Lorenzo satsar på att ta hem titeln 2010

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ja minsann, Rossi lär få det hett om öronen. :)

//M

"Lorenzo sets sights on 2010 MotoGP title

"Next year my target is clearly to be a champion" - Jorge Lorenzo.
Jorge Lorenzo insists he will learn from his 2009 mistakes as he gears up for an even greater MotoGP title assault next season.

"This year I achieved the best achievement of my career, by becoming MotoGP runner-up. But next year my target is clearly to be a champion. I have understood my mistakes and will avoid them next season," said Lorenzo, speaking at the Four Seasons Hotel, in Jakarta, on Monday.

Those 'mistakes'; were four non-scores due to accidents at Jerez, Donington Park, Brno, and Phillip Island, compared with just two non-scores for Fiat Yamaha team-mate and eventual seven-time MotoGP champion Valentino Rossi.

Lorenzo lost the title to Rossi at the penultimate round in Sepang and finished the year 45 points behind the Italian. Lorenzo's mistakes cost him a potential 100 points.

The gently increasing rivalry between the Fiat Yamaha team-mates culminated in a statement by Rossi to the BBC that Yamaha should chose between him and Lorenzo for 2011.

The Italian later backed down from those comments, saying that his words were wrongly interpreted. Lorenzo made far less controversial remarks about his future.

"It depends on Yamaha. I respect Rossi as the nine times world champion," said the double 250cc world champion.

Another big name, newly crowned World Superbike champion Ben Spies, will join Rossi and Lorenzo as a Yamaha MotoGP rider next season. Lorenzo confessed he doesn't know what to expect from the highly-rated American.

"I do not know how he will do next season,” he admitted."

Att 2010 kommer bli än svettigare för Vale har man nog kunnat ana sig till rätt länge. Lorenzos målsättningar är knappast en överraskning med tanke på hur hans första två säsonger i MotoGP har sett ut. Om Stoner är frisk nästa år talar allt för att han blir en lika svår utmanare som Lorenzo. Sen har vi outsidern (om man nu kan kalla honom det) Pedrosa. Jag tror Honda kommer att vara bättre med i matchen nästa år, och då blir Dani en mycket stark utmanare.

Jag tippar att 2010 blir Vales svettigaste säsong hittills. Det blir kul.:tummenupp

Stoner, Icke att förglömma.

Man jag saknar de täta fighterna från GP500 tiden :(

MH börjar bli sugen på spanskt lammkött? :D

Klart nästa säsong blir bättre, det måste man ju bara hoppas på. GP500 var inte alltid täta fighter heller, visst finns många favoritsekvenser ifrån den eran men det var inte direkt varje race, varje säsong.

Håller Stoner samma nivå nästa säsong som han gjorde i slutet av denna så kan jag ju inte se någon annan än just han som världsmästare. Han var i en klass för sig när han kom tillbaka från skadorna.

Vad gäller Lorenzo tycker jag att han fortfarande är lika hetlevrad som förut. Han kommer onekligen att vara med i toppstriden, men frågan är om han verkligen lärt sig något vad gäller att hålla sig på banan. Tror det är mycket snack.

Pedrosa kan man väl hoppas får vara med i toppstriden lite, han hade ju bra resultat mot slutet av året.

Sen var det då Spies. Att han körde på en testhoj kan ju kanske ha varit till hans fördel i racet där han var wildcard, men han kommer definitivt vara med och slåss i Top 5. När han väl kom igång på Valencia tuggade han sig ju fram i fältet med en jäkla fart.

Rossi var inte så dominerande 2009 om borträknar Lorenzos misstag där han tappade poäng och Stoners sjukskrivning.

Om han håller sig på hjulen tror jag han kommer vara grymt farlig för 2010 titeln.

Jaja ... tro vad ni vill ... Jag tror och hoppas på att allas vår Nr 46 visar att det inte är en tillfällighet att han har 9 !!!! titlar och städar av alla utmanare :tummenupp

För att till 2011 sätta sej på en ducce och göra om samma sak :Bugar

ROSSSIIIII :Bugar:Bugar:Bugar

Lycka till Jorge! Det lär du behöva;)

Skämt å sido så tror jag att Lorenzo fortsatt kommer att få det tufft mot sin teamkollega. Även om han vid ett flertal tillfällen redan i år visat att han är redo att ta över efter Rossi.

Även nästa år tror jag att det kommer att stå mellan Rossi, Stoner och Lorenzo. Med Rossi som favorit. Hoppas verkligen att Spies kan beblanda sig om någon raceseger nästa år, pallplatser är ju bara ett måste för Mr "jag kom, jag såg, jag segrade".

Såklart Lorenzo satsar på titeln. (liksom flera andra oxå givetvis gör, annars kunde de ju sluta helt)
Allt annat vore väl mer förvånande.
Så nyhetsvärdet i Lorenzos uttalande är ganska litet.

Kan han bara hålla sig på hjulen bättre, dvs se till att det blir körning om titeln, inte massa DNF så behöver han inte heller skänka bort titeln som i år.

..för att till 2011 sätta sej på en ducce och göra om samma sak :Bugar

Ja kan han utföra DET tricket, ja då djävlar är han övermänsklig! :) :tummenupp

Rossi var inte så dominerande 2009 om borträknar Lorenzos misstag där han tappade poäng och Stoners sjukskrivning.

Om han håller sig på hjulen tror jag han kommer vara grymt farlig för 2010 titeln.

:fakta

Last edited:
Lorenzo ser ut att ha en viss förmåga att precis som Rossi lära sig och bli starkare av sina misstag. Dom misstagen han gjort tidigare säsonger kommer han nog se till att undvika nästa år. Att han skulle köra för nått annat än vinst vore konstigt.

2010 kan bli riktigt bra, Rossi,Lorenzo,Stoner som slåss om 1: platsen
(Kanske oxå Pedrosa får fart på sig själv och cykeln)
Ska bli kul att se:)

Så nyhetsvärdet i Lorenzos uttalande är ganska litet.

Förvisso...men det är ändå intressant att höra hur dom själva uttrycker sig gällande sina satsningar.

Alla som kollar på RR och inte är dumma i huvudet fattar ju såklart att Lorenzo är tvärgiftig och VILL spöa Rossi så mycket och ofta det bara går.

Men JAG tror att Jorge inför säsongen 2009 trodde att han skulle ha Rossi som i en liten ask. Med attityden han började med...och hur den sen ändrades allt eftersom säsongen fortskred, när han upptäckte att det inte var den lättaste av matcher.

Nåväl....vi kan bara vänta och se vad som kommer att hända. Man vet aldrig vad ödet har i beredskap.

//M

MH börjar bli sugen på spanskt lammkött? :D

Fuck....:gnissla inte en chans att någon kan ta Rossis plats i mitt hjärta. ;)

Last edited:
Men JAG tror att Jorge inför säsongen 2009 trodde att han skulle ha Rossi som i en liten ask. Med attityden han började med...och hur den sen ändrades allt eftersom säsongen fortskred, när han upptäckte att det inte var den lättaste av matcher.

//M

Åja åja ;)

Nu tror inte JAG att hans attityd ändrades ett dugg. Vad får du det ifrån?
Attityden lär ju alltjämnt varit att vinna.

DÄREMOT upptäckte han väl snarare att nöten var svårare att knäcka än han anat/hoppats! :)
Det gick väl lite väl lätt där i början kanske.
Så det var väl snarare hans världsbild som ändrades... :hihi

Nu tror inte JAG att hans attityd ändrades ett dugg.

Vad får du det ifrån?

Attityden lär ju alltjämnt varit att vinna.

Nja...VILJAN att vinna var naturligtvis intakt.

Men till en början hade han en mycket kaxigare, attityd som JAG tyckte avtog mot slutet. Han var helt enkelt inte lika dryg.

Ähh. Lorenzo har inte varit kaxig eller dryg en enda stund sedan han kom upp till MotoGP. Jag tycker han har haft en väldigt mogen och kontemplerande attityd till klassen, sina rivaler och sin egen förmåga. Visst, han blir sur när han kör omkull och han är extrovert när han vinner men han är inte kaxig - stor tillförsikt till sin egen förmåga har han dock men det är inte samma sak.

Jag tänker bara på Rossi, att han kommer få det ännu tuffare nästa år.

Rossi har det väl alltid tufft,,,, jag skulle vilja se Stoner på en riktig hoj,,, Lorenzo nejdå han kommer inte att hota Rossi.
Jag vill se Nicky Hayden visa vad han igentligen kan.

Ähh. Lorenzo har inte varit kaxig eller dryg en enda stund sedan han kom upp till MotoGP.

Håller med..

Jag tror dessutom man tog ett snack med Jorge, ge fan i att peka fingret i kameran för det sitter en kille på SH som HATAR detta, och lägg ner det där klubbtricket, alla är liksom trötta nu!

Nja, spex kan ju såklart oxå va kul om det ligger en tanke bakom.. Fast åtmindstone visar han en slags respekt som jag nog missat tidigare så i mina ögon har Jorge vuxit många meter..

Tror att han har goda chanser till nästa år ..

2010 kommer enbart stå mellan Rossi, Stoner och Jorge. Det kommer bli jämnt och "tillfälligheter" kommer bli avgörande! Ducati kommer ex inte ha råd med nått däckstrul, då är man ute ..

Personligen tror jag Stoner vinner före Jorge och Valentino som 3:a ..

Vem som vinner 2010 beror väl också på hur hojarna utvecklas under vintern?

I år verkade Ducatin ha ett ganska rejält övertag och kan de andra inte ta in på detta och Stoner håller sig frisk så blir det nog paradåkning till titeln.

På minst likvärdiga hojar blir det Rossi igen och hård kamp om platserna under.

Lorenzo blir mästare när Rossi lägger av eller första året efter han byter hoj. Sen vinner R en gång till och lägger sedan av.

/oraklet i bushen

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...