Luftfilters negativa inverkan på vakuumförgasare.

Robban_C skrev:
Mekaniska fuggar har (som U-joppe skrev om) accpumparna vars uppgift är att kompensera för att blandningen blir mager just när man snabbt vrider upp rullen. Accpumparna på verkar _inte_ accelerationen hos knarren, vanligt missförstånd, de påverkar svaret på pådrag. Alltså endast hos mekaniska förgasare, flatslide.

Alla mekaniska fuggar har inte accpump, Mikuni smoothbore har inte det. Tror jag.

Vill bara påpeka, för det brukar bli ihopblandat här, att flatslide förgasare är en variant av slide förgasare. Slide förgasare hade jag på min husqvarna flinta moppe från 60 talet och på min gamla trotjänare Bettan (en Honda CB650 från -80). Det var ju med runda "slides" alltså inte platt (flat) slide - som är en senare uppfinning (för att om jag minns rätt, minska luftvolymen under "kolven/sliden" som håller nålen, en liten luftvolym har sugpulsen från cylindern lättare att sätta fart på än en stor) för att göra fuggen ännu rappare. Acc-pump satt det inte på "Bingen" på "Qvarnan", men dock på min älskade CB650:kiss .

Du Robban, kan du svetsa ihop rostfria rör till en pipa på min Viffer så att det ser OK ut?

Så som jag fattat det hela så kan de skita sig med enskilda filter. Precis som de skrivs ovan i tråden. Om flera fuggar suger från samma burk så jämnas det hela ut(om jag fattat de rätt).

Att öppna en luftburk däremot behöver inte alls vara fel. Jag vill _försäkra_ nu för alla att jag inte _vet_ något utifrån egna forskningar. Men jag har en gång satt mig in i ämnet då ja skulle göra bullerprov med en enduro. Och de som gör luftburkarna(och ljuddämparna) har stora krav på sig då det gäller ljudnivå. Därför så är orginal filter och burkar något mer igensatta än vad som kan tänkas va optimalt. Om man öppnar aningen(köper man typ kn filter så bör dom ha provat ut detta) så blir det samtidigt mera sug så därför gör det att trottlarna kan nå toppläge iallafall. Kan ju ge lite nervösare lågvarvs gång dock. Om man är orolig över att vakumet i luftburken är för lågt när man öppnar flödet så kan man testa och mäta detta genom att montera vakummätare i luftburken. Någon på mikuni kanske t.o.m. vet hur mkt som krävs för att trottlarna ska gå i bott?! Håller själv på med detta just nu och använder mig av lambda-meter samt vakummätare. Ska i dagarna jämföra vakumet med orginalfilter samt knfilter.

ja.. de va nog allt.. o detta e som sagt saker som ja läst på internet, provat mig fram till o kanske hittat på lite själv :D

/ Hannes

Hujedamig.
Där blev man duktigt bortdribblad av termer som flatslideförgasare, sugpuls, accpump och smoothbore.

Nåväl.
Så länge man endast byter ljuddämpare så räcker det med att bara inte göra nånting med nånting annat.

Har ja hajjat rätt då? :)

nja beror på, kör me den ett tag, skruva ut stiften o kolla att dom e gyllen bruna!

Kenta skrev:
Hujedamig.
Där blev man duktigt bortdribblad av termer som flatslideförgasare, sugpuls, accpump och smoothbore.

Nåväl.
Så länge man endast byter ljuddämpare så räcker det med att bara inte göra nånting med nånting annat.

Har ja hajjat rätt då? :)

Risken att nått skulle hända är nog minimal om du inte ligger på maxvarv jämt.

Älskar såna här fakta trådar när man lär sig något matnyttigt... :banana

ps. tur att man har fall förgasare på hojen + filtren på bilden på första sidan..funkar supernice .ds

HanneZ skrev:
Att öppna en luftburk däremot behöver inte alls vara fel. Jag vill _försäkra_ nu för alla att jag inte _vet_ något utifrån egna forskningar.

Det finns exempel, t.ex. 1996-2000 Bandit 1200. Om man gör ett 5 cm stort extrahål i den lilla luftburkens täcklock bredvid det ordinarie insugshålet måste man gå upp i huvudmunstycke från 102.5 till 127.5 för att man ska få samma bränsleblandning vid fullgas. Det är utprovat på hundratals GSF1200'or världen över, dvs av oss på Bandit-R-US mailinglistan.

Från 102.5 till 127.5, det är inget man direkt kan gissa sig till. Funkar bara med original luftfilter (som f.ö. klarar av att försörja minst 145 hästar i sin lilla originalburk).

U-joppe :
Att bygga kpl system tar en hel del tid = kostar en slant. Men framförallt så har jag dåligt med tid just nu = bara småjobb. Kanske framöver men då har du säkert löste det ändå.
Viffer? Låter som en liten löjlig hund! :7peta

Kenta:
Det var ingen som hade för avsikt att dribbla bort dig. Peta dit ett slip-on, sätt i nya (eller åtminstone rena) stift, varmkör, ge dig ut och åk några korta repor på fullt tempo, plocka ur stiften och kolla färgen, bruna eller mörkare = ok, vita eller nätsintill vita = gränsfall till magert.
Låt motorn inte gå mer än några sekunder på tomgång innan du stänger av eftersom de annars färgas om. Stäng gärna av puffran i fart och rulla ett tag så att lite fartvind får kyla ett och annat.
Egentligen är det inte bra att blådra hojen och sen bara stänga av pga eftervärme men som sagt, går den en stund på tomgång så är det ju blandningen på tomgång man läser av på stiften.
Nu har jag inte koll på vad du har för hoj men om det är en modernare knarr kan det var rätt krångligt att plocka ur stiften, då kanske en bänkning kan vara ett alternativ om du vill vara riktigt säker.

Robban_C skrev:
Nu har jag inte koll på vad du har för hoj men om det är en modernare knarr kan det var rätt krångligt att plocka ur stiften, då kanske en bänkning kan vara ett alternativ om du vill vara riktigt säker.

Kan tipsa om att grabbarna på http://ncracing.com/ (straxt utanför Enköping) har installerat en bromsbänk med Lambdasond i sitt garage och att dom definitivt inte har fullbokat för tillfället. Dom är heller inga duvungar på motorer och mycket effekt. Både Ronny och Kurt kör turbomatade Pro Street hojar och meckar allt själv.

Robban_C skrev:
U-joppe :
Att bygga kpl system tar en hel del tid = kostar en slant. Men framförallt så har jag dåligt med tid just nu = bara småjobb. Kanske framöver men då har du säkert löste det ändå.
Viffer? Låter som en liten löjlig hund! :7peta

Sorry Kenta att jag smutsar ner din tråd!

Robban: Viffer - en löjlig liten hund?????????????????????? :gråta
Ja, nu när du säger det så...
Knähundar rules! :lol

(tänkte bara göra om en hemgjord kanna från std till highpipe - jag PM:ar så får du säga nej en gång till!)

andersbrink skrev:
Det finns exempel, t.ex. 1996-2000 Bandit 1200. Om man gör ett 5 cm stort extrahål i den lilla luftburkens täcklock bredvid det ordinarie insugshålet måste man gå upp i huvudmunstycke från 102.5 till 127.5 för att man ska få samma bränsleblandning vid fullgas. Det är utprovat på hundratals GSF1200'or världen över, dvs av oss på Bandit-R-US mailinglistan.

Från 102.5 till 127.5, det är inget man direkt kan gissa sig till. Funkar bara med original luftfilter (som f.ö. klarar av att försörja minst 145 hästar i sin lilla originalburk).

Kan sånt verkligen vara beroende av den större insugsarean i locket? Vad säger teoretikerna - resonanseffekter i burken som ändras?

U-joppe skrev:
Kan sånt verkligen vara beroende av den större insugsarean i locket? Vad säger teoretikerna - resonanseffekter i burken som ändras?

Det är luftburken som är för liten, den orkar inte hålla all luft som 1157'an vill ha vid höga varvtal (över 9000 varv). Originalhålet är sen för litet för att kunna kompensera bristen på luftburksvolym. Det är samma luftburk som sitter på 600'an. Men med extrahålet klarar den av minst 145 hästar.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP