supermoppe
Men i min värld...
Nä den missade jag inte. Den sidan visar ju ingen fakta alls som påstår att solfångare fungerar. Bara lite temp hit å dit. Tror inte på det fören jag får veta vilka värden grunden kan hålla sig inom under ett längre tag som haft dåliga värden sedan tidigare. Det är den relativa luftfuktigheten som är det intressanta, inte hur mkt solfångaren kan värma upp luften som går igenom den.Tror du missade denna länk
http://24volt.eu/solfangare2.php
Du kör alltså utan att täta grunden? Det var intressant jag trode man var tvungen täta för att det skulle funka...
Om huset var för permanent boende så vore det inget snack om saken. Då skulle jag direkt fixat en avfuktare eftersom energin den förbrukar dessutom blir värme till huset.
Jag ska bygga en värmare nästa sommar, och testa. Jag känner mig ganska övertygad om att det kommer räcka. Gör det inte det så får jag väl skaffa en avfuktare och flytta solpanelens slangar så den värmer inne i huset istället.
Precis, en sorptionsavfuktare har som uppgift att skicka ut varm fuktig luft, så man ser inga vattendroppar. Det går inte heller att sätta en värmeväxlare som tar hand om värmen eftersom luftavfuktaren tappar verkningsgrad eftersom den är vädigt känslig för om man stryper utgående luftrör. Men det blir varmare under huset ändå eftersom det inte blåser in någon kalluft.Den sortens avfuktare lämna ingen värme.
Men han tätade ju ventilerna, eller snarare använde allihop till avfuktaren om jag fattade rätt.![]()
Stämmer bra där med, alla rör som går in i luckorna är tätade. Endast en ventil blev över utan användning så den tätades också igen. Dock så har jag inte lagt plast mot backen eller drenerat runt huset... som man var tvungen att göra enligt vissa...
Last edited: