Luftkylda tvåtaktare...

Jo jag har allt funderat på en Ducatimotor men då kommer man upp i helt andra stålar och jag vill att det ska hållas lite budget på bygget.. Jag vill ha känslan av att man har byggt ihop nåt fränt av gamla delar som ingen ville ha :)

Gamla luftkylda RD då, hur stora var de? Jag känner ju till 125 och 250 men fanns de större?

RD350 fanns också och de går att skrämma liv i med begränsade resurser. Motorn är dock ful som stryk.

Jo jag har allt funderat på en Ducatimotor men då kommer man upp i helt andra stålar och jag vill att det ska hållas lite budget på bygget.. Jag vill ha känslan av att man har byggt ihop nåt fränt av gamla delar som ingen ville ha :)

Gamla luftkylda RD då, hur stora var de? Jag känner ju till 125 och 250 men fanns de större?

RD 350 och RD 400 fanns luftkylda.
RD 400 var ovanlig, i Sverige iaf vad jag minns.
10458_0_1_2_rd%20400%20c_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

/J

Ett sånt här gammalt as skulle man ju kunna tänka sig men de verkar inte vara alltför vanliga i sverige heller.. En Suzuki T500

Bifogat

• T500.jpg
    T500.jpg
    19 KB · Visningar: 56
Ett sånt här gammalt as skulle man ju kunna tänka sig men de verkar inte vara alltför vanliga i sverige heller.. En Suzuki T500

Det där är skitmotorer, iaf om man ska trimma dem. Assymmetriska förbänningsrum, inga squishband och excentrisk tändstiftplacering har jag för mig. Ont om delar dessutom. Leta efter en Kawa H1 eller helst H2. Men Rollerotax har tydligen åkt en trimmad sån där i sin ungdom så han vet nog bättre. En kompis till mig hade en sådan. Många trasiga kolvar blev det...

Det där är skitmotorer, iaf om man ska trimma dem. Assymmetriska förbänningsrum, inga squishband och excentrisk tändstiftplacering har jag för mig. Ont om delar dessutom. Leta efter en Kawa H1 eller helst H2. Men Rollerotax har tydligen åkt en trimmad sån där i sin ungdom så han vet nog bättre. En kompis till mig hade en sådan. Många trasiga kolvar blev det...

Ja det låter ju inget vidare men det var bara en bild jag hittade på nätet, inget jag har funderat på att skaffa..

Ja, och vxl-lådsdrev.
De som renoverar dem numera åtgärdar konstruktionsfelet med olenivån i lådan runt en av axlarna genom att svetsa upp ett skvalpskott samt borra ett hål till ett lager.
Dessutom häller de i Castrol SAF-X vilket är den enda olja som fått dessa marängdrev att hålla...

Ja, och vxl-lådsdrev.
De som renoverar dem numera åtgärdar konstruktionsfelet med olenivån i lådan runt en av axlarna genom att svetsa upp ett skvalpskott samt borra ett hål till ett lager.
Dessutom häller de i Castrol SAF-X vilket är den enda olja som fått dessa marängdrev att hålla...

När du säger det så minn jag det med! När min kompis hade sin motor isär, vilket alltså skedde alltför ofta, så var det ofta även lådan som krånglade. Man kunde nästan hör när ett drev var på G. Lådan ven då som på en gammal rallybilslåda. :näsblod

Rätt "Racer Raffe", men fel ändå...
Original är Jawamotorn en bruksmotor från öst.
Gott om billiga trimdelar och kunskap för att göra gammelräser av dem!
Blir naturligtvis ingen imponerande effekt med dagens mått mätt, men 40-45 kusar går det att hitta utan att motorn blir skör.

rd motor ska du nog kunna få loss för en 3 till 5 tusen. dock blev de mer vanliga modellerna vattenkylda 80 och framåt. 83 fick de ypvs ventil och blev därmed riktigt roliga.

Brukar snarare vara motorbromsningar som tar kål på dem vid landsvägskörning.
Oljan blandad i bensinen.
Ingen gas = (nästan) ingen bensin.
Ingen bensin = ingen smörja!

Resonemanget låter förnuftigt, mina kolvar dog dock med trotteln i topp. Fabrikens tekniker i Huskvarna trodde nypningen berodde på överhettning. (Antik info; hände 1972 och hojen var en 8-växlad 360 framtagen för ISDT.)

För snål bestyckning på full trottelöppning brukar bli en konsekvens när man bestyckar för endurobruk och då tåler det inte hur långa fullgasrepor som helst.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg