Luftskruven av, toppen kvar i sätet

Search&Destroy

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Södermanland
Hoj
GSXR 1100 -86*2
Hej Alla,

Jaha, då sitter man här och tröstar sig med en grogg....

Har precis kommit in ifrån garaget där jag har tagit isär RS36:or ifrån en gammelgixxer som har stått i många år. Nu visade det sig att två av luftskruvarna var förstörda/dåliga. En var t.o.m. avdragen och toppen av den sitter kvar i sätet. :tummenner

Någon som har varit med om detta tidigare? Hur fick ni loss den avdragna delen? Eller går det inte? :gråta

Tacksam för alla tips/kommentarer.
 
borr och skruvutdragare även kallad grispitt, ett tips är att värma lite innan.
 
Pertan har tydligen inga egna RS-förgasare att öva på.

"Search" efter den smalaste långa insexnyckeln (härdat verktygsstål) du kan hitta, nu måste du "destroy'a" den genom att slipa den väldigt smal i ena änden och platta till den lilla spetsen så att du får en nålspetsstor trubbig spets. Sikta noga och knacka väldigt försiktigt ut den bakvägen, antingen via trottelhålet eller om du använder den vinklade delen, genom bakre delen av insuget. Den kommer ut, förr eller senare. Den skadade förgasaren kan bli lite känslig för bränslemängden på tomgången men du kommer att få den att funka igen.
 
Pertan skrev:
borr och skruvutdragare även kallad grispitt, ett tips är att värma lite innan.

En fråga, hur får du fast en grispitt i en 0,1 mm tjock mässings spets ???
Är du verktygs specialist...utan att vara alltför elak... :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Pertan har tydligen inga egna RS-förgasare att öva på.

"Search" efter den smalaste långa insexnyckeln (härdat verktygsstål) du kan hitta, nu måste du "destroy'a" den genom att slipa den väldigt smal i ena änden och platta till den lilla spetsen så att du får en nålspetsstor trubbig spets. Sikta noga och knacka väldigt försiktigt ut den bakvägen, antingen via trottelhålet eller om du använder den vinklade delen, genom bakre delen av insuget. Den kommer ut, förr eller senare. Den skadade förgasaren kan bli lite känslig för bränslemängden på tomgången men du kommer att få den att funka igen.

Brinken har helt rätt.. prova med en o-rings urtagare om du har, det har funkat för mig när jag renoverat fuggar... :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Pertan har tydligen inga egna RS-förgasare att öva på.
.

Helt riktigt! :Bugar
jag trodde det var en skruv som satt fast, inte en tunn liten spets. ta tipset för skruv/bult
 
andersbrink skrev:
..... Sikta noga och knacka väldigt försiktigt ut den bakvägen, antingen via trottelhålet eller om du använder den vinklade delen, genom bakre delen av insuget.....

tassen skrev:
Brinken har helt rätt.. prova med en o-rings urtagare om du har, det har funkat för mig när jag renoverat fuggar... :tummenupp

Jag provade med en insexnyckel jag hade, slipade den vinklade delen och försökte men det sitter hårt som fan. Jag får vänta till efter helgen och köpa en längre insex och ta det via trottelhålet så att jag kan bruka mer våld. Kanske lite värme också?
Men även om jag inte har löst det än så vet jag iallafall hur jag skall gå till väga. Tusen tack för tipsen:tummenupp :tummenupp !!
 
Search&Destroy skrev:
Kanske lite värme också?

Mja, mjä... en smält förgasare är svår att laga. :D

När du värmer den kommer bensinrester och avlagringar kanske att koksa och sånt är väldigt svårt att få bort ur alla vinklar å vrår å kanaler. Använd hellre 556/diesel/fotogen/förgasarrengöring för att mjuka upp oxiden som gör att spetsen sitter fast.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top