Luftkylda tvåtaktare...

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Innan jag ens är klar med mitt nuvarande så har jag lite smått börjat fundera på mitt nästa bygge och vad jag ska ha för motor på den..
Mitt hjärta har alltid bankat lite extra för tvåtaktsmotorer och man börjar lite smått fundera på att använda en sån på nästa hoj, mkt pga att det nästan aldrig görs..

Så då är frågan: Vad finns det att välja på? Jag vill ha en på minst 500cc och jag har funderat på crossmotorer men det känns som att de skulle vara ganska odugliga på gatan. Så vad finns det då då? Kawa trepip finns ju alltid men de börjar ju bli ganska dyra och ovanliga och jag vill inte att det ska bli sketadyrt.. Jag har också hittat Suzuki T500, den ser ju helt ok ut men finns det fler? Det är bara luftkylda som är intressant...

Fördelen med en stor crossmotor är att där finns gott om reservdelar och de är väldigt billiga, sen är vikrationer och brist på ryckutjämnare i lådan alltid ett problem.

Fördelen med en stor crossmotor är att där finns gott om reservdelar och de är väldigt billiga, sen är vikrationer och brist på ryckutjämnare i lådan alltid ett problem.

Men jag har hört att de inte är gjorda för att ligga på jämnt högt varv med, att de inte smörjer som de ska då.. Låter lite konstigt iofs..

Vibrationerna skiter jag i, jag kommer ändå inte åka många mil på den :)

Och det är ju en enduromotor jag måste ha i så fall, den bör ju ha ett vettigt elsystem..

Om du är ute efter en trevlig 2-t 500 så är Maico 490cc motorn från -81 en rätt trevlig maskin. På låga varv går den snällt som en moppe men skenar när man drar på:tummenupp Precis som man vill ha en bus motor.
Jättestora kylflänsar och ett minimalt block av magnesium, det ser rent av löjligt litet ut. Är nog svår att få tag på men jag har haft flera och saknar verkligen den brutala effekt dessa motorer var kapabla att leverera (nu var det trimmade snurror men ändå).

http://www.vintagemaicos.com/maicoshistory.htm

490 motorn levde tydligen kvar länge och då även som 700cc version för sidovagnscross, snacka om extrem 2-t snurra det vore något att ha på en 2-hjuling:näsblod

Last edited:
Finns många varianter av tvåtaktare som kan användas till bygge. Det som hade varit fräckt, hade varit en Suzuki gt 750, (trecylindrig vattenkyld nickname = vattenbuffel). Annars finns det ju både en-, två- och trecylindriga fd öststatare och asienmotorer från 125 ccm att använda.

Ps Vill fantasin springa i väg kan man använda en "måspumpmotor", d v s en SAAB tvåtaktsmotor. Såg ett sådant sidvagnsekipage vid SMCH:s rally i höstas Ds

490 motorn levde tydligen kvar länge och då även som 700cc version för sidovagnscross, snacka om extrem 2-t snurra det vore något att ha på en 2-hjuling:näsblod

Ja en sån skulle sitta som en fläskläpp men går väl inte att köpa för pengar.. Jag har ingen lust att betala högerbenet och båda pungkulorna för en motor :)

Ps Vill fantasin springa i väg kan man använda en "måspumpmotor", d v s en SAAB tvåtaktsmotor. Såg ett sådant sidvagnsekipage vid SMCH:s rally i höstas Ds

Luftkylt, kring 500cc var kravet.. Men om man har riktig fantasi så skulle man kunna använda en luftkyld V8 från en Tatra, då pratar vi 4t och bil alltså.. :)

Last edited:
Godkväll! Innan du inhandlar en 500 cc crossmotor så läs igenom detta http://www.dreamgate.ne.jp/nsr/Project%20NSR/NSR500/500_main.html En snubbe som stoppar i en CR 500-motor i en NSR 250. Det låter ju som en rolig hoj, men läs de sista styckena i "part three - completion" där det handlar om provkörningen... Det var nog inte så lyckat ändå.

Jag tycker han verkar vara en mes. Det är ju precis det där som är så coolt med stora tvåtaktare: att det inte är ngn ordning alls på gången annat än när de får dra ordentligt! Jag har haft kawa 500 trepip, kawa 750 trepip, två HVA 390 i rad och en HVA 500. Känner som sagt igen beskrivningan han gör men förstår inte det negativa! Det är ju samma grej med trimmade harleys. :hihi

J

Godkväll! Innan du inhandlar en 500 cc crossmotor så läs igenom detta http://www.dreamgate.ne.jp/nsr/Project%20NSR/NSR500/500_main.html En snubbe som stoppar i en CR 500-motor i en NSR 250. Det låter ju som en rolig hoj, men läs de sista styckena i "part three - completion" där det handlar om provkörningen... Det var nog inte så lyckat ändå.

är du ute efter effekt?

Kawas trepip 500 eller 750 är de etaste luftkylda 2taktarna någonsin non stop!!

Snigel trim EBOS = 120 HP

kolla ebos.se
världens snabbaste moppe ha ha.:D

tvi takt är coolt!
Håren bak i nacken reste sig när jag såg en RS250 Honda bänkas i dag, bara lukten får en att drömma...

Jawa hade väl tvåtaktstwinnar?
350 tror jag.
Används en del i classic cross = trim och reservdelar!
Charmiga motorer!

är du ute efter effekt?

Kawas trepip 500 eller 750 är de etaste luftkylda 2taktarna någonsin non stop!!

Snigel trim EBOS = 120 HP

kolla ebos.se
världens snabbaste moppe ha ha.:D

tvi takt är coolt!
Håren bak i nacken reste sig när jag såg en RS250 Honda bänkas i dag, bara lukten får en att drömma...

Nä effekten är inte så viktig, det är mer utseendet och soundet jag är ute efter.. Och som jag skrev tidigare så blir nog en Kawa trepip lite väl exotisk..

Jawa hade väl tvåtaktstwinnar?
350 tror jag.
Används en del i classic cross = trim och reservdelar!
Charmiga motorer!

Det kanske vore nåt att kolla närmare på..

Last edited:
Nä effekten är inte så viktig, det är mer utseendet och soundet jag är ute efter.. Och som jag skrev tidigare så blir nog en Kawa trepip lite väl exotisk..

Det kanske vore nåt att kolla närmare på..

Glöm Jawa 350 paralleltwinn, de är enormt klumpiga och svaga motorer med VÄLDIGT mycket roterande massa och ett mkt tråkigt ljud. De encylindriga 250cc versionen är väldigt lik men något lättare och har nästan samma effekt, fantastiska 16hk :D Dessa motorer finns det gott om och delar finns det i drivor hos FMCK.

Stora 2-t motorer med effekt går "illa" men de är ju byggda för att gasas med och när man gör det så går de så sött..

tvi takt är coolt!

Hos Ebos ?
Hur många hästar då ?
Något nummer på hojen ?

Alla stora encylindriga tvåtaktare vibrerar mer eller mindre ordentligt !
Och då i vissa fall , extremt.
Man ska bara använda 500cc motocrosshojar till två saker , iskörning på sjöar och sand inget annat.

Bygg en liten sporthoj med en tvåcylindrig turbomotor istället.

Bygg en liten sporthoj med en tvåcylindrig turbomotor istället.

Nä det skulle inte passa med turbo på den hojen..och för övrigt så har jag tre överladdade bilar så jag känner att det inte behöver vara nåt sånt på bågen :)

Jag har ju fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska anväda för motor på det bygget, det är inte ens säkert att det blir en tvåtaktare, spånar bara just nu.. Har ju haft mina små funderingar på en Royal Enfield 500 också....eller nån gammal paralelltwin av nåt slag..

Jaga en Ducati 888 motor.
Fint morr i dom.

Jo jag har allt funderat på en Ducatimotor men då kommer man upp i helt andra stålar och jag vill att det ska hållas lite budget på bygget.. Jag vill ha känslan av att man har byggt ihop nåt fränt av gamla delar som ingen ville ha :)

Gamla luftkylda RD då, hur stora var de? Jag känner ju till 125 och 250 men fanns de större?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg