Luftbytardagar

Kan jag ta luft från Skåne och köra med den i Halmstad?? Det blir inte fel och sånt då?

Ja, det går bra men akta dig för att fylla på med mera luft i Halstad för det går inte blanda dom men varandra.

Var kan man köpa miljövänlig luft?

Är det någon som köper billig fjolårsluft? Själv skulle jag inte våga för man känner ju på lukten när man släpper ut den att det inte kan vara mycket kvar att ha.

Ja, det går bra men akta dig för att fylla på med mera luft i Halstad för det går inte blanda dom men varandra.

Var kan man köpa miljövänlig luft?

Är det någon som köper billig fjolårsluft? Själv skulle jag inte våga för man känner ju på lukten när man släpper ut den att det inte kan vara mycket kvar att ha.

Såg att Lefflers morötter i muppsala säljer eco-air. Går dock åt mer luft än med vanlig och så sliter det på däcken.

Passa er för dagensluft, den innehåller norrländska mögel partiklar även kallat lappmögel...
Det kan bli dyrt med avgiftning och sanering av Anticimex.

Såg att Lefflers morötter i muppsala säljer eco-air. Går dock åt mer luft än med vanlig och så sliter det på däcken.

Jag har hört att eco-air är utandningsluft från barnarbetare i Indien och innehåller således inte tillräcklig mängd syre. Eco är inte alltid bäst! :7peta

Jag förstår inte varför folk ska lämna in hojjarna för luftbyte, menar man kan köpa luft själv från biltema, det är samma luft som däckfrimorna kör på fast med BT logga o jävligt mycket billigare!

låt folk betala mer, dyrare märkesluft är självklart bättre :gnissla

Jag har hört att lustgas i däcken ska göra körningen mycket roligare, stämmer det eller är det bara någon som fabulerar?
Samma person sa även att helium är bra vid övningskörning och att man garanterat klarar uppkörningen då? Någon som har erfarenhet av detta?

Och akta er för Biltemas billiga luft, det kinatillverkad sk!t som går sönder efter en vecka.

Den dyrare sorten har samma leverantör som en Bridgestone enligt min mosters, mans kompis som har en kusin som är inköpare på Bridgestone så det är minsann minst lika bra som andra luft-leverantörer.

Jag skrev i första tråden men fick inget svar där så jag provar här...

Jag har lyckats få i luften upp-och-ner. Har någon en luftvändare jag kan låna etfersom att köpa en är riktigt dyrt?

Du får börja om från början, i värsta fall har luften kommit åt känsliga delar så det blir att slänga hela däcket plus fälgen.

Jag hittade en flaska SillyAirTechGP Tyre vitalajser. 10ml för endast 7500:- .:yoparty

Försäljaren (Rob A Biker) lovade att om jag häller 4ml i framdäcket och 6 ml i bakdäcket så fixas inte bara den gamla luften till utan även däckens mönster på utsidan (minst 10mm ökat mönster efter 100 mil).

Vilket klipp jag slipper byta däck i år så jag slog till direckt®

Nu när jag tjackade ny både vart jag grymt besviken på säljaren.

Jag försökte få med TyreBreath's GP.Lite Air i köpet, men icke! Säljaren svamlade om att den svaga kronan och dyra dollarn drivit upp priserna. Han svamlade vidare om att det inte skulle bli någon förtjänst kvar, etc, yada, yada.

Skitbesviken på köpet nu. Slutade med att bajken levereras med sunkiga kopian HeavyBeath - Bronchitis!!! Vad fan ska jag göra? Kommer däcken hålla för GP-rejs på bulten?

Jag försökte få med TyreBreath's GP.Lite Air i köpet, men icke! Säljaren svamlade om att den svaga kronan och dyra dollarn drivit upp priserna. Han svamlade vidare om att det inte skulle bli någon förtjänst kvar, etc, yada, yada.

Skitbesviken på köpet nu. Slutade med att bajken levereras med sunkiga kopian HeavyBeath - Bronchitis!!! Vad fan ska jag göra? Kommer däcken hålla för GP-rejs på bulten?

Jävligt tråkigt, den luften funkar för touring men inte mycket mer.... Explosiv vid nedläggsvinklar över 29 grader!
Skulle satsa på att byta den, prova den nya som bajkpaj säljer, en kompis syrras ex hundklubbsordförandes bättre hälft gick förbi affären och hon säger att den ska va grym :yoparty

:tummenupp

Tänk bara på inför besiktningen att luften måste vara E-märkt. Vet inte om polisen har rätt utrustning för att kolla detta vi flygande, men dom lär väl införskaffa det i så fall nu när lufttyp har fått en så stor inverkan på hojens prestanda. Vad är egentligen straffet om man åker fast med icke E-märkt luft?

Är det förresten någon som experimenterat med olika lufttyp i fram- resp bakdäck? Vad ska man tänka på?

Glöm inte att ha rätt procentblandning med glykol i luften så inte luften fryser i däcket när det är under 0 grader ute...

Ja misstänker de finns EU-direktiv som reglerar CE, E, VDN, GP, å alla andra märkningar som krävs på luften så den blir så tung att man hellre fuskar å använder ren fjälluft från Kvickjock typ.

Och JA, poppo har luftspektrometer att analysera vilken luft vi har i däcken med därtill tillhörade bötesmall.
Med "grovt otillbörligt användande av fel lufttyp" som hösta rubrisering. Straffet e Livstids halshuggning jäms med knäna på vatten å bröd.

Import hit o dit. Så här i miljötider ska det vara lokalfångad luft. Jag fick tipset och provade ifjol "Halländsk motvind". Säljaren rekommenderade att fylla på den baklänges. Hojen gick mycket fortare och vindbruset reducerades dessutom märkbart! :tummenupp

Om man har redan har köpt helsystem, öppetfilter och pc3, och man känner att det lilla extra fattas, kan jag rekommendera en brassrökande man vid namn Glenn i göteborg. Men man är inte välkommen där, när jag var där förra året kastade han illaluktande igelkottar from the second floor från hans lägenhet. Men när han har lessnat och gått in från balkongen för att röka lite brass igen, ska man passa på! Då kan man få färsk exklusiv brassluft till hojen!
Klättra upp till balkongen, och sno lite brassluft från hans lägenhet. Glenn är alldeles för upptagen med brassningen. Och hem med din välfötjänade jacktrofé och pumpa i brassluften så ska Ni se att Ni kommer brassa som aldrig förr på vägarna!

Äh, gör det inte så svårt. Börja med att tappa luften, montera luftväxlare och syresätt sedan däcket. Glöm inte efterdra alternativt skaffa självdrag. I vissa län finns dugliga fruntimmer som kan utföra blåsjobb om du inte vill göra det själv.

Lite historik kring detta med luftning av hjul.

Blev intresserad då jag läst alla inlägg i denna tråd och inser att det finns massor att lära.
Jag undrade hur man gjorde förr. För att lära sig mer om anledningen till denna flora av produkter som finns att tillgå idag kände behovet av en påfartsramp…

Jag vände mig till min far och frågade honom i rollen som gammal ”Skin-knutte” från 40-50-talet. För er ”fjunisar” kan jag berätta att Skin-knuttar var dåtidens sporthojsåkare. Han är född -31 och har liksom jag ett helt liv av motorintresse. Hans svar och kunskaper var helt häpnadsväckande och jag känner att jag vill dela med mig av denna kunskap.

Jag åkte över till honom för att få möjlighet att fråga ut honom. Han började med att berätta att han gjorde lumpen som fordonsförare på LV3 i Stockholm-Norrtälje och på Gotland åren 1951-52.
LV3 = Luft Värns regemente !!!
Där fick han en, med den tiden mätt, gedigen utbildning i läran att korrekt hantera och lufta däck.

I våra tider då försvaret lever en tynande tillvaro, har man kanske svårt att förstå att det på den tiden fanns en hel avdelning inom försvarsmakten som endast hade till uppgift att säkerställa tillgången på luft till alla fordon !!! Jo, så var det faktiskt. :fakta
Man ansåg att tillgången på en högkvalitativ luft var en råvara av stort såväl militärt som ekonomiskt intresse. Detta var sviter man lärt sig från Andra Världskriget, där man kan se hur t.ex. tyskarna i Nordafrika många gånger tvingades köra med stålband på sina fordon i brist på leveranser av användbar luft.
Jfr. Ökenluft från Sahara torkade ut däcken inifrån så att de på bara några veckor sprack och formligen vittrade bort inför ögonen på de hjälplösa soldaterna…:eek:

Han hänvisade vidare till - Sold I Motor 1947års utgåva - där man i en appendix summerar ”De största fordonstekniska landvinningarna gjorda under krigsåren, perioden 1939-1945”. Farsan försvann in i rummet bredvid där han har sitt lilla bibliotek och kom ut med ett slitet och vältummat exemplar.
- Här kan du låna om du är intresserad av att lära dig lite om hur man gör och vad man skall tänka på…

Hungrig på mer information kunde jag knappt vänta tills jag kom hem. Väl hemma satte jag mig direkt under läslampan och slog upp boken…
Här stod att de största fordonstekniska landvinningarna under krigsåren var utvecklingen av gengastekniken samt ”Förfining av däcksluftning i olika mijöer” !!!
Nu skall jag inte trötta ut er med massor av ”onödigt vetande”, utan tänkte bara ta upp de i mina ögon viktigaste och intressantaste – för att förstå dagens situation bättre.

Först vill jag förtydliga att på den tiden kände man inte till annat än ”Mono-pressure Air”. Dual-pressure och senare modeller med Mult-pressure har gjorts möjliga tack vara Nano-teknik och rymdteknologi.:yoparty
Man hänvisar i flera stycken till en Engelsk-Amerikansk publikation från 1946 "The Sientific Design of Highly Variable Automatic Ram Air Hydro-Velocity Tyre Pressure Apparature” som skall vara författad av amerikanen ”David McHarley” och engelsmannen ” Vincent Manx”. Om någon har denna bok så vore det mycket uppskattat om han/hon kunde kopiera av densamma och lägga upp den som PDF här på SH.;)

I Sold I Motor visar man en bild på utrustningen som tros komma att revolutionera hela användandet av motorcyklar och även däcksmarknaden i övrigt (undantaget jordbrukstraktorer som har vattenfyllda däck). Det hela rör sig om ett tillbehör som skall monteras mot naven på fordonet (motorcykeln)samt enklare modifiering av hjulet.

I korthet kan man förklara utrustningen som en tratt i balsa och limmad segelduk vilken är vänd framåt. Tratten skall vara en inverterad form av ett Venturi-mustycke, det finns ritningar för den som vill prova detta på närmaste ”gör det själv” station. Modifiering på motorcykeln går ut på att man hålborrar hjulaxeln och gängar ändarna (Idag är ju de flesta hjulaxlar ihåliga så halva jobbet är redan gjort). Trattarna gängas sedan fast i axeländarna. Sedan byter man ut (och här räcker det med hälften) lämpligt antal ekrar på hjulet till hålborrade sådana av anpassad längd. Längden bestäms av önskad lufttrycksökning och varvtalet på hjulet (se instruktionsbok för motorvarvtal och utväxling).
I den militära versionen fyller man axeln med sammanpressat myggnät för att förhindra att grus, insekter och splitter far in och täpper till dessa känsliga kanaler.:D

I den för racing utformade versionen nöjer man sig inte med denna ”råa” lösning. Här byter man samtliga ekrar (ger möjlighet till ett jämnare lufttryck) och gängar invändigt samtliga dessa ekrar i sin anslutning till fälgen. Därefter monteras ”precisions-munstycken från DelOrto” i varje ekerände.
Och som det står i texten: ”Önskvärd, mängd och tryck, luft kan härvid enkelt justeras över hjulets fulla omkrets”. Trattens öppningsdiameter bestäms av fartvindens dynamiska tryck vilket enklast mäts med ett minst 70cm längt pitot-rör monterad på fordonets främsta detalj (garanterar störningsfri fartvind). :mattias
Med detta värde går man sedan enkelt in i ett diagram som tar hänsyn till såväl varvtal, ekerlängd, munstycksantal, lufttemperatur, däcksdimension, axelvidd, och däckssvullnadsindex. Från detta får man fram lämplig diameter på munstycken att utgå från. Sedan är det bara att börja testa…:tummenupp

Hoppas att detta skall ge er övriga på SH ökad förståelse för nödvändigheten och valet av rätt luftbyte.

Lycka till med hojåkningen i sommar / GubbMisilen

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...