Luftning av bakbromsar.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag har monterat Ducabike rearset på min Ducati Supersport. Ingår ett rör med banjonippel för att bromscylindern flyttas från originalplacering. "Pinnen" som stoppas in i bromscylindern och fästs i bromspedalen byts också. Nu har jag problem att lufta bromsarna. Jag gör som jag tidigare gjort med bilar pumpa, håll tryck på pedalen, öppna nippeln vid oket, stäng nippeln, släpp pedalen, upprepa. Jag har också släppt på banjonippeln vid cylindern och tryckt ut vätska där. Osäker på hur hårt "pinnen" som är justerbar i längd ska trycka på kolven i cylindern. Jag tror att kolven ska vara helt obelastad när jag inte trycker på pedalen, rätt eller fel? Det blir inte alls samma känsla som när man luftar bilens bromsar, att man får tryck när man pumpar och att det känns tydligt när nippel vid oket öppnas. Det är naturligtvis inte heller samma slaglängd på bromspedalen på hojen som i bilen, kanske därför det inte går att jämföra. Hur går jag vidare? Behållaren lutar lite, men vätska kommer ner i slangen, alternativt kan jag kapa slangen lite för att få behållaren i våg.
Rearset hö.jpg
 
Brukar aldrig ha locket på bromsvätskebehållaren när det är dags lufta bromsar.
Det brukar ju gå åt en del bromsvätska innan luften är ute. Så bra att lätt kunna fylla på !
Och till påfyllning bak på mina hojar, bromsvätskebehållaren är ju dold, undanskyfflad
så använder jag en sådan här med några dm slang.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
Den kan också användas för påfyllning av bromsvätska, sätts på luftnippeln, och sedan kan man trycka i bromsvätska. Så bromsvätskebehållaren fylls.
Och när bromsvätskebehållaren är fylld kan man suga ut från luftnippeln. Och få med sig luft.

Själv gör jag som du.
Trycker ner bromspedalen.
Öppnar luftnippeln.
Stänger luftnippeln.
Släpper upp bromspedalen.
Trycker ner bromspedalen.
Öppnar luftnippeln.
Stänger luftnippeln.
Släpper upp bromspedalen.
osv.
Enda skillnaden är att jag har en våtdammsugare.
Jag har dragit en slang från luftnippeln in i våtdammsugaren.
Och tejpat igen halva hålen på våtdammsugarens inlopp för få mer sug.
Det gör att när jag öppnar luftnippeln sugs bromsvätska och luftbubblor ut från luftnippeln.
Och det hela är fixat med hjälp av
Trycker ner bromspedalen.
Öppnar luftnippeln.
Stänger luftnippeln.
Släpper upp bromspedalen.
Trycker ner bromspedalen.
osv.
på 15 minuter. :)
 
Det är viktigt att pinnen som trycker på kolven i cylindern går tillbaka helt, alltså inte trycker på kolven i viloläget.
Små marginaler där.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top