Luft i gaffel?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Hur/med vad pumpar jag i luft i framgaffeln ? Testade en gång med en cykel pump,,
: sprängde packboxarna,,, :huvet

Du kan pumpa med vad f-n du vill, så länge det blir rätt tryck. Vad står det i Boka?

Om du inte har en cross med luftgaffel skall du släppa ut luft, inte pumpa. Det är luftningsnipplar.

Max 1,2 Kg. Vill försöka hålla mig till 0,8 dock. Nej ingen Cross ; min XJ900 -83.
Det kluriga är väl att inte överstiga 0,8 ,, ?

Går det inte att få in en manometer nånstans då du pumpar för att ha koll på trycket. Antingen en pump med manometer eller göra ett t-rör och koppla in manometern på?

Det är bara att pumpa försiktigt med en cykeltur. Lite i taget och mät efter varje tryck. Var det gaffeltätningarna eller o-ringarna som gick itu?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Finns ju små pumpar man använder till mtb. Med tryckmätare på

Jag har kanske varit otydlig ; packboxarna jag sprängde tidigare var på en annan hoj.
Anledningen att jag behöver fylla på luft nu, är att jag har demonterat gaffelbenen från hojen för lackering.
Eftersom luftpåfyllningen sker från en gemensam ventil , smiter luften ut vid demontering av gaffelbenen.
Så, packboxar och o-ringar är intakta.
Det var med en cykelpump jag sprängde packboxarna tidigare. I.o.f.s var det med en modell , "stor" ; en sådan som man sätter en fot på nedtill och pumpar med 2 händer , om ni förstår vad jag menar ?
Jag tror att jag missade hur stor luftmängd det kommer en sådan. Kan ju försöka igen , men pumpa MYCKET försiktigare, ?

Jag har kanske varit otydlig ; packboxarna jag sprängde tidigare var på en annan hoj.
Anledningen att jag behöver fylla på luft nu, är att jag har demonterat gaffelbenen från hojen för lackering.
Eftersom luftpåfyllningen sker från en gemensam ventil , smiter luften ut vid demontering av gaffelbenen.
Så, packboxar och o-ringar är intakta.
Det var med en cykelpump jag sprängde packboxarna tidigare. I.o.f.s var det med en modell , "stor" ; en sådan som man sätter en fot på nedtill och pumpar med 2 händer , om ni förstår vad jag menar ?
Jag tror att jag missade hur stor luftmängd det kommer en sådan. Kan ju försöka igen , men pumpa MYCKET försiktigare, ?

Köp en gaffelpump för cyklar. Kostar inte många kronor och finns på alla välsorterade cykelhandlare.

Exempelvis denna, om du inte har någon riktig cykelaffär i närheten:
https://www.xxl.se/bbb-damparpump-airshock/p/1049376_1_style

Hur fan "spränger" man ett par packboxar, det sitter ju låsring på dom?
Du ska ha max 0,4 bar i benen.

Hur fan "spränger" man ett par packboxar, det sitter ju låsring på dom?
Du ska ha max 0,4 bar i benen.
Packboxarna blev otäta efter att jag blåste i för mycket luft i benen.
NEJ ; enligt servicemanualen jag har KAN jag ha upp till 1,2Kg. Om jag kör ensam kan jag ha upp till 0,8 !!

- - - Updated - - -

Tack Bonzo för tipset , en sådan får det bli !

Packboxarna blev otäta efter att jag blåste i för mycket luft i benen.
NEJ ; enligt servicemanualen jag har KAN jag ha upp till 1,2Kg. Om jag kör ensam kan jag ha upp till 0,8 !!

- - - Updated - - -

Tack Bonzo för tipset , en sådan får det bli !
Ok, du vara chef.

utan luft, säckig gaffel, pumpa så den reser sej till precis max höjd, sätt dej på o känn om den känns ok,

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT