Luftfilter, bestyckning. Lite frågor.

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Tjao!

Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Det ligger till såhär, jag har en Honda CBR125R och har satt på Arrow Helsystem, den är nu originalbestyckad, har inte rört förgasaren överhuvudtaget då jag mailade generalimportören för Arrow i Sverige och frågade om de rekommenderade en ombestyckning efter montering av helsystemet, fick då svaret att när de bänkar hojarna är det alltid originalmunstycken i för att det måste vara det för att röret skall vara E-godkänt(?).

Jag tycker det känns som att eftersom man har gjort så att den fått bättre flås så borde den vilja ha mer bensin = större munstycke. Dock skapade jag en tråd för några veckor sedan där jag frågade varför hojen går så mycket bättre på kvällen/natten och fick då svaret att min hoj går för fett? Jag funderar därför på att slänga i ett K&N luftfilter och sedan bestycka den rätt, men ger verkligen K&N filter bättre luftflöde eller är det bara "bullshit"?


Väldigt tacksam för svar, hoppas ni förstår hur jag tänker och menar :)
Och ja, att öka luftflödet osv osv på stora maskiner ger, vad jag har förstått, väldigt små effektökningar, men eftersom att hojen är såpass slö ifrån början jagar man varenda liten hästkraft :)
 
Något universalmunstycke finns det inte - det lär individanpassas. För att veta - lär du upp och bänka hojen. För att tro - går man oftast till kyrkan.
 
Något universalmunstycke finns det inte - det lär individanpassas. För att veta - lär du upp och bänka hojen. För att tro - går man oftast till kyrkan.

Jag frågade inte efter något universalmunstycke då jag mycket väl vet att detta inte finns ;)

Du kanske kan svara på om K&N filter ger bättre flöde eller om det bara är "marknadsföring"? eller du kanske någon spekulation om huruvida den går för fett/magert? De flesta jag har pratat med upplever också att deras hojar blir piggare och går mycket bättre under kvällen/natten och pga byte till effektsystem tycker jag att den borde gå magrare än vad den gjorde original och därmed vilja ha mer bensin. Dock påstår vissa att den går för fett (och därmed ökningen av effekt på kvällen/natten) så kanske du kan leda mig på rätt stig? och, som sagt, jag vet att något "universalmunstycke" inte finns, utan vill bara ha vägledning. :)
 
När man bestyckar, byter filter, avgassystem etc har man inget annat att gå på än bänkresultatet med Lamda-värde. Känslan i sadeln duger inte. Jag har kört sönder min beskärda del (och lite till) genom att tro saker, så icke längre. Det kostar för mycket att vara ivrig och dumdristig. Som sagt, som religiöst troende på K&N filters magiska krafter etc får man ingen snabb hoj med.

Byta luftfiltertyp, avgassystem etc utan att bänka med O2 är lika dumt som att spela rysk roulette - iaf ur din motors synvinkel.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top