Luftströmmning/flöde - insug och evakuering av varmluft?

Du bör regga dig på rejsa.nu och lägga upp en biltråd och ställa dessa relevanta frågor där :tummenupp:hej
Det finns en hel kunskap om bilar, aerodynamik, chassi, väghållning, etc där.
 
Själv kör jag med en 70 gradare istället för 95 i min LT1'a V8. 25 grader kallare väldigt enkelt och termostat-inställning ändrad med Hypertech som även stiffar upp 4L60E-lådan lite.
 
Själv kör jag med en 70 gradare istället för 95 i min LT1'a V8. 25 grader kallare väldigt enkelt och termostat-inställning ändrad med Hypertech som även stiffar upp 4L60E-lådan lite.

- Det där förstod jag inte, så det var säkert på en mycket hög teknisk nivå :rolleyes:
Vad är en "70-gradare"?
 
Termostatens gradtal. Kallare motor ger mer effekt - om den är mappad för det. Det negativa skrev jag om tidigare. Men lixom, mer effekt utan att dra mer soppa är inte möjligt - annat än om du blueprint'ar motorn och kör med "rapsolja" 0w10 motorolja.

synthetic-racing-only-sae-0w-10-motor-oil-.jpg
 
Från vilka vägar värms insuget? Finns det kanske redan kanaler så att det förvärms med kylarvatten? Det passerar ganska mycket kall luft genom ett insugsrör så det låter konstigt att man inte kan hålla handen på det.
 
Från vilka vägar värms insuget? Finns det kanske redan kanaler så att det förvärms med kylarvatten? Det passerar ganska mycket kall luft genom ett insugsrör så det låter konstigt att man inte kan hålla handen på det.

- Insugskåpan värms av motorn, eftersom det bara är en tunn packning mellan. Det är en anledning till varför insuget blir så mycket svalare bara av en sån här spacer:
intake manifold spacer.JPG
 
- Insugskåpan värms av motorn, eftersom det bara är en tunn packning mellan. Det är en anledning till varför insuget blir så mycket svalare bara av en sån här spacer:
View attachment 452355

Fiberbrickor under muttrarna så slipper du värmeledning via skruvarna kanske. Kräver iofs att det är någorlunda gott om skruvar också för det blir ju lite mindre stumt monterat.

Gissar att avgasrören sitter rakt under insuget så någon slags värmeskydd därimellan? Eller kanske linda grenröret?
 
Fiberbrickor under muttrarna så slipper du värmeledning via skruvarna kanske. Kräver iofs att det är någorlunda gott om skruvar också för det blir ju lite mindre stumt monterat.

Gissar att avgasrören sitter rakt under insuget så någon slags värmeskydd därimellan? Eller kanske linda grenröret?

- Värmeisolering ska jag också få till ja, även runt själva insugskåpan.
 
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.

Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.

Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.
 
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.

Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.

Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.

Det rusar in stora mängder kall luft som kyls av undertrycket och trots det är insuget så varmt att man inte kan hålla handeln på det.

Helt idealt låter det ju inte.
 
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.

Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.

Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.

- Det handlar inte om mycket effekt med en insats för sig, men många floder små...
Det verkar handla om 1 hk/5 graders lägre insugsluft på ett ungefär.
 
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.

Att mäta är att veta.

"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.

Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften
 
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.

Att mäta är att veta.

"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.

Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften

Att man inte kan hålla kvar handen brukar Det brukar betyda att man ligger över 55 grader. Givetvis varierar det men några 35 grader handlar det aldrig om.
 
Att man inte kan hålla kvar handen brukar Det brukar betyda att man ligger över 55 grader. Givetvis varierar det men några 35 grader handlar det aldrig om.

Jag känner människor som inte kan hålla i en kaffemugg med varmt kaffe som jag sörplar i mig, det är högst individuellt.

Sen att dom också säkerligen skulle kunna hålla i den utan att få brännskador är en annan sak, dom upplever det "för varmt"
 
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.

Att mäta är att veta.

"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.

Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften

- Mätningar har gjorts i den här tråden https://www.gencoupe.com/threads/what-you-need-to-know-about-intakes.504658/
 
Jag känner människor som inte kan hålla i en kaffemugg med varmt kaffe som jag sörplar i mig, det är högst individuellt.

Sen att dom också säkerligen skulle kunna hålla i den utan att få brännskador är en annan sak, dom upplever det "för varmt"

- Jag kan ta upp ett ägg ur kokande kastrull med handen iallfall :banana
 
Och den kaffekoppen tror du ligger på 35 grader?

Det spelar ingen roll, poängen var att personer upplever "kan inte hålla handen på" temperaturer väldigt olika, och att det är ett värdelöst mätvärde att utgå ifrån i den här (och alla andra) diskutionen.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top