Luftfilter och insugsljud.

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Hej!
Jag vet inte om jag är ensam om detta, men jag tycker att en hoj utan ett rejält brölande ur insuget låter rätt trist. På min förra hoj hade jag en kn-filter, och det gjorde ju hela skillnaden. Nu har en ny(are) med originalfilter, och det gör ju ingen glad på den öronsmekande fronten.

Min fråga är väl egentligen om ett champion pappersluftfilter är lika "öppet" gällande ljudgenomsläpp? Inte för att jag är värst snål, men 150 kr mot 800 kr är ju ändå kännbart.

Någon som har några erfarenheter att förmedla?

Jag är inte så överdrivet intresserad av extra effekt, men planen var ändå att stycka om fuggarna i höst, i samband med förgasarsynkning.

Att bara byta ett insatsfilter mot ett med mera genomsläpp gör inte så värst mycket på ljudfronten. Däremot är det vanligt att man borrar några hål i luftburken för bättre flöde. Det brukar påverka insugsljudet mer.
Men tänk på att det påverkar trycket i luftburken och kan ge lite störningar om du har vacuumförgasare(CV).

Last edited:
Köp flatslides med trattar. Bättre insugsljud får du inte. :D

Köp flatslides med trattar. Bättre insugsljud får du inte. :D

Hehe, trattar blir det på min lilla Guzzi, fast den har ju bara square slides... bisarraste fuggar jag sett :D

Nä, på denna CV-utrustade Honda så kommer nog orginalluftburken att få sitta kvar tills vidare. Jag har som sagt fått ordentligt insugsljud på en tidigare cykel (Z750 2004) bara genom att klämma dit ett passande K&N-filter, så det räcker för mig, så att säga.

Ingen som kan svara på om champion-filter är mer genomsläppande? De ska ha större filterarea än original, men jag vet inte hur mycket det påverkar saker och ting...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard