Luftfilters negativa inverkan på vakuumförgasare.

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Hellå!

I texten som Touringbutiken har skrivit in som info på dessa filter så står de:
"Rekommenderas ej till motorer med vakuumförgasare."

Nån som kan upplysa om på vilket sätt dom inte är bra att använda?
Går i tankarna om att kasta bort luftburken och hänga på såna där.
Dålig idé?

66-5835.jpg


/ Thx!
 
Vakuumfuggar ska ha ett visst mottryck för att
fungera om man förändrar motståndet i insuget
kan det skita sig ordentligt.
För att justera in fuggarna igen krävs en kombination av
stor erfarenhet och voodoo.
Kontakta www.baron.samedi.hi
 
Jag fick en gång förklarat för mig att dylika luftfilter kan få troteln att bli nervös.
Dvs vibrera upp och ner bara för att den inte får jämt luftflöde.
Trots detta så funkade det ok på den CB900F jag hade då.
Men frågan är om inte hojen gick bättre med orginalburken än med KN filtrena jag hade.
//Tobbe
 
Jag tror att det beror på att när flödet genom filtren ökar så blir det högre tryck inne i filtret och vid förgasares mynning än tidigare, fortfarande lägre än atmosfärstryck men ändå högre än innan.
Det gör att trotteln lyfter mer än den ska vilket gör att lufthastigheten genom förgasaren blir för låg för att det ska funka ordentligt.
Men det går nog att motverka genom hårdare trottelfjädrar och annan justering av förgasarna.
Som sagt krävs det en del erfarenhet och voodoo för att kunna ställa in det ordentligt, och en bromsbänk.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Men det går nog att motverka genom hårdare trottelfjädrar, annan justering av förgasarna, en del erfarenhet, voodoo och en bromsbänk för att kunna ställa in det ordentligt.
Okej. Anledningen till förfrågan är att ja ska öppna upp avgassystemet.
Man kanske får lite lättare att svara på problem om man vet orsak :)

Dilemmat blir väl således att man måste öppna upp framför insuget också?
Och i och med det stycka om förgasare.
Antar att kolvar och ventiler inte blir så glada om man skiter i de.
 
Kenta skrev:
Dilemmat blir väl således att man måste öppna upp framför insuget också?
Och i och med det stycka om förgasare.
Antar att kolvar och ventiler inte blir så glada om man skiter i de.

Du måste inte göra det, men du får ju mer nytta av det högre flödet genom avgassystemet om du monterar filter med högre genomflöde.

Om du inte bestyckar om förgasarna efter att ha rivit ur avgassystemet och bytt filter blir troligen blandningen så fel att det är skadligt för motorn, det är möjligt att den inte alls kommer att fungera utan choke.
Det räcker nog inte med att bara ändra bestyckningen heller om du vill få en bra motorgång, du får nog troligen mixtra med trottelfjädrarna och kanske flottörhöjderna.
Det finns säkert nån här som vet mer.
 
Den kan bli svårstarat och förmodligen så kommer inte trottlarna att öpna hela vägen. Min gamla gpz750 startade inte ens med KN-filter om man inte tejpade igen der än 50% av dom, och min streetfighter med -89 1100R motor med dynojettade fuggar och helsystem gav bara 112 kusar på slangen med kan filter och killen med bänken så att den måste ha tappat minst 20 kusar pga att trottlarna inte öppnar hela vägen pga det dåliga vacumet( den gick förövrigt som en påse nötter med KN-filter och var svårstardad, bluddrade och sköt flammor ur pipan vad gasavslag, och alla dessa symtom försvann när jag moterade en orginalluftburk). Ska man ha KN-filter på en hoj utan mekaniska racefuggar så ska man ha ett som är avsett för orginalluftburken!.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det räcker nog inte med att bara ändra bestyckningen heller om du vill få en bra motorgång, du får nog troligen mixtra med trottelfjädrarna och kanske flottörhöjderna.
*sucka* :(
Varför ska allt vara så jävla invecklat för. Varför kan inget bara funka!!? :mad:
 
Hightuned skrev:
Ska man ha KN-filter på en hoj utan mekaniska racefuggar så ska man ha ett som är avsett för orginalluftburken!.
Okej. Om vi bortser från allt jag har sagt innan nu och bara säger att jag har motorn som den är: allt original och en ljuddämpare som jag vill montera i första hand för att få lite mulligare ljud i apparaten.
Skillnaderna på ljuddämparna är att ersättaren är lite större och har ett tjockare innerrör.
Ögonmåttat de dubbla.

Vad är de man måste göra då för att hojen inte ska gå illa efter att man satt på nya ljuddämparen?
 
Kenta skrev:
Okej. Om vi bortser från allt jag har sagt innan nu och bara säger att jag har motorn som den är: allt original och en ljuddämpare som jag vill montera i första hand för att få lite mulligare ljud i apparaten.
Skillnaderna på ljuddämparna är att ersättaren är lite större och har ett tjockare innerrör.
Ögonmåttat de dubbla.

Vad är de man måste göra då för att hojen inte ska gå illa efter att man satt på nya ljuddämparen?

Bara en ny ljuddämpare burar bara vara att bulta på då alla hojar är lett för fett bestyckade orginal för att vara på den säkra sidan. Det bättre flöden en slipon brukar ge tar oftas ut den "överbestyckningen" liten grann och kan därför monteras pång på untan ombestycking till skillnade från ett helsystem.
 
En CV-förgasare från fabrik är intrimmad för en viss storlek av luftburken och ett visst motstånd från luftfiltret och dess inlopp. Börjar man pilla på de sakerna är det mycket som man måste fixa i förgasarna. Vet du inte exakt vad som händer och vad som krävs för att det ska blir en perfekt inställning, låt det helst vara. Ska du pilla på CV-förgasarna blir allt så mycket enklare med en Lambda-mätare i kollektorn.

Med en öppnare slutdämpare, bestycka ett snäpp fetare på huvudmunstycket om du känner att du absolut vill göra någonting. :D
 
andersbrink skrev:
Med en öppnare slutdämpare, bestycka ett snäpp fetare på huvudmunstycket om du känner att du absolut vill göra någonting :D
De räcker med de "lilla" allså?

Andra har givit riktiga företag till lösningar för att man inte ska bränna kolvar, tappa effekt och så vidare.
Man vill ju helst slippa både delarna där men om man gör de bara av att byta dämpare så är de ju lugnt.

De är när man vill trimma på riktigt som de börjar bli arbete allså?
"De finns inga genvägar till gratis hästar!"
 
En fråga: Varför har man valt vakumförgasare egentligen? verkar mest känsligt och svårjusterat tycker jag.
 
sEiKo skrev:
En fråga: Varför har man valt vakumförgasare egentligen? verkar mest känsligt och svårjusterat tycker jag.

Nej, dom är ju grymt fiffiga vet ja! Det är kanske inte förgasare för racingeliten - den är inte lika rapp vid påslag, men för att få en hoj att funka mjukt utan att behöva en alltför känslig högerhand så är dom kanon!

Om man vrider på handtaget med en slide förgasare så öppnas vägen in från luftburk till cylindern direkt (om ventilerna är uppna förstås). Då rusar luften in pga suget från cylindern, MEN eftersom bensinen inte hinner accelerera lika fort vid det där snabba påvridet (den är tyngre och accelererar långsammare) blir bränsleblandningen för mager. När dessutom hela passagen öppnas så fort så sjunker undertrycket över munstycket och suget som drar upp soppa minskar och gör blandningen ännu magrare och motorn tvekar.
På en CV (constant vacuum) förgasare öppnas ett spjäll mellan cylinder och en vakuum-lyft kolv (som bränslenålen sitter på), eftersom det är samma undertryck som lyfter kolven som åxå suger soppa så hålls undertrycket som suger soppa konstant (men eftersom åxå nålen lyfts så kommer mer soppa ju högre kolven lyfts) och blandningen mellan luft och soppa hålls på en jämnare nivå.
Slide förgasare har system som kompenserar för detta, men generellt kan man nog säga att slide förgasare är känsligare (på gott och ont) än CV gasare.
 
Last edited:
Mekaniska fuggar har (som U-joppe skrev om) accpumparna vars uppgift är att kompensera för att blandningen blir mager just när man snabbt vrider upp rullen. Accpumparna på verkar _inte_ accelerationen hos knarren, vanligt missförstånd, de påverkar svaret på pådrag. Alltså endast hos mekaniska förgasare, flatslide.

Ofta förbisett är att justera accpumpar. Nu vet jag inte exakt vad som kan justeras på specifika fuggar men för att vara mer generell så brukar det kunna vara total mängd extrasoppa, hur lång tid efter pådrag som extrasoppan ska ut (ex vis Y cc på 3 eller 6 sekunder), samt i vissa fall om merparten ska ut i början eller slutet av "accpump-perioden" (dvs början eller slutet av gasrullen). Men som sagt, detta är mer generella varianter, inte specifikt för just "förgasare X".

Alla mekaniska fuggar har inte accpump, Mikuni smoothbore har inte det. Tror jag.
 
Last edited:
Kenta skrev:
De räcker med de "lilla" allså?

Andra har givit riktiga företag till lösningar för att man inte ska bränna kolvar, tappa effekt och så vidare.
Man vill ju helst slippa både delarna där men om man gör de bara av att byta dämpare så är de ju lugnt.

De är när man vill trimma på riktigt som de börjar bli arbete allså?
"De finns inga genvägar till gratis hästar!"

Jag har Marklund portad topp och yoshi helsystem, jag kör fortfarande med originalbestyckning. Har provat labba lite grann, men gick tillbaks till original för jag tyckte det funka bäst. Jag har gjort så att jag kikat på färgen på utblåset, (rörmynningen) om det är helsvart så får den för mycke soppa, om den däremot är vit så får den alldeles för lite. Min är brunaktig, närmare svart än vit så jag är nöjd med bestyckningen.

Den här typen av koll funkar nog bäst när man kör bana, om man bara puttrar på landsväg så kan det nog hända att röret kan vara svart av att den får mycke soppa på lägre varv men ändå vara mager på topp.

/lastu
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top