Luftmotstånd med fel kåpor?

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Hur skulle luft motstånded bli om man monterade fel kåpor på fel hoj (ex. r6-07 kåpor på en r1-03). Kan det bli vibrationer eller andra konstigheter i så fall? Hur skulle topp farten förändras samt accelerationen? :gnissla
 
Så länge kåporna passar och så länge du inte monterar på en Xjellkåpa så blir det ingen skillnad ;)
 
Du tyckte det var bättre att göra först och fråga sen om du skulle få ett svar du inte vill ha? :hihi
 
Du tyckte det var bättre att göra först och fråga sen om du skulle få ett svar du inte vill ha? :hihi

Haha, blev lite nojjig efter att jag läste att någon på detta förum hade monterat kina kåpor som sedan hade tagit in luft bakom kåporna och slitit av dom i hög fart :gnissla
 
I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)
 
I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)

Glöm inte heller det viktigaste av allt, vetenskapligt bevisat hur många gånger som helst av SH: Passagerarfotpinnarna. Effekten och fartens fiende nr1. Du kan ha hur bra kåpor som helst. Är pinnarna nere är det kört.
Är inte de senaste rönen att över 40% av effekten försvinner?
 
Glöm inte heller det viktigaste av allt, vetenskapligt bevisat hur många gånger som helst av SH: Passagerarfotpinnarna. Effekten och fartens fiende nr1. Du kan ha hur bra kåpor som helst. Är pinnarna nere är det kört.
Är inte de senaste rönen att över 40% av effekten försvinner?


Ja absolut, trodde alla visste om det? :brinnerup

I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)


Har du möjligtvis länk det? eller vet vart man kan läsa om det? Nyfiken:)
 
Last edited:
De flesta hojar har rätt usel aerodynamik ändå. Bara de sitter fast ordentligt är det nog ingen fara.
 
"Hur skulle topp farten förändras samt accelerationen? " Det viktigaste för detta är att motorn får den kylning den behöver. Ser man på dagens kåpor har de ofta hål i sidorna för att släppa ut luft för bättre kylning.
Men du märker ju om motorn överhettar. Går förmodligen att justera till. Du ser ju om hålen i sidorna på kåpan för att släppa ut luft sitter fel. Alternativt flytta ut kåpan ett par cm baktill för att släppa igenom luft.
 
I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)

om ja inte har fel går en orginalhayabusa 10km/h fortare utan backspeglar

och såvitt ja kan förstå av det så är det en skillnad , det är det nog antagligen om du ska fläkta bröstkorgen i 340 också :rolleyes:
 
om ja inte har fel går en orginalhayabusa 10km/h fortare utan backspeglar

och såvitt ja kan förstå av det så är det en skillnad , det är det nog antagligen om du ska fläkta bröstkorgen i 340 också :rolleyes:

Ang Hayabusan så är den hojen ett undantag. En av de få hojar som har sin form i första hand för att gå fort och i andra hand se bra ut. Även den lilla kåpan som sitter framför bakhjulet under hojen gör mycket för vilken toppfart det blir.
 
Ang Hayabusan så är den hojen ett undantag. En av de få hojar som har sin form i första hand för att gå fort och i andra hand se bra ut. Även den lilla kåpan som sitter framför bakhjulet under hojen gör mycket för vilken toppfart det blir.

honda blackbird , kawa zx 14 är också undantag anser jag i det fallet ...?
 
körde min cbr 600 på samma raka vid olika tillfällen, en gång med rygga och en gång utan och det skiljde faktiskt cirkus 5 km/h i toppfart! Så nån betydelse har det..
 
honda blackbird , kawa zx 14 är också undantag anser jag i det fallet ...?

Ja, de tänkte mycket på aerodynamiken. Men det fick inte helt ge avkall på designen. Men visst, de är väl också bra exempel (om än inte lika extrema).

Sedan kan ju aerodynamiken göra stor skillnad på en tvåhjuling. Jag cyklar en hel del och köpte för ett tag sedan en "tempo cykel". Redan första ggn jag körde samma slinga som med min vanl racer ökade snitthastigheten från 32 till nästan 35km/h (och var det inte bästa förutsättningar). Den ökningen kan nog nästan enbart tillskrivas en bättre aerodynamik.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top