Lufttryck vid bankörning?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Har säkerligen varit uppe förut men jag kan inte riktigt hitta nåt.
Skall köra lite mer bana i år och undrar helt enkelt vad man skall köra med för lufttryck i däcken.

Info:
Zx6r-99
Pilot power fram och bak. (120/60 & 180/55)
Rekommenedrat lufttryck = 2,5 & 2,8 bar.


Körde på Sviestad förra året (+25 grader) och fick rekommendationen att köra på 2,2 fram och 2,2 bak.

Hjälp en vilsen med lite tips. Vilket tryck skulle ni köra med?

Tack på förhand
 
Besten skrev:
2293879 Har säkerligen varit uppe förut men jag kan inte riktigt hitta nåt.
Skall köra lite mer bana i år och undrar helt enkelt vad man skall köra med för lufttryck i däcken.

Info:
Zx6r-99
Pilot power fram och bak. (120/60 & 180/55)
Rekommenedrat lufttryck = 2,5 & 2,8 bar.


Körde på Sviestad förra året (+25 grader) och fick rekommendationen att köra på 2,2 fram och 2,2 bak.

Hjälp en vilsen med lite tips. Vilket tryck skulle ni köra med?

Tack på förhand


2.2 körde jag iaf i mitt pilot power i bak senast. Funkade kanonbra! I fram kommer jag inte ihåg... Bara o prova sig fram annars.
 
Besten skrev:
2293879
Zx6r-99
Rekommenedrat lufttryck = 2,5 & 2,8 bar.
Hjälp en vilsen med lite tips. Vilket tryck skulle ni köra med?
Jag brukar ligga ca 0,3 bar under rekommenderat lufttryck. Därför är min rekommendation 2,2 fram och 2,5 bak. Fungerar prima för mig iaf.
 
Besten skrev:
2293879 Har säkerligen varit uppe förut men jag kan inte riktigt hitta nåt.
Skall köra lite mer bana i år och undrar helt enkelt vad man skall köra med för lufttryck i däcken.

Info:
Zx6r-99
Pilot power fram och bak. (120/60 & 180/55)
Rekommenedrat lufttryck = 2,5 & 2,8 bar.


Körde på Sviestad förra året (+25 grader) och fick rekommendationen att köra på 2,2 fram och 2,2 bak.

Hjälp en vilsen med lite tips. Vilket tryck skulle ni köra med?

Tack på förhand

Det verkar ju faktiskt som att just Power är lätt att överhetta och sänker man trycket så blir de ju varmare så jag tror inte man skall gå så lågt som till 2,2.
Men som sagt det är prova som gäller.
Jag mailade faktiskt Michelin och frågade, det skall bli intressant att se vad de svarar.
 
xrmicke skrev:
2294300 1.8 bak 2.0fram kolla trycket när du har åkt ett pass :D


Har aldrig gjort det, vad för varmtryck brukar man sträva efter vid bankörning? Kanske någon som tävlar vet!
 
Tack för svaren.

Som flera har sagt är det bara att testa sig fram, men för mig som knappt vet hur det ska kännas :confused: är det bra att ha nåt att gå efter.

Ska bli intressant och se vad Michelin säger om trycket.


Det lutar åt 2,2 fram och 2,4 bak. Det blir nån slags medelväg... :)
 
Jag kör på Pilot Power. På gata har jag 2,5 fram och 2,8 bak!
På bana har jag 2,1 fram och 2,4 bak!

Fungerar kanon för mig!! :tummenupp
 
enhjuling skrev:
2294302 Det verkar ju faktiskt som att just Power är lätt att överhetta och sänker man trycket så blir de ju varmare så jag tror inte man skall gå så lågt som till 2,2.
Men som sagt det är prova som gäller.
Jag mailade faktiskt Michelin och frågade, det skall bli intressant att se vad de svarar.
Rekomederat från michelin minimum 2.3
 
enhjuling skrev:
2294302 Det verkar ju faktiskt som att just Power är lätt att överhetta och sänker man trycket så blir de ju varmare så jag tror inte man skall gå så lågt som till 2,2.
Jag har testat 2.1-2.2 och det vart såphalt vid +27 grader och sol = aldrig mer Power :3freak
 
don_tomazo skrev:
2298735 Där ser man!
Sänker man trycket för att däcken blir varmare på bana och luften i däcken expanderar? "Gat-tryck" skulle alltså, efter några varv, ge alldeles för högt tryck i däcken på bana?
Du börjar få koll på det där...
Vilket tryck du ska åka på beror mycket på egenskaperna i stomen....
Gatdäck har en mjukare stome än racedäck (generellt) och behöver därav ett högre lufttryck...jmf med gatanpassade racedäck.
 
På bilar är stomen det som avgör trycket i däcket, det borde vara samma på hojar också (Men jag kan ha fel) det bästa är att kolla upp vad tillverkaren säger om rekomenderat tryck. Ökningen av däcktrycket på bana skijer sig från förare till förare, hur hårt kör du? vad är det för temp i backen?
För att få det rätt kan det vara vettigt med en mätare.

Biltema kvalitet:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76450
15-165_l.jpg


Motorsport kvalitet:
http://intercomp-racing.com/detail.cfm?ItemID=77
360073.jpg

finns på www.swedespeed.se kostar 499:- och ligger under veckans produkt.
 
Besten skrev:
2293879 Har säkerligen varit uppe förut men jag kan inte riktigt hitta nåt.
Skall köra lite mer bana i år och undrar helt enkelt vad man skall köra med för lufttryck i däcken.

Info:
Zx6r-99
Pilot power fram och bak. (120/60 & 180/55)
Rekommenedrat lufttryck = 2,5 & 2,8 bar.


Körde på Sviestad förra året (+25 grader) och fick rekommendationen att köra på 2,2 fram och 2,2 bak.

Hjälp en vilsen med lite tips. Vilket tryck skulle ni köra med?

Tack på förhand
kör med 2bar rätt över funkar kanon :tummenupp däcket är lent som en banrumpa efter en heldags körning på banan.funkar på alla märken :yoparty
 
Men vad händer med däcken då en inte allt för långsam förare kör med "gattryck" en varm sommardag på bana? Är ute efter om det bidrar till en försämring av grepp och väghållning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top