Luftavfuktare m.m

Tror du missade denna länk
http://24volt.eu/solfangare2.php

Du kör alltså utan att täta grunden? Det var intressant jag trode man var tvungen täta för att det skulle funka...
Om huset var för permanent boende så vore det inget snack om saken. Då skulle jag direkt fixat en avfuktare eftersom energin den förbrukar dessutom blir värme till huset.

Jag ska bygga en värmare nästa sommar, och testa. Jag känner mig ganska övertygad om att det kommer räcka. Gör det inte det så får jag väl skaffa en avfuktare och flytta solpanelens slangar så den värmer inne i huset istället.
Nä den missade jag inte. Den sidan visar ju ingen fakta alls som påstår att solfångare fungerar. Bara lite temp hit å dit. Tror inte på det fören jag får veta vilka värden grunden kan hålla sig inom under ett längre tag som haft dåliga värden sedan tidigare. Det är den relativa luftfuktigheten som är det intressanta, inte hur mkt solfångaren kan värma upp luften som går igenom den.

Den sortens avfuktare lämna ingen värme.

Men han tätade ju ventilerna, eller snarare använde allihop till avfuktaren om jag fattade rätt.:va
Precis, en sorptionsavfuktare har som uppgift att skicka ut varm fuktig luft, så man ser inga vattendroppar. Det går inte heller att sätta en värmeväxlare som tar hand om värmen eftersom luftavfuktaren tappar verkningsgrad eftersom den är vädigt känslig för om man stryper utgående luftrör. Men det blir varmare under huset ändå eftersom det inte blåser in någon kalluft.

Stämmer bra där med, alla rör som går in i luckorna är tätade. Endast en ventil blev över utan användning så den tätades också igen. Dock så har jag inte lagt plast mot backen eller drenerat runt huset... som man var tvungen att göra enligt vissa...

Last edited:
Yea right! Tror du det finns någonting på detta jordklot som du matar med el utan att det bildas värme? 100% av den elenergi du stoppar in i en avfuktare bör rimligvis bli värmenergi i slutänden. Eftsom vatten kondenseras tillförs dessutom ytterligare förångningsenergi som också blir värme. Så det blir nog mer än 100% av elenergin som omvandlas till värme.

Var det inte du som nyss pratade om all fukt som kommer in via marken?

Ingen har pratat om att täta nedåt.:confused: Varför isåfall använda avfuktaren?

Den lilla värme avfuktaren producerar ventileras ut på utsidan av huset, så när jag skrev lämnar värme så menas naturligtvis att den inte som du utgick ifrån kom huset tillgodo.

Ingen har pratat om att täta nedåt.:confused: Varför isåfall använda avfuktaren?

Den lilla värme avfuktaren producerar ventileras ut på utsidan av huset, så när jag skrev lämnar värme så menas naturligtvis att den inte som du utgick ifrån kom huset tillgodo.

Täta neråt för att även om man tätar så blir det nog inte helt tätt.

Ok, men vart värmen tar vägen beror väl på var man placerar avfuktaren?

Täta neråt för att även om man tätar så blir det nog inte helt tätt.

Ok, men vart värmen tar vägen beror väl på var man placerar avfuktaren?

Nej det beror inte på var du ställer avfuktaren, då det lilla som blir följer med på sekundärsidan som går ut.

Naturligtvis kan man lägga ut en diffspärr om man kommer åt, men som sagt helt tätt blir det endå inte och står inte huset i en bäck blir det inte så värst mycket endå. Ja förutsatt att man inte försöker värma upp då.

Nä den missade jag inte. Den sidan visar ju ingen fakta alls som påstår att solfångare fungerar. Bara lite temp hit å dit. Tror inte på det fören jag får veta vilka värden grunden kan hålla sig inom under ett längre tag som haft dåliga värden sedan tidigare. Det är den relativa luftfuktigheten som är det intressanta, inte hur mkt solfångaren kan värma upp luften som går igenom den.

Ja att visa upp en temperatur säger inte mycket, det har du helt rätt i.

Här är en seriöst producerad.
http://www.blocket.se/haparanda/Solfangare_32805907.htm?ca=23_10&w=3
Citat:
"Estif anger en genomsnittlig effektberäkning om 762watt per kvadratmeter belyst yta."

Säger iofs inte mycket mer om vilka förutsättningar som krävs och en hemmagjord fångare lär ju ge betydligt mindre effekt men man kan bygga en ganska stor för kexpengar. Alla byter ju ut sina fönster till modernt så gamla fönster kan man väl rent få mot avhämtning.

Effekten lär ju varierar ganska rejält beroende på årstid, väder och vind men på våren så bör den jobba som effektivast.

Och våren är ju värsta perioden för att samla kondens när uteluften är fuktig och börjar värmas samtidigt som marken under huset är rejält nerkyld sedan vintern.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men finns det någon bra anledning till varför du vill hålla temperaturen över nollan? Indraget vatten och dylikt?
Annars går det alldeles utmärkt att låta all värme vara helt avstängd och den fukten som kommer är då oftast på våren när det kan bli lite kondens när huset värms upp av solen och det sedan blir kallt utanför men det är högst marginellt.

Glömde skriva det, där är indraget vatten ja. Har en tvättstuga i andra änden av huset (sett från var inkommande vatten är beläget) som används under vintern. I övrigt så står det tomt. Har tänkt att hyra ut det till nästa vinter så det är ett övergående problem ...

Ja att visa upp en temperatur säger inte mycket, det har du helt rätt i.

Här är en seriöst producerad.
http://www.blocket.se/haparanda/Solfangare_32805907.htm?ca=23_10&w=3
Citat:
"Estif anger en genomsnittlig effektberäkning om 762watt per kvadratmeter belyst yta."

Säger iofs inte mycket mer om vilka förutsättningar som krävs och en hemmagjord fångare lär ju ge betydligt mindre effekt men man kan bygga en ganska stor för kexpengar. Alla byter ju ut sina fönster till modernt så gamla fönster kan man väl rent få mot avhämtning.

Effekten lär ju varierar ganska rejält beroende på årstid, väder och vind men på våren så bör den jobba som effektivast.

Och våren är ju värsta perioden för att samla kondens när uteluften är fuktig och börjar värmas samtidigt som marken under huset är rejält nerkyld sedan vintern.

Fråga, hur har du tänkt transportera värmen till grunden om du inte vill använda dig av strömförbrukande apparatur.

Fråga, hur har du tänkt transportera värmen till grunden om du inte vill använda dig av strömförbrukande apparatur.

Tja, eftersom den bara ska jobba då det är sol skulle man kunna ha en solcellsdriven datorfläkt. Alternativt så behöver en fläkt inte ta så mycket energi ändå även om man tar den elen från nätet.

Finns i länken schema för temperaturstyrning eller så fanns det färdiga att köpa från Conrad.

Tja, eftersom den bara ska jobba då det är sol skulle man kunna ha en solcellsdriven datorfläkt. Alternativt så behöver en fläkt inte ta så mycket energi ändå även om man tar den elen från nätet.

Finns i länken schema för temperaturstyrning eller så fanns det färdiga att köpa från Conrad.

Ok, men vacumrören du länkade till använder vatten som värmebärare, så antingen får du skaffa en solcellsdriven cirkulationspump och aerotemper, eller funderar du på att meckla ihop en panel för luft som värmebärare?

Blir det inte stora variationer i temperatur under grunden om systemet inte skall jobba på natten?

funderar du på att meckla ihop en panel för luft som värmebärare?

Blir det inte stora variationer i temperatur under grunden om systemet inte skall jobba på natten?

Ja, det blir så att luften passerar genom solpanelen och värms där innan den går tillbaka in under huset.

Nej, det tror jag inte, det är så mycket massa i jord och golv. Det kommer sannolikt vara kallt där många veckor på våren ändå. Jag kommer nog bara höja genomsnittstemperaturen några grader. Och förhoppningsvis räcker det.

Ja, det blir så att luften passerar genom solpanelen och värms där innan den går tillbaka in under huset.

Nej, det tror jag inte, det är så mycket massa i jord och golv. Det kommer sannolikt vara kallt där många veckor på våren ändå. Jag kommer nog bara höja genomsnittstemperaturen några grader. Och förhoppningsvis räcker det.

Inspirationsdags, dricker du tysköl?

http://www.youtube.com/watch?v=173owKST-w4

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back