Luft tryck i vid raktfram race??

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
Hej ni allvetande mc gurus...
Jag har en liten fråga ang. trycket i bakslangen när man ska åka 402m..
Fäljen är 6" och däcket är ett Metzeler MEz4 180/55 zr17 M/C (73W)
Shafförn väger 100 kg hojen är en zx12... Vad tror ni kan vara lagom tryck vid race? 1,4? :confused:

Hygglo skrev:
Hej ni allvetande mc gurus...
Jag har en liten fråga ang. trycket i bakslangen när man ska åka 402m..
Fäljen är 6" och däcket är ett Metzeler MEz4 180/55 zr17 M/C (73W)
Shafförn väger 100 kg hojen är en zx12... Vad tror ni kan vara lagom tryck vid race? 1,4? :confused:

Du kanske skulle prova att posta denna tråd i racingforumet istället !

Då jag testade min RF900 på strippen så fick jag tips om att ha 0.8 i bakslangen. Om det är ett generellt tryck eller ett som passade mig och min cykel vet jag inte.

Varför så lågt? Det lär ju inte spinna, eller är en 12:a så framtung?

-PLM- skrev:

Om man vill kommaíväg skapligt så vill man hänga lite, för man vill inte ha framhjulet i luften. Så svaret blir ....Ja, den är framtung då....men det är en avvägning för man vill ju dessutom ha fäste bak så man kan ju inte sitta på tanken.

cRoC skrev:
Självklart, men det går ju långsammare också, så man ska ha så man precis får fäste.. 0.8 är ju skitlågt

Man når inga toppfarter på 402 meter!!! Så högre friktion slöar inte ner det hela nämvärt, tvärtom efter som man kan ligga på hårdare med gasen i starten, och det är där man har mycket att vinna. Ren acc när väl allt rör på sig är inte att göra så mycket åt, förarens växlings teknink mest som avgör då.

Okejs! Men om man kör på en hoj med mindre effekt som får all kraft i backen oavsett vad man gör, då är det väl hårdpumpat som gäller?

Kolla däcken på F1-bilar från 50 och 60-tal... cykeldäck... hög toppfart.

cRoC skrev:
Okejs! Men om man kör på en hoj med mindre effekt som får all kraft i backen oavsett vad man gör, då är det väl hårdpumpat som gäller?

Framdäcket, närmare 3 kg. Bakdäcket, är det en originalhoj ska du ha så mycket luft att du inte spinner - det brukar blir nånstans runt 1.2 till 1.7 kg. Har du för lite luft så viks slitytan in och du spinner på däcksidorna och lämnar två smala streck efter dig istället för ett enda fläskigt svart streck.

cRoC skrev:

ja då vill du ju att den ska rulla så lätt som möjligt, så det är riktigt.

-PLM- skrev:

Nä men fälgen kan spinna i däcket och då kan luften läcka ur. Hur kul är det att passera mållinjen i +200km/h med tomt bakhjul!!!!!!????

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2