Luftburken passar inte

adrenalin77

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Fzr 1000
Har en FZR 1000 från -87 som jag "fightar" till. Problemet ar att jag haft grejorna liggande i gillestugan under drygt ett halvår och vid montering får jag inte på trattarna från luftburken på forgasarna då de verkar ha krympt.
Någon som har tips om hur jag kan gå tillvaga for att expandera trattarna på ett smidigt satt?
 
Har du provat att värma upp bitarna? Det brukar ju få gummi att expandera. Är det gamla grejer kanske det är bortom räddning då det blivit för skört och kommer spricka vid ingrepp...
 
Det ska enligt vissa fungera att koka upp de, så ska de mjukna till något.
Jag inte provat själv, men kan vara värt ett försök.
 
Smörj slangarna med lite fett, tex lithiumfett, och vålda lite. På min gammelsukka (GSX 750 ES) fick jag av förgasarbryggan men absolut inte på den. :huvet :gnissla :confused:

Efter en timmes bökande gav jag upp och frågade här på sporthoj. Fick tipset att smörja halsarna på förgasargummina och då gick det kanonbra efter det :tummenupp :D
 
Tack for svaren. Ska hem å leka med varmepuffran å lite fett ala 5-56.... Hoppas på det basta.



(Ursakta språket men har før tillfallet norskt tangentbord)
 
halt

Tack for svaren. Ska hem å leka med varmepuffran å lite fett ala 5-56.... Hoppas på det basta.



(Ursakta språket men har før tillfallet norskt tangentbord)

jag brukar ta lite thinner på gummi som djävlas,blir riktigt slipprigt o sen avdunstar det fort! Tänk bara på brandfaran!
 
jag brukar ta lite thinner på gummi som djävlas,blir riktigt slipprigt o sen avdunstar det fort! Tänk bara på brandfaran!

Får du inte problem med att det torkar ut gummit och att det spricker lätt i framtiden? så har jag fått när jag testade det.

Ta ett lugnt med fett. Jag brukar ta lite såpvatten eller liknande som är lättare att torka bort. För mkt klet så brukar gummina lätt glida av igen när man mecklar med dem.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top