Lufta kopplingen

MC Doktorn

Guest
Nej
Märkligt fel du har kopplingen skall fungera och kännas likadan oavsett om motorn är igång eller ej.

Kopplar den ur när motorn ej är igång om du håller in kopplingshandtaget???eller är det bara känslan i handtaget som förändras.

Precis.

Bytte kopplingsvätska (pga att den blev svart) på min tidigare RSV Mille förvånades att det inte fanns en luftningsnippel.

Har för mig att jag öppnade och stängde banjokopplingen och drällde lite men det gick fint.

Btw Saknar jag min Tuono :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Den är av någon anledning lite bättre nu... varför vet jag inte. Jag har inte gjort något. Inte mer än att rycka lite o dra i slangarna.

Jag funderar på om inte någon av kablarna hindrar luft att färdas så att kopplingen inte går tillbaka av sig själv. Alltså måste någon slang vara felvänd, eller något...

Någon här med en RSV som kan fälla upp tanken och lyssna ner i trottelhuset om det färdas luft fram o tebax vartefter man pumpar på kopplingen?
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Ska köra ner huvudet imorgon och lyssna
Skippade melodifestivalen :rolleyes: och lyfte på tanken öppnade luftburken och Swedie det pumpar luft i insuget när man kopplar & kopplar av:D
Backventilen skall sitta med den avsmalnande änden mot insuget.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
om du har lust, får du gärna titta på vart den mjuka slangen, på höger sida längst fram, går till. för jag har den kopplad till en backventil där den är låst från att trycka ut luft. luft kan alltså gå in... och sedan går den slangen ingenvart...

sedan har jag även en tunnare slann med mindre hål som är kanske 70 cm lång som jag inte hittat vart den ska pluggas in.

tackar för hjälpen!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Går inte riktigt urskilja vart dom ska pluggas in. Ser även annorlunda ut.

Vad jag alltså vill veta är vart vacuumslangen från kopplingen kopplas in i övrigt.

Samt vad den tappen som är kvar på insprutet används till... vilken slang och vart den leds.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Köpt via Aprilia och paketet är på väg.. men hinner inte installera STM-kopplingen innan jag åker. Så nepp, den är inte i just nu.

Ok.....bara undrade.

Kopplingen är en utav de saker som är kasst på Aprilian. Den kräver lite omsorg och "handpåläggning" för att funka bra.
1. Skaffa en bra bromsvätska, typ Motul RBF600 eller liknande som tål hög värme.
2. Lufta ordentligt......slarva inte.....avluftningshålen i mastern är små och behöver ev knackas på för att släppa igenom luften.

Om du inte byter till en bra bromsvätska så kan du räkna med problem i framtiden. Har du råd och lust byt ut mastern och slaven till något annat som ger bättre avluftning. Det finns oxå de som gjort en ny spacer mellan slave och vevhus av ett material som inte leder värme så bra. Sök på apriliaforum.com Jag har bytt ut slaven till i år mot en MPL som jag köpte på ebay. Får jag över lite efter mitt projekt så åker det på en ISR pump oxå.

Min koppling funkar 100% ett tag tills den sakta men säkert börjar bli "lös" och då kör jag inte bana med den extra påfrestning det medför. Just nu sitter det standard pump och slave på, jag har bara bytt till Belray silikonvätska.

Det "flåsar" i mitt insug oxå när jag pumpar med kopplingen. Fast jag känner ingen direkt skillnad på om motorn är igång eller är av.

/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu är det kanske så att jag vet något som du inte vet.....ok? Min koppling har aldrig varit bättre än just nu med Belray vätskan....

/J

I så fall vet du något de som tillverkade kopplingen inte vet......

Alla MC kopplingar jag sett är antingen specade för alkoholbaserade västkor DOT3/4/5.1 eller för mineraloljor (hydrualvätska/LHM eller dyl). Är så fallet är det inte lämpligt att hälla i silikonbas då packningarna inte är avsedda för det. Om där sen sker en reaktion eller ej är ren gambling.
Sen finns där en anledning till att man i princip har slutat använda silikonbaserade bromsvätskor.......
 
Last edited by a moderator:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Vakumslangen från anslutningen vid kopplingskåpan upp till ett t-stycke ena slangen går direkt till insuget på vänster sida röd pil bild 2 den andra slangen går till en vit plasmojäng som jag tror är en backventil sen vidare till insuget på höger sida röd pil bild 1.
På främre delen av insuget har jag ett uttag som är plomberad röd pil bakom genomskinliga slangen bild 1

Blåmarkerade slangar på bild 2 är kopplade till insuget men vet ej riktigt var dessa är till .
Vet ej om din RSV-07 ser ut likadant men hoppas att bilderna hjälper.
 

Bifogat

  • RIMG0015.JPG
    RIMG0015.JPG
    27.4 KB · Visningar: 113
  • RIMG0017.JPG
    RIMG0017.JPG
    50.3 KB · Visningar: 109

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Den blåa som grenar sig till 2 slangar och går till varsitt insug är MAP-sensorn. Den andra är till för att bränsleregulatorn ska hålla 330kpa tryck jämfört med MAP.

/J

Vakumslangen från anslutningen vid kopplingskåpan upp till ett t-stycke ena slangen går direkt till insuget på vänster sida röd pil bild 2 den andra slangen går till en vit plasmojäng som jag tror är en backventil sen vidare till insuget på höger sida röd pil bild 1.
På främre delen av insuget har jag ett uttag som är plomberad röd pil bakom genomskinliga slangen bild 1

Blåmarkerade slangar på bild 2 är kopplade till insuget men vet ej riktigt var dessa är till .
Vet ej om din RSV-07 ser ut likadant men hoppas att bilderna hjälper.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tack harvest. Då bör t-kopplingen vara rätt på min.

Har du inte en till slang på din hoj där det är en backventil (vit plastmojäng) som går på höger sida av hojen?
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Den ända slangen jag har mer på högersidan är en kylvattenslang den kommer från kylaren och går sen in mellan cylindrarna
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Säker på att du har en t-koppling till MAP? Min -05 har en sensor med 2 uttag.......tänkte bara så du inte kopplat galet.

/J

Tack harvest. Då bör t-kopplingen vara rätt på min.

Har du inte en till slang på din hoj där det är en backventil (vit plastmojäng) som går på höger sida av hojen?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tack harvest. Då bör t-kopplingen vara rätt på min.

Har du inte en till slang på din hoj där det är en backventil (vit plastmojäng) som går på höger sida av hojen?

Jag tror Swedie refererar till vakumslangarna till kopplingen.

Men han pratar ju om den "vita plastmojängen" och den sitter ju på den slangen som du tror han menar...

/J
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jag ser det nu:va
Jag förtydligar från kopplingskåpan går en slang som sedan förgrenas på höger sida
Från förgreningen går en slang över på vänster sida och ansluter på insugets bakre del den andra slangen går från förgreningen som sitter på höger sida upp till backventilen på höger sida sen vidare upp till insuget bakre del på höger sida.
På höger sida finns ej några andra vakumrelaterade slangar på vänster sida har jag som VR-8 upplyste om 2 små slangar kopplade på vardera insug som via ett t-stycke går till mapsensorn samt en slang som går från insuget till bränsletrycksregulatorn.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Med t-kopplingen menar jag såklart den från kopplingen.

Med den andra slangen menar jag en vanlig luft/vätskegummislang. Det finns en sådan slang till som går utmed högersidan av hojen som oxå har en backventil.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Med t-kopplingen menar jag såklart den från kopplingen.

Med den andra slangen menar jag en vanlig luft/vätskegummislang. Det finns en sådan slang till som går utmed högersidan av hojen som oxå har en backventil.

Den andra slangen du nämner är den som går till "flappern" som sitter i insuget rakt under instrumenteringen. Den ska du väl koppla ur antar jag?

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top