Luftmängdmätare på Turbohojen

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Varför har man ingen LuftMängdmätare efter luftfiltret på turbo hojarna, även insprut. Utan filtret sitter rakt på turbo huset

på bilar så sitter det ju en.

nån som kan svara lr är jag helt ute o cyklar..?
 
nej men finns ju turbohojar med insput, varför har inte de LMM
 
Då har dom MAP sensor, lättare att ha att göra med på en turbo motor än MAF (tycker iaf jag)
 
Med dom krav som ställs på ett MC-insprutningssystem jämfört med bilmotorer
där bilmotorer måste klara avgaskrav som är (utan överdrift) 1000-tals ggr värre för bil än MC (typ ULEV, ULEV2,SULEV) så finns det ingen anledning att köra MAF-kontrollerat. Det är samma skäl till att vissa MC-insprut inte har lambdasond (dvs ej återkopplat lambda). Varför? Jo det finns inga krav på en prefekt styrning på 10-dels % av lambda. Då kan man köra open-loop, enklare och billigare. Ingen gör mer än lagen kräver. Det finns ingen effekt-vinst med att köra exakt lambda1. Bästa moment ger en motor vanligen mellan lambda 0.88 och 0.94 beroende på motor. Det klarar ett enklare insprutningssystem av med MAP-givare och open-loop.
/Christian (RD350 turbo)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top