Luftningsvektyg

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vart hittar jag ett sådant där luftningsverktyg som baserar sig på tryckluft? Försöker hitta men icke, vart o vart? Trött på att pumpa bromshandtaget!

Gör det enkelt genom att ta ett lika dant lock som sitter på bromsbehållaren, låt en däckfirma montera en däckventil i locket och voi´la!
Funkar super, men du kan bara handpumpa!!! Sätt INTE dit tryckluft för då tömmer du behållaren på en attosekund! :hihi

"Nappflaska" och trycka upp bakvägen via oken går fint oxå.

På däckfirman - topic doh!

Men måste du ha ett "riktigt" med backventiler osv så har jag ett jag kan skänka dig. De funkar iaf så j-la dåligt. Läcker och har sig. Så därför tänkte jag att: Ett tips som FUNKAR kan vara mer uppskattat. ;)

Swedie skrev:
2292524 Vart hittar jag ett sådant där luftningsverktyg som baserar sig på tryckluft? Försöker hitta men icke, vart o vart? Trött på att pumpa bromshandtaget!

Kolla med din närmaste Autoexperten-butik, du har en på Åkerivägen 27 i Södertälje. Jag köpte min hos min lokala handlare.

Swedie skrev:
2292524 Vart hittar jag ett sådant där luftningsverktyg som baserar sig på tryckluft? Försöker hitta men icke, vart o vart? Trött på att pumpa bromshandtaget!
Kolla här:

http://www.wurth.se/produktkatalog

Välj "Bil, Tunga fordon", "Bromsdelar", "Verktyg" och sen "Bromsluftare Drainman".

Ska tydligen vara skitbra.
Suger ur luften (med tryckluft), så man helt slipper pumpa och ingen större att trycka sönder systemet.

Polaren har, är mek på scania...denna är bland det bästa.
Vill själv ha, men har ingen tryckluft. :rolleyes:

Dr.Bike skrev:
2292535 På däckfirman - topic doh!

Men måste du ha ett "riktigt" med backventiler osv så har jag ett jag kan skänka dig. De funkar iaf så j-la dåligt. Läcker och har sig. Så därför tänkte jag att: Ett tips som FUNKAR kan vara mer uppskattat. ;)
Jag söker ett svar där jag kan med bil eller till fots köpa ett luftningsverktyg baserat på tryckluft. Därmed ett fungerande verktyg som jag planerar att använda. Inget ghettohopsläng för temporärt syfte som funkar om det görs rätt osv. tack

Rocky skrev:
2292536 Biltema.
Hittade inget på webben iaf.

War-psycho skrev:
2292541 Kolla här:

http://www.wurth.se/produktkatalog

Välj "Bil, Tunga fordon", "Bromsdelar", "Verktyg" och sen "Bromsluftare Drainman".

Ska tydligen vara skitbra.
Suger ur luften (med tryckluft), så man helt slipper pumpa och ingen större att trycka sönder systemet.

Polaren har, är mek på scania...denna är bland det bästa.
Vill själv ha, men har ingen tryckluft. :rolleyes:
Står inget pris men antar den kostar fläsk och bacon.

Hornet_600 skrev:
2292537 Kolla med din närmaste Autoexperten-butik, du har en på Åkerivägen 27 i Södertälje. Jag köpte min hos min lokala handlare.
I shall do that my lord! :)

Swedie skrev:
2292542 Står inget pris men antar den kostar fläsk och bacon.
Tror den ligger på dryga tusenlappen...

Allt är ju relativt. :)

Billigare grejer är inte lika bra, då kan man lika gärna köra Dr.Bikes tips.

War-psycho skrev:
2292547
Billigare grejer är inte lika bra, då kan man lika gärna köra Dr.Bikes tips.

eller köpa en billigare variant som Hornet_600 hade i sitt garage. Funkar alldeles utmärkt. Ska visa bild sen när jag väl hittar produkten på nätet...

Swedie skrev:
2292558 eller köpa en billigare variant som Hornet_600 hade i sitt garage. Funkar alldeles utmärkt. Ska visa bild sen när jag väl hittar produkten på nätet...
You do that. :tummenupp

Borde vara hyfsat lätt att bygga själv annars.
Är ju inga jättekomplicerade grejor dom där luftarna.

Glöm inte att visa vad det blir sen. :)

Last edited:
Swedie skrev:
2292558 eller köpa en billigare variant som Hornet_600 hade i sitt garage. Funkar alldeles utmärkt. Ska visa bild sen när jag väl hittar produkten på nätet...

Här är en bild på den lilla gynnaren, kanske underlättar när du skall beskriva produkten. :)

Bifogat

• HPIM0447.JPG
    HPIM0447.JPG
    57.2 KB · Visningar: 381
Dr.Bike skrev:
2292531 Gör det enkelt genom att ta ett lika dant lock som sitter på bromsbehållaren, låt en däckfirma montera en däckventil i locket och voi´la!
Funkar super, men du kan bara handpumpa!!! Sätt INTE dit tryckluft för då tömmer du behållaren på en attosekund! :hihi

"Nappflaska" och trycka upp bakvägen via oken går fint oxå.

Ta ett gammalt bromsvätskebehållarlock (lång ord), gör ett hål, i med en akvarieslang, silikona fast skiten och på med en strypning från akvarieaffären sen är det bara att släppa på väldigt lite luft. Har också sett att det funnits att köpa färdiga såna här förr men de sista åren har jag inte sett nån
Själv köpte jag modellen med backventil på Biltema för några tior men då får man ju tyvärr pumpa för hand.

www.duells.se säljer "luftningsverktyg". Funkar både för bil & Mc.

Tror Lelles säljer såna också!

ilstallione skrev:

Dyrt... och ser bara ut som en moddad färgspruta där man satt en nippel på ovansidan av behållaren för att utnyttja vakuumet som ju blir inne i en sån där ejectorkonstruktion.
Får nog gå mig ut i garaget och se om jag inte kan åstadkomma en variant med min blästerspruta eller oljeduschspruta. Bara hårdlöda dit ett litet rör och tjo! *ghettovariant elle inte* :gnissla :lol

Dagens visdomsord:

Det gör inget om det är billigt - bara det funkar bra!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!