Robban_C skrev:Mekaniska fuggar har (som U-joppe skrev om) accpumparna vars uppgift är att kompensera för att blandningen blir mager just när man snabbt vrider upp rullen. Accpumparna på verkar _inte_ accelerationen hos knarren, vanligt missförstånd, de påverkar svaret på pådrag. Alltså endast hos mekaniska förgasare, flatslide.
Alla mekaniska fuggar har inte accpump, Mikuni smoothbore har inte det. Tror jag.
Vill bara påpeka, för det brukar bli ihopblandat här, att flatslide förgasare är en variant av slide förgasare. Slide förgasare hade jag på min husqvarna flinta moppe från 60 talet och på min gamla trotjänare Bettan (en Honda CB650 från -80). Det var ju med runda "slides" alltså inte platt (flat) slide - som är en senare uppfinning (för att om jag minns rätt, minska luftvolymen under "kolven/sliden" som håller nålen, en liten luftvolym har sugpulsen från cylindern lättare att sätta fart på än en stor) för att göra fuggen ännu rappare. Acc-pump satt det inte på "Bingen" på "Qvarnan", men dock på min älskade CB650
.Du Robban, kan du svetsa ihop rostfria rör till en pipa på min Viffer så att det ser OK ut?