Los Angeles

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
"-California...knows how to party
California...knows how to party
In the citaaay of L.A.
In the citaaay of good ol' Watts
In the citaaay, the city of Compton
We keep it rockin! We keep it rockin!! "

Funderar på att åka till "u-landet" USA.
Vad göra? Vad inte göra?

Vet bara en sak som jag måste pröva och det är att späka min blekfeta kropp vid beachen, på ett utomhusgym. Rollerblades med cheyen längs någon strand också iofs. Men vad ska man göra mer?

Last edited:

In the citaaay of L.A.

Vad göra?

Besök Six Flags! :tummenupp
http://www.sixflags.com/parks/magicmountain/Rides/list.html
...och vågsurfa...

G_BTR1.jpg

deja_vu2.jpg

g_flashback.jpg

goliath2.jpg

g_ninja.jpg

g_scream1hi.jpg

G_STE%202.jpg

virtual-insetphoto.gif

G_TRR3.jpg

viper1.jpg

Last edited:
Är det till Californien du ska, eller är det inte bestämt?

Om du är i Californien så kan du ju testa att beställa en San Francisco på en bar i San Francisco. (Det lyckades i alla fall inte jag med, även om jag inte var inte på så många barer). Sen finns ju Golden Gate där, Alcatraz etc. L.A kan man åka till, och det är inte avgrundslångt till Las Vegas, man tar sig dit med inrikesflyget... och det finns bara EN sådan stad i världen, tro mig! Grand Canyon finns där i närheten också. ("närheten" är ju alltså ett relativt begrepp, landet är stort)

Annars... herregud! US and A... Det finns ju vad som helst där! Vad VILL du göra är väl en mer korrekt fråga. Oavsett om du vill sola, åka berg och dalbana eller åka hoj i öknen så kan du göra det i US and A!

Last edited:
Vågar knappt tänka på hur det skulle bli i dom banorna. :lol :rofl :rofl :hihi

Då lär du bli mer än nöjd om du åker till six flags.

Värt att poängtera är att ingen bergochdalbana är med på två bilder i listan ovan. Det är alltså tio olika banor och fler har de där.

Är det till Californien du ska, eller är det inte bestämt?

Om du är i Californien så kan du ju testa att beställa en San Francisco på en bar i San Francisco. (Det lyckades i alla fall inte jag med, även om jag inte var inte på så många barer). Sen finns ju Golden Gate där, Alcatraz etc. L.A kan man åka till, och det är inte avgrundslångt till Las Vegas, man tar sig dit med inrikesflyget... och det finns bara EN sådan stad i världen, tro mig!

Annars... herregud! US and A... Det finns ju vad som helst där! Vad VILL du göra är väl en mer korrekt fråga. Oavsett om du vill sola, åka berg och dalbana eller åka hoj i öknen så kan du göra det i US and A!

Planen är att åka till LA men det är inte något bestämt än. Har varit i amerikat innan men då på högra sidan. Alcatraz=:rock
Vore definitivt kul att åka till Las Vegas också, nyfiken på den staden. Kostar ju pengar också :gnissla

Last edited:

Vore definitivt kul att åka till Las Vegas också, nyfiken på den staden. Kostar ju pengar också :gnissla

Vi bilade mellan LA och Vegas. Minns jag inte fel så är det bara 65 mil mellan LA och vegas. Det är alltså inga problem att köra dit på en dag. Övernatta två nätter och åk sen tillbaka till LA så har du en schysst weekendtrip inbokad på din USA-semester.

När du är i Vegas kan du passa på att besöka Hoverdammen. Det tar ca 45min-1 timme att köra mellan vegas och Hoverdammen.

Skillnad på texas och califonien. I califonien är det väl vegetariskt och tofu som gäller. Nära till mexico dock , så att hitta finfin texmex mat är en smal sak. Man har inte levt innan man har försökt smälta en stekt ost på nåt kilo.... Som förrätt.

Annars;

Se till att ha en bil. Universal studios är roligt om man gillar film. Downtown är helt värdelöst, och genuint hälsofarligt efter klockan 17.00 på eftermiddagen. Stranden är rolig, badvakterna är betydligt fetare än tv-ditona, men de har de där roliga oranga flytsakerna och de stora gula bilarna.

Gymmet på venice beach är rätt sunkigt, men kul att 'ha gjort det'. Frukostarna runt venice beach är väl värda ett par besök, en byggarfruckost är mat för ett par dagar.

The strip är övereklamerat på dagtid (=ser ut som en förortsgata), men kommer man in på rätt ställe så kan det vara kul.

Ett par dagar kan med fördel ägnas åt att bara traska runt och titta på folk.

Last edited:
När du är i Vegas kan du passa på att besöka Hoverdammen. Det tar ca 45min-1 timme att köra mellan vegas och Hoverdammen.

Yep! Och glöm inte Grand Canyon som också finns i "närheten"! För min del så tyckte jag att det var helt storslaget.:tummenupp

YES YES YES! Det här kommer att bli så FETT!

Den där Canyon, ska man nöja sig med att stå brevid och titta eller ska man ta sig ner i den? Helikopter? Fyrhjuling?

"-California...knows how to party
California...knows how to party
In the citaaay of L.A.
In the citaaay of good ol' Watts
In the citaaay, the city of Compton
We keep it rockin! We keep it rockin!! "

Funderar på att åka till "u-landet" USA.
Vad göra? Vad inte göra?

Vet bara en sak som jag måste pröva och det är att späka min blekfeta kropp vid beachen, på ett utomhusgym. Rollerblades med cheyen längs någon strand också iofs. Men vad ska man göra mer?

Den låten kan jag!
California love: 2pac feat Dr.dre:yoparty

YES YES YES! Det här kommer att bli så FETT!

Den där Canyon, ska man nöja sig med att stå brevid och titta eller ska man ta sig ner i den? Helikopter? Fyrhjuling?

Det finns varianter. Det finns dagsutflykter med klättring, vissa färdas längs coloradofloden. Vi flög från Las Vegas, det finns sådana utflykter (tror bolaget heter Air Vegas) med propellerplan över GC, och vandrade omkring lite till fots. Do it! :tummenupp

Här--> http://www.airvegas.com/

LA = Six Flags, Venice Beach (good old muscle gym), utekväll på SunSet.

Bila upp till Vegas, tar ca 4,5h, på kvällen åker du taxi till Palms en liten bit utanför stripen, upp till GhostBar, travar ut på veranden och får en uppfattning om hur sjukt stort Vegas har blivit.

Finns det tid så bila LA - SF via Highway 1, ta det soft, övernatta halvvägs, kolla på alla fina småstäder, turistfällor emellan städerna. Har du tur ser du valar.

Tja!

Jag kom precis hem efter att ha varit där i 2 veckor över jul och nyår.
Hälsade på min syster som studerar i Santa Monica.

Det finns mycket att säga om de där stället...
Men i vilket fall, vi höll till i LA men åkte iväg 3-4 dagar på en tripp till Las Vegas och sen vidare till San Francisco. I Las Vegas var vi uppe i Stratosphere Tower och åkte uppskjutet å lite andra grejer. Tornet är 300 meter högt, och som högst vid uppskjutet, 400 meter. Fin utsikt.
Kostade inte alls mycket, $23 för att ta sig dit upp och åka alla 3 attraktioner.

Om du vill sola å bada å greja ska du hålla till vid Santa Monica, det är fint där. Lite längre ner vid Venice Beach har du utomhus gymmet vid stranden å lite annan skit. Stranden å så är riktigt fin. Lite väl kallt nu i vintern bara.

Har lite plus å minus för LA, totalt sett suger det phett, det är bara kul att ha sett det i princip, enligt min åsikt.
Plus/minus
+ Mycket trevligt folk.
+ Mycket smart vägnätverk, superenkelt att hitta. Beror på att de bygger upp vägarna i rutnät.
+ Fint väder hela tiden, dock lite småkyligt på kvällarna under vintern.
+ Bensinen är tokbillig. $2,5/Gallon = 4,63 kr/litern

- Maten är superdålig - reklamen lyder "EXTRA FETT" i princip.
Det tog mig 1 vecka i sverige innan min mage återställt sig och jag kunde äta och träna ordentligt.
Jag åt bara frukt där borta för maten är äcklig, fet, slafsig.
- Det finns inga resturanger som vet vad riktigt mat betyder. "ordinary swedish food". "huh??"
- De äter 1 dm tjocka pannkakor till frukost.
- Allt är SVIN DYRT. Maten speciellt.
- Alla priser är plus taxa, 8,25%
- Det går inte dricka vatten där utan du måste köpa vatten. $1 per/liter
- Att bo där är skitdyrt. Ett ordentligt Hotell kostar dig mer än din månadslön.
- Heltäckningsmattor på vart enda Hotel = Det luktar rutten fisk överallt.
- Äckliga schizofrena jäkla uteliggare som tigger pengar överallt.
- Säljare överallt som prackar på dig saker hela tiden trots att du inte är intresserad.
- Disneyworld kostar 1400 kr per skalle.

Nåja, som ni ser var jag inte speciellt imponerad av stället.
Ska du åka dit och leva livet får du slänga ut ganska mycket pengar.
Ett tips är att du hyr en lägenhet på Oakwood Apartments, min syster hade lägenhet där innan. Riktigt fint. Egen pool å allt de där. Tyvärr sa hon upp den lägenheten när vi kom, hon skulle flytta te nå annat ställe som är billigare.
Finns säkert fina Hotell också, men jag rekomenderar lägenhet av en speciell anledning.
Kan du gissa? Du får 1 gissning... Nåja...
Har du lägenhet har du kök, det innebär att du kan köpa egen mat på Ralphs och laga till hemma, tokdyrt men värt. Det innebär att du överlever utan att vara viking.

Kom på ett minus till.
Använd för fan inte kreditkortet på annat ställe än ATM stations, gärna en ATM station inne på en bank där du kan försäkra dig om att ingen kopierar ditt kort. Syrrans bägge kort blev kopierade för ett tag sen, svenskt och amerikanskt kreditkort.

Bedrägeri är något Hotellen sysslar med. Ett hotell i San Francisco drog mer pengar från mitt konto än vad jag skrivit under, de påstod att vi stulit en "radio clock". Jag har ringt och pratat med dem nu och skickat mail osv men det hjälper inte. $65 kr jag inte får tillbaka.

Så här fungerar det, när du lämnar fram ditt kreditkort kollar de hur mycket de kan dra. Tex om du ska bo på hotellet för en natt $100 kollar de så kortet är giltigt för $200. Är det okej får du bo där och när du checkar ut drar de inte pengarna förens låångt efter du skrivit på allt. Då drar de vad de känner för.
De flesta hotell tar bara emot kreditkort just på grund av de här...
De lurar utlänningar speciellt sa syrrans amerikanska kompisar till mig.

Nåja...

En sak till, åk inte med Air France, iaf inte ekonomiklass. 12 timmar från Paris - LA är skit. Äcklig fransk mat och trånga säten.
Ta åtminstånde business klass. Det är de värt.

Hum, jösses vad negativ jag låter till L.A. Inte så konstigt kanske...

Men åk dit för fan, riktigt upplevelse att se allt. Hollywood å allt de där.

EDIT: Om du åker till San Francisco från LA, gör som loser säger, ta kustvägen, väg 1. Mycket fint enligt många bilder jag sett. Själv så körde jag Highway 5. Spikrak i 30 mil. Lite tråkigt men de gick fort fram.
Tar du kustvägen, avsätt ett par dagar.

Ah, jag kom på en sak jag kom på när vi bila så jäkla mycket. Man ska inte ha hotell, ne fan heller. Hyr en husbil istället. Vi såg flera hundra husbilar. Det är nog det ultimata.

Last edited:

:rofl

Verkar ju varit en höjdarresa. Självklart lägger man på 20k för businessclass, det har han nog redan tänkt på.

De kriminella hotellkedjorna är ju ett känt problem, de väntar på oskyldiga svenska turister så att de kan blåsa dem på pengar. Det är deras affärsidé, nämligen. Det, och fiskförsäljning.

Om du frågade efter 'ordinary swedish food' hoppas jag du filmade. Var hittade du all den dyra maten?

@generalen, jag glömde in 'n out burger. Ett måste på 'att göra listan'.

:rofl

Verkar ju varit en höjdarresa. Självklart lägger man på 20k för businessclass, det har han nog redan tänkt på.

De kriminella hotellkedjorna är ju ett känt problem, de väntar på oskyldiga svenska turister så att de kan blåsa dem på pengar. Det är deras affärsidé, nämligen. Det, och fiskförsäljning.

Om du frågade efter 'ordinary swedish food' hoppas jag du filmade. Var hittade du all den dyra maten?

@generalen, jag glömde in 'n out burger. Ett måste på 'att göra listan'.

Tja, ja har du pengar över så släng de på att piffa upp lyxen lite! Flygresan är ju det absolut sämsta med alltihop trots allt.

hehe, ne jag filmade inte när jag frågade efter "ordinary swedish food", det var dock en bar/resturang/spelhall på 3rd street vid Santa Monica.
Jag beställde en pizza istället, satt å dividerade länge med springbudet om vad som fanns på den... Men Hur fan säger man kebabb på engelska??? Jag tog till slut nån annan skit med kyckling på!
Det var näst sista dagen vi åt där.. I vilket fall, när vi gick därifrån blev vi stoppade av hon vid ingången. Den supersnygga, otroligt söta, mest underbasate leendet i världen tjejen, hon stoppa mig och ursäkta sig för det hon skulle säga för det verkar konstigt men hon var tvungen. Hon sa: "you made my day", "you did the most sweetest thing"... osv...
Vill du veta vad? Hör å häpna...

Hon gav oss ett bord för 3, bordet var avsett för 4a. Hon tog bort besticken å det för 4e personen. Därefter tog jag ett raskt beslut - vi byter bord.
Vipps, men oj då.. hon tog ju bort besticken därifrån tänkte jag.
Så jag tog de besticken å det från det nya bordet vi satte oss vid och ställde upp det fint på det gamla bordet. Rent hyffs alltså.
Å tack vare det blev hon så glad.
Fast fråågan är ju om hon ville nå mer hum, vi satt ju vid uteserveringen alldeles intill henne och jag titta på henne ganska mycket och syrran sa till mig att jag ska gå fram å prata med henne om jag ska stirra så där! Hehe...
Får nog ta och ringa syrran så hon levererar min msn till den där prinsessan... Nåja...

Maten var tokdyr precis överallt. Uteserveringar - Ica supermarket aka Ralphs. 3 lagom stora biffar som du får grilla å krydda själv kostar $30 plus tax.
Tur att dollarn står lågt nu säger jag bara...
Alltså, det är ungefär 150% av priset på svensk mat i snitt. (Svensk mat är dyr).

// Peter

Jag kan bara inte fatta att folk på det här forumet är så jävla hjärndöda. Jag har fan ansträngt mig för att få ihop den här tråden, fattar du det? :mad: :mad:

Jag har varit i el-ej två gånger och jag har sjukt mycket tips, men bara för att du startade en egen tråd och dissade min så tänker jag inte ge ett endaste tips. :blah

Ps.
:mad:

fy fan

Jag kan bara inte fatta att folk på det här forumet är så jävla hjärndöda. Jag har fan ansträngt mig för att få ihop den här tråden, fattar du det? :mad: :mad:

Jag har varit i el-ej två gånger och jag har sjukt mycket tips, men bara för att du startade en egen tråd och dissade min så tänker jag inte ge ett endaste tips. :blah

Ps.
:mad:

fy fan
Nä men där ser man...

Var på Six Flags -96 och åkte då bl.a bergochdalbanan Viper (den dom åker i True Romance :gnissla) Tycker man det är långa köer till attraktioner på t.ex Liseberg så är det ingenting. Men roliga banor var det. Var jag och en polare som flög till L.A. och vi hyrde en bil (Stratus) på flygplatsen som vi åkte runt med och kollade läget. Var 20 år då och fick inte köra hyrbil som turist p.g.a. att firman hade 21 som gräns, vilket var lågt, eftersom dom flesta andra hade 25 år som turistgräns. Så mitt int. körkort jag fixat var lite förgäves. Men det gick bra iaf. Bilen gick att köra fast man var 20 årig svensk... ;)

Åkte runt i L.A. och sen vidare till San Franscisco med en tur på Alcatraz. Det var kul att man kände igen så mycket från "The Rock" och "Flykten Från Alcatraz". Sen bidde den en sväng genom öknen till Vegas. Det var verkligen La-la Land... Kul i den portionen vi tog av staden, men rätt dekadent i övrigt tycker jag. Hade tyvärr ett år kvar tills man kunde köpa alkoholhaltiga drycker, så "polaren Pär" fick bli min langare under resan. Extra kul hade han åt mig då man var på något ställe och åt där en öl hade suttit som en fläskläpp, men ständigt bli nekad detta. Nåja...

Finns hur mycket som helst kul och framför allt udda saker att göra eller som man stöter på. Så mitt tips är att hyra en kärra och köra runt lite på måfå, men ändå pricka in några inplanerade sevärdheter/utflykter. :tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025