ericss0n
Ny medlem
Tjao!
Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Det ligger till såhär, jag har en Honda CBR125R och har satt på Arrow Helsystem, den är nu originalbestyckad, har inte rört förgasaren överhuvudtaget då jag mailade generalimportören för Arrow i Sverige och frågade om de rekommenderade en ombestyckning efter montering av helsystemet, fick då svaret att när de bänkar hojarna är det alltid originalmunstycken i för att det måste vara det för att röret skall vara E-godkänt(?).
Jag tycker det känns som att eftersom man har gjort så att den fått bättre flås så borde den vilja ha mer bensin = större munstycke. Dock skapade jag en tråd för några veckor sedan där jag frågade varför hojen går så mycket bättre på kvällen/natten och fick då svaret att min hoj går för fett? Jag funderar därför på att slänga i ett K&N luftfilter och sedan bestycka den rätt, men ger verkligen K&N filter bättre luftflöde eller är det bara "bullshit"?
Väldigt tacksam för svar, hoppas ni förstår hur jag tänker och menar
Och ja, att öka luftflödet osv osv på stora maskiner ger, vad jag har förstått, väldigt små effektökningar, men eftersom att hojen är såpass slö ifrån början jagar man varenda liten hästkraft
Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Det ligger till såhär, jag har en Honda CBR125R och har satt på Arrow Helsystem, den är nu originalbestyckad, har inte rört förgasaren överhuvudtaget då jag mailade generalimportören för Arrow i Sverige och frågade om de rekommenderade en ombestyckning efter montering av helsystemet, fick då svaret att när de bänkar hojarna är det alltid originalmunstycken i för att det måste vara det för att röret skall vara E-godkänt(?).
Jag tycker det känns som att eftersom man har gjort så att den fått bättre flås så borde den vilja ha mer bensin = större munstycke. Dock skapade jag en tråd för några veckor sedan där jag frågade varför hojen går så mycket bättre på kvällen/natten och fick då svaret att min hoj går för fett? Jag funderar därför på att slänga i ett K&N luftfilter och sedan bestycka den rätt, men ger verkligen K&N filter bättre luftflöde eller är det bara "bullshit"?
Väldigt tacksam för svar, hoppas ni förstår hur jag tänker och menar

Och ja, att öka luftflödet osv osv på stora maskiner ger, vad jag har förstått, väldigt små effektökningar, men eftersom att hojen är såpass slö ifrån början jagar man varenda liten hästkraft
