Lost

Vad gäller kategoriseringen av serien så håller Markus beskrivning hittills. Vit, övre medelklass akademiker som är högutbildad och vältränad tar motvilligt hjälterollen i en grupp. Gruppen innehåller alla stereotyper (arketyper) som man kan tänka sig, inklusive en samvets-irakier.

Dock gillar jag skarpt produktionen som håller 24-klass samt stämningen som håller sig nånstans mellan arkiv-x, 24 och twin peaks.

Kommer att hänga med ett par avsnitt till.

benrangel skrev:
Vad gäller kategoriseringen av serien så håller Markus beskrivning hittills. Vit, övre medelklass akademiker som är högutbildad och vältränad tar motvilligt hjälterollen i en grupp. Gruppen innehåller alla stereotyper (arketyper) som man kan tänka sig, inklusive en samvets-irakier.

Dock gillar jag skarpt produktionen som håller 24-klass samt stämningen som håller sig nånstans mellan arkiv-x, 24 och twin peaks.

Kommer att hänga med ett par avsnitt till.

Jag känner igen akademiker-hunken, och nu hittade jag vad han var med i:
Han var storebrorsan i det där som aldrig slutade gå på fredagseftermiddagarna på 90-talet: Party of Five heter det på Engelska. Kommer inte ihåg vad det hette, Neve Campbell ( :tummenupp ) var med:http://www.tvtome.com/tvtome/servlet/ShowMainServlet/showid-194/Party_of_Five/

24-klass bådar visserligen inte gott, men låt se vad som händer. Jag står fast vid att det är dåligt, men spännande. :)

Markus skrev:
24-klass bådar visserligen inte gott, men låt se vad som händer. Jag står fast vid att det är dåligt, men spännande. :)

Produktionen i 24 är mkt bra för att vara en tv-serie. Innehållet kan diskuteras, men det är påkostat och snyggt.

"hej och hå vad högt berget är"-filmningen i avsnitt två var faktiskt mkt sämmre än projektarbeten i gymnasiet.

vet inte om det är speciellt dåligt över lag, men spännande är det. :tummenupp

Markus skrev:
Jag får lite känslan av Stephen King filmen som är så otroligt dålig där de åker flygplan och hittar något hål i dimensionen eller liknande och sitter still i tiden och sedan kommer det typ gremlins och äter upp jorden. :3freak
Langoljärerna hette åtminstone boken på svenska och jag håller med, filmen var oerhört dålig, så dålig att det gjorde ont att se den. Lost är ju femtio resor bättre.

Visst, en vit kille är "ledaren" och visst, det finns en "snäll" irakier med, men dessa två karaktärer och även flera av de andra fördjupas under seriens gång tack vare återblickarna i deras liv. Man får en bättre förståelse för vilka de är och är det något de inte är så är det simpla arketyper.

Det jag är orolig för är att slutet skall bli ett antiklimax av aldrig tidigare skådat slag, med all mystik som byggts upp så måste det bli ett överjävligt bra slut, annars kommer man bli besviken.

benrangel skrev:
Produktionen i 24 är mkt bra för att vara en tv-serie. Innehållet kan diskuteras, men det är påkostat och snyggt.

Ja, det är den faktiskt. Jag är mest arg på den där jävla cowbojjen Sutherland för att han lurade mig att kolla de första femton avsnitten i säsong ett, sedan tröttnade jag. Det kunde slutat där. Men icke... Vad gjorde jag? Analyserade. Och kom fram till att det är bättre att kasta bort 24 timmar av sitt liv och få hela upplevelsen än 15 timmar och inte få ut någonting. Alltså tittade jag tvångsmässigt på de sista nio avsnitten, samtidigt som jag drog ner stämningen ordentligt på jobbet genom att tala om hur dåligt det var - med de som tyckte det var bra. :hihi

benrangel skrev:
"hej och hå vad högt berget är"-filmningen i avsnitt två var faktiskt mkt sämmre än projektarbeten i gymnasiet.

Det var alltså fler som uppmärksammade det? Jag trodde väl att det inte bara var jag och tjejen som satt tysta och kollade på scenen, jag vände mig sakta emot henne, samtidigt som hon vände sig mot mig. Ett litet fniss. Följdes av skratt. Sedan ett unisont: "JA, VI HAJJAR - DET ÄR SKITHÖGT!" :hihi

benrangel skrev:
vet inte om det är speciellt dåligt över lag, men spännande är det. :tummenupp

Ja, det är spännande. Fransk radioröst och allt, det är grejjer det. :) Som tur är kan man trösta sig med att efter kisspausen kommer den tredje bästa tv-serien någonsin - 3rd Watch. :Bugar

vem ligger bakom produktionen ?

för det verkar vara blandat från olika serier & filmer...

vet inte vart dom är ? det kan jag säga, dom har störtar på "isla sorna" ön som e med i Jurassic Park..

:rofl

kanske lite töntigt med en isbjörn i djungeln
men spännande e den iaf :tummenupp

Markus skrev:
Som tur är kan man trösta sig med att efter kisspausen kommer den tredje bästa tv-serien någonsin - 3rd Watch. :Bugar

Ska man titta på bra tv serier så ska man titta på Vita Huset. Bättre och rappare dialog får man leta efter.
3:e skiftet har jag aldrig fastnat för. När det startade så låg det på tider som jag var upptagen på.

sgtpepper skrev:
Langoljärerna hette åtminstone boken på svenska och jag håller med, filmen var oerhört dålig, så dålig att det gjorde ont att se den. Lost är ju femtio resor bättre.

Ja, langoljärerna. Med psykfallet från True Romance, eller hur? Extremt dålig film, en av historiens sämsta faktiskt.

sgtpepper skrev:
Visst, en vit kille är "ledaren" och visst, det finns en "snäll" irakier med, men dessa två karaktärer och även flera av de andra fördjupas under seriens gång tack vare återblickarna i deras liv. Man får en bättre förståelse för vilka de är och är det något de inte är så är det simpla arketyper.

Kan bara hoppas att du har rätt. :Bugar

sgtpepper skrev:
Det jag är orolig för är att slutet skall bli ett antiklimax av aldrig tidigare skådat slag, med all mystik som byggts upp så måste det bli ett överjävligt bra slut, annars kommer man bli besviken.

Ja, det måste bli ett "How's Annie?" slut på detta.

benrangel skrev:
Ska man titta på bra tv serier så ska man titta på Vita Huset. Bättre och rappare dialog får man leta efter.
Det sägs så, och de flesta med bra smak följer det - men jag kan inte bli intresserad. Försökte förra veckan senast.

benrangel skrev:
3:e skiftet har jag aldrig fastnat för. När det startade så låg det på tider som jag var upptagen på.

Ge det en chans till, trots att den skönaste snubben ligger i koma för tillfället - det är världsklass om man gillar polis-serier, t.ex. På Spaning i NY.

Nu har jag ju ingen tv, så jag kan inte riktigt vara med i diskussionen. Dock;

Gilligans Island.

'nuff said.

Markus skrev:
Det sägs så, och de flesta med bra smak följer det - men jag kan inte bli intresserad. Försökte förra veckan senast.

Ge det en chans till, trots att den skönaste snubben ligger i koma för tillfället - det är världsklass om man gillar polis-serier, t.ex. På Spaning i NY.

Den senaste polisserien som jag tittade på med stor behållning var Homicide: Life on the streets http://www.tvtome.com/HomicideLifeontheStreet/
Kalasserie som ínte delade in alla fall i episodlånga avsnitt. Vissa fall låg och lurade i bakgrunden som ett dåligt samvete under halva säsonger.
Grymt bra. Men efter det så har jag inte riktigt fastnat benhårt för någon polisserie.

benrangel skrev:
Den senaste polisserien som jag tittade på med stor behållning var Homicide: Life on the streets http://www.tvtome.com/HomicideLifeontheStreet/
Kalasserie som ínte delade in alla fall i episodlånga avsnitt. Vissa fall låg och lurade i bakgrunden som ett dåligt samvete under halva säsonger.
Grymt bra. Men efter det så har jag inte riktigt fastnat benhårt för någon polisserie.

Är det den med kommisarie Munch? Som gick på Söndagar? Det var okej, men jag har svårt för söndagsserier (udda, jag vet) då jag alltid har ångest på Söndagar så kopplar jag då ihop det med t.ex. En Röst i Natten (då jag var ungefär nio år).

Något som är kul kom jag att tänka på är cross over avsnitten, såg någon när Munch var med i Arkiv X? Eller när både tredje skiftet och Cityakuten vävde ihop två avsnitt, det var riktigt coolt - de gick med några veckors mellanrum.

Någon som funderat över varför i stort sett ALLA passagerare i Lost är mellan 20-45, vältränade och Hollywoodsnygga? Så såg det inte ut när jag flög sist...

Kan för övrigt rekommendera Trauma, på Discovery måndagar 22.00, repris lördag 24.00. :tummenupp

Kjelle skrev:
Någon som funderat över varför i stort sett ALLA passagerare i Lost är mellan 20-45, vältränade och Hollywoodsnygga? Så såg det inte ut när jag flög sist...

Resten dog. Vilket sammanträffande. :hihi Men så är det väl alltid i USA produktioner, har man sett Baywatch och sedan spenderat en dag efteråt på Santa Monica Beach så är man minst sagt...besviken.

Kjelle skrev:

Det måste du ju förstå! Alla andra hade syndat och därmed dog de...

[Akryl]*Amid skrev:
Det måste du ju förstå! Alla andra hade syndat och därmed dog de...

Aaah, man fattar! Snygga, vältränade, vita människor syndar inte, och överlever därför! :tummenupp

Ligger nog risigt till. Fast vit är jag ju förstås...

Kjelle skrev:
Aaah, man fattar! Snygga, vältränade, vita människor syndar inte, och överlever därför! :tummenupp

Ligger nog risigt till. Fast vit är jag ju förstås...

Kjelle, du hade överlevt Lost. Du hade ju alltid kunnat teleporterat/leviterat dig bort därifrån :hihi

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år