena anslutningen var o-ringen skadad, inte mycket men tillräckligt för läckage.
Sorry men kan inte beskriva bättre här och nu.

Såg din fråga först nu.
Polarn har sålt den hojen men jag antar att det kan se likadant ut på din hoj.
När du lyfter upp tanken försiktigt kommer du se anslutningarna på undersidan.
På polarns hoj fanns det två st anslutningar med en plastnippel.
På den ena anslutningen var o-ringen skadad, inte mycket men tillräckligt för läckage.
Sorry men kan inte beskriva bättre här och nu.

får ta o lossa tanken igen o kolla d här jobbiga problemet. men tack för svaret:fyllisar

Hade på en tidigare hoj en för gammal bränsleslang. Då började det lukta bensin utan att det gick att lokalisera någon läcka... varför jag fortsatte att köra några veckor till och då plötsligt började det läcka desto mer :gnissla

Kolla bränsleslangen noggrant (samt självklart dess anslutningar), behövs ju inte ens en synlig bensindroppe för att skiten ska börja stinka :brinnerup

Hade på en tidigare hoj en för gammal bränsleslang. Då började det lukta bensin utan att det gick att lokalisera någon läcka... varför jag fortsatte att köra några veckor till och då plötsligt började det läcka desto mer :gnissla

Kolla bränsleslangen noggrant (samt självklart dess anslutningar), behövs ju inte ens en synlig bensindroppe för att skiten ska börja stinka :brinnerup

har kollat allt som finns o kolla speciellt slangarna,,ska kolla under tanken igen om d är ngn O-ring som e skadad.. d e ju d som är d jobbiga att man inte ser vart fan d läcker :huvet

jag har hittat lukten o den kommer under tanken har kollat alla möjliga tips om vart det läcker men hittar inget d enda jag vet är att det kommer underifrån tanken. d går åt en heltank varje dag jag kör o jag kör inte ens långt..d e soppan somavdunstar bort o d börjar kännas dyrt som faaaaaaaaannnn..

jag har hittat lukten o den kommer under tanken har kollat alla möjliga tips om vart det läcker men hittar inget d enda jag vet är att det kommer underifrån tanken. d går åt en heltank varje dag jag kör o jag kör inte ens långt..d e soppan somavdunstar bort o d börjar kännas dyrt som faaaaaaaaannnn..

tjena.
har du insprutning på din.isåfall så är det ju ett övertryck i slangarna så det räcker med små sprickor som kanske inte syns eller otäta kopplingar för att det ska läcka när motorn e igång så när motorn e avstängd kan ju allt verka tätt å torrt.
det finns förmodligen en returslang från spridarna som tar emot överskottsbensinen o som går tillbaka till tanken ,där e ju också ett visst övertryck .
så det säkraste o billigaste e nog att byta slangar o kopplingar till att börja med.har du en jäkla otur kan ju hojen börja brinna,fanns ju en r1 som brann för ett tag sedan så det kanske finns fler med samma problem.
ha det gött.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...