Lufta kopplingen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag är inte van vid hydralkopplingar.

Har luftat och luftat både vid mojängen där ner och nippeln där uppe.

Vad gör jag för fel? Den är konstant "mosig" hela vägen vad jag än gör.

Använder tryckluftluftare...

EDIT: Något är skitpåse...

När hojen är avstängd så är det som om det inte vore något tryck alls.
Men när hojen startas... så är det fullt tryck och kopplingen är fullständigt funktionell... må vara lite hård kanske.

VAD KAN DET VARA!?!? Måste fixa innan jag åker helst. Visst att det funkar när hojen väl ÄR igång, men något måste vara fel.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Plocka av hela hydrualiken och häng upp den och knacka på allting som kan tänkas innehålla bubblor, dessutom rätt hjälpfullt om kolven får arbeta mer än de vanlig fåtal mm.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
hmm.. lyfta den där nere? vart ska luften då ta vägen? luften bör ju färdas uppåt och ut. vore väl isåfall att ta loss pumpen och sätta högre upp.
 

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Köp en stor "sköljspruta" på apoteket, sätt på en decimeter genomskinlig bränsleslang på sprutan. sätt andra änden av slangen på luftningsnippeln till slavcylindern, (cylindern nere vid motorn). Häll på bromsvätska i behållaren och öppna luftningsnippeln, sug ut bromsvätska med sprutan. Du kan behöva tömma sprutan på bromsvätska. Då drar du åt luftningsnippeln, tar av slangen från luftningsnippeln trycker ut vätskan ur sprutan, sätter dit slangen på luftningsnippeln öppnar luftningsnippeln och suger ut bromsvätska med sprutan. När det kommer bromsvätska utan luftbubblor, så är det klart.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Tjenare! Jag brukar göra som så att jag först ser till att nästan pumpa ur kolven med hjälp av handtaget ( se bara till så att ingen luft slipper in) och sedan vända hydrualanslutningen uppåt för att lättare släppa ifrån sig luften och till sist trycka tillbaka kolven igen. Då borde all eventuell kvarvarande luft tryckas upp hela vägen till vätskebehållaren. Se till så behållaren inte svämmar över bara, vätskan förstör lacken fortare än du anar....................Per
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fel igen! Har uppdaterat första inlägget. Läs "EDIT"-biten. Tack! VAD ÄR FEL?! :grr
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Fel igen! Har uppdaterat första inlägget. Läs "EDIT"-biten. Tack! VAD ÄR FEL?! :grr

jag har ingen aning om hur slavcylindern sitter på en sån konstig hoj, men kan du få av den och sätta den i spänn med en skruvtving eller något så kan du testa funktionen, förmodligen fungerar den delen utmärkt eftersom du verkar ha luftat som en sinnessjuk hela dagen.:D och då är det bara att fortsätta in i moroten, men det hade du säkert listat ut själv redan.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du har ju ett vacuum arangemang på den där kopplingen.
Alltså det sitter ett membran innanför kopplingskåpan som säkerligen fungerar som ett servo.
Så det kommer vara skillnad på kopplingen när hojen är av eller på!
Hur har du fått in luft i kopplings systemet?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Du har ju ett vacuum arangemang på den där kopplingen.
Alltså det sitter ett membran innanför kopplingskåpan som säkerligen fungerar som ett servo.
Så det kommer vara skillnad på kopplingen när hojen är av eller på!
Hur har du fått in luft i kopplings systemet?

Lugn här nu.
Luftningen av kopplingen är en sak....läs apriliaforum tråden som beskrevs ovan.

Kamikaze du har rätt men fel.
Swedie, öppnar du kopplingskåpan så hittar du ett gummimembran som via en tunn gummislang är kopplad till trottelhuset. Vid avslag så bildas ett undertryck i spjällhuset som i sin tur "suger" membranet...som i sin tur suger "upp" kopplingspaketet. Så man kan säga att du har en "vacumassisterad" slirkopplingsfunktion vid avslag inför feta inbromsningar.

Vacumet= drar isär kopplingen en aning.


Betr din egentliga fråga där uppe:
JA så skall den inte kännas !!! något är fel?

Har du haft isär kopplingen? Den yttersta lamellen skall nämligen ligga förskjuten 15grader (på den äldre motorn iallfall)..jag gjorde det misstaget på en polares maskin...då yttrade det sig i "stum" koppling...dvs den var stenhård och det gick knappt att frikoppla.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
När jag lossar slangen som går till utsidan av kopplingen (på höger sida) så drar det luft fram o tebax när jag pumpar på kopplingen.

Slangen från kopplingen delas upp i två till trottelns bakre spjällhus, på varsin sida. Den ena sida har en luftstoppare som endast släpper igenom luft åt ena hållet. den andra är det "fritt fram" i.

Noterat är oxå att i trottelhusen så pysar det luft in och ut vid pumpning på kopplingen. (när jag "gasar" och håller spjällen öppna så är det väldigt tydligt)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory

Noterat är oxå att i trottelhusen så pysar det luft in och ut vid pumpning på kopplingen. (när jag "gasar" och håller spjällen öppna så är det väldigt tydligt)

Vad bra att det pyser i trottelhusen. Jag vet inte riktigt varför du tar upp det. Jag skulle bli orolig om det inte pyser när man frikopplar.



Använder tryckluftluftare...

Prova att skippa finesserna. Luftning av kopplingen är en ganska okomplex sak och om du misslyckas med det så behöver du bara lite basic luftningsvägledning för det.


När jag lossar slangen som går till utsidan av kopplingen (på höger sida) så drar det luft fram o tebax när jag pumpar på kopplingen.

Ska det inte göra det eller?



Slangen från kopplingen delas upp i två till trottelns bakre spjällhus, på varsin sida. Den ena sida har en luftstoppare som endast släpper igenom luft åt ena hållet. den andra är det "fritt fram" i.

Ser det snyggt ut da? Om du behöver, Kolla i manualen att rätt slangar sitter där de skall. För om saker inte sitter där de skall -- så kommer inte saker fungera som tänkt. :)
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Har nu varit i garaget och kopplat isär vakumslangen på min Tuono och det drar luft fram & tillbaks i den när jag kopplar.
På min känns kopplingen likadan oberoende om motorn är igång eller ej.
Det jag har märkt är att kopplingen gärna sätter sig när hojen är kall (vill inte koppla ur helt) men detta släpper så fort det blir lite värme i motorn.
Prova att koppla bort Slavcylindern och pressa ihop kolven helt börja sen lufta vänd och vrid på slaven så att all eventuell luft evakueras.
Har även sett rekomendationer att sätta dit en luftnippel på huvudcylindern samt att ställa in handtaget så långt ut som möjligt man får då större slag i huvudcylindern.
Huvudcylinder = uppe på styret
slavcylinder = nere vid motorn


Slangen från kopplingen delas upp i två till trottelns bakre spjällhus, på varsin sida. Den ena sida har en luftstoppare som endast släpper igenom luft åt ena hållet. den andra är det "fritt fram" i.

ser likadant ut på min

Har du fått dit backventilen som sitter på vakumslangen på rätt håll?
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
2797554 Vad bra att det pyser i trottelhusen. Jag vet inte riktigt varför du tar upp det. Jag skulle bli orolig om det inte pyser när man frikopplar.




Prova att skippa finesserna. Luftning av kopplingen är en ganska okomplex sak och om du misslyckas med det så behöver du bara lite basic luftningsvägledning för det.



Ska det inte göra det eller?




Ser det snyggt ut da? Om du behöver, Kolla i manualen att rätt slangar sitter där de skall. För om saker inte sitter där de skall -- så kommer inte saker fungera som tänkt. :)
Du behöver inte vara dryyyyg.. jag skrev i första inlägget att jag inte är vad vid hydralisk koppling ... o därtill inte heller pneumatisk sådan som drivs med vacuum delvis.


ser likadant ut på min

Har du fått dit backventilen som sitter på vakumslangen på rätt håll?

Tack men tror inte luftningen är problemet då när som sagt motorn är igång.... så är det full fräs på kopplingen och inget glapp eller mjukhet någonstans. Kopplingen är stenhård minst sagt.

backventilen ser ut att vara rätt enligt en bild jag hittade i manualen jag har.
manualen beskriver inte någonstans klart och tydligt vart slangarna dras och vilken ändå som ska vara var.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..jag skrev i första inlägget att jag inte är vad vid hydralisk koppling ... o därtill inte heller pneumatisk sådan som drivs med vacuum delvis.

Exakt. Man kan helt enkellt inte ha koll på det man inte tidigare jobbat med. Just därför försökte jag ge dig några goda råd samt ställa några av de bästa frågor jag kan tänka mig och som du även själv borde fråga dig.


Du behöver inte vara dryyyyg..

Jag fattar inte vad som var drygt. Förklara gärna.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
2797686 Exakt. Man kan helt enkellt inte ha koll på det man inte tidigare jobbat med. Just därför försökte jag ge dig några goda råd samt ställa några av de bästa frågor jag kan tänka mig och som du även själv borde fråga dig.



Jag fattar inte vad som var drygt. Förklara gärna.
Kan ha missförstått dina ordval så får ursäkta isåfall.

Om kopplingen fungerar när motorn är igång... är det verkligen problem med luftning då?
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Kan ha missförstått dina ordval så får ursäkta isåfall.

Om kopplingen fungerar när motorn är igång... är det verkligen problem med luftning då?

Nej
Märkligt fel du har kopplingen skall fungera och kännas likadan oavsett om motorn är igång eller ej.

Kopplar den ur när motorn ej är igång om du håller in kopplingshandtaget???eller är det bara känslan i handtaget som förändras.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top