Logga in användare automatiskt

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har äntligen gjort slag i saken och skaffat en dedikerad burk som ska stå och dela ut musik, film och bilder.
Den kommer stå under en trapp utan skärm, tangentbord och mus.
Kör windows 7 på den och det funkar finfint, men, problemet jag har är att om den behöver startas om kan jag inte få den att logga in automatiskt på ett konto med lösenord.
Smart som jag är så tog jag bort lösenordet och då var det inga problem, men, då verkar det inte funka att logga in med fjärrskrivbord från den bärbara på mediaburken.

Därför undrar jag om det finns nåt skript eller nåt som gör att när burken startas loggas man automatiskt in på ett lösenordsskyddat konto?

Tips & knep mottages tacksamt!

en kanske ganska dum fråga, varför måste du logga in på den överhuvudtaget ?
Den skall ju bara stå under en trappa utan vare sig TB eller skärm.
Är det mjukvara som skall startas så kör dom som services istället.
Det är ju inte så att man i ex: en serverhall med 700 windowsburkar loggar in på allihop 1 gång/dygn.

Funkar fjärrskrivbordet utan en användare?
I så fall vore det ju inga problem, får testa det när jag kommer hem.
Att få dom program jag vill att starta vid omstart är ju inga problem utan problemet är att få fjärrskrivbord att funka utan användare på burken....tror jag i alla fall.
Jag har den bärbara i vardagsrummet och via den går jag in på mediaburken (fjärrskrivbord) och laddar ner diverse som jag även vill kunna lägga på rätt ställ.

Du behöver bara skapa ett konto, inte logga in. Däremot får du inte ansluta till ett konto utan lösenord av säkerhetsskäl.

Sätt ett lösenord på kontot, sen är det bara att logga in med remote desktop. Behövs ingen autologon. :tummenupp

Tackar för era tips:tummenupp

Men antingen fattar inte jag vad ni menar eller så är det tvärt om :)

Om jag vill starta mediaburken med att enbart trycka på ON kan jag ha konto utan lösenord, eller ta bort kontot.
Då startar den upp helt och hållet, fine!

Men, då kan jag inte komma in på den med fjärrskrivbordet från min bärbara.

Gör jag tvärt om, fixar ett konto med lösenord på mediaburken, så fjärrskrivbordet funkar, kan jag inte starta upp den helt från att bara trycka på ON.
Då stannar den ju vid inloggningen.

Eller så struntar du i lösenordet och installerar VNC så kan du logga in med "fjärrskrivbord" ändå. :)

Tackar för era tips:tummenupp

Men antingen fattar inte jag vad ni menar eller så är det tvärt om :)

Om jag vill starta mediaburken med att enbart trycka på ON kan jag ha konto utan lösenord, eller ta bort kontot.
Då startar den upp helt och hållet, fine!

Men, då kan jag inte komma in på den med fjärrskrivbordet från min bärbara.

Gör jag tvärt om, fixar ett konto med lösenord på mediaburken, så fjärrskrivbordet funkar, kan jag inte starta upp den helt från att bara trycka på ON.
Då stannar den ju vid inloggningen.

Du har ett konto OCH lösenord, startar burken med strömbrytaren.
Gå sedan och sätt dig vid din laptop och logga in på servern via ditt fjärrskrivbord.
Bry dig inte om ifall du är inloggad eller ej på servern. Det spelar ingen roll att den stannar vid inloggningen.

Du har ett konto OCH lösenord, startar burken med strömbrytaren.
Gå sedan och sätt dig vid din laptop och logga in på servern via ditt fjärrskrivbord.
Bry dig inte om ifall du är inloggad eller ej på servern. Det spelar ingen roll att den stannar vid inloggningen.

Kruxet är ju att när jag tar upp mediaburkens bild på tv'n så är ju inloggningsrutan där och inte XBMC som jag vill ska vara igång när jag väljer datorn som källa på tv'n.

Kruxet är ju att när jag tar upp mediaburkens bild på tv'n så är ju inloggningsrutan där och inte XBMC som jag vill ska vara igång när jag väljer datorn som källa på tv'n.

Oki, det stod ju inget om detta i din första fråga iofs, men men...
Då har jag inget bra svar. Menbehöver du starta om den så ofta så det blir en börda för dig att skriva namn och lösen så är det nog något som inte riktigt står rätt till med den burken. Nu har jag själv inte kört Win7, men den borde ju kunna ha en uptime iaf på ½år - 1 år iaf.

Edit: http://www.lmgtfy.com/?q=autologin+win7

Oki, det stod ju inget om detta i din första fråga iofs, men men...
Då har jag inget bra svar. Menbehöver du starta om den så ofta så det blir en börda för dig att skriva namn och lösen så är det nog något som inte riktigt står rätt till med den burken. Nu har jag själv inte kört Win7, men den borde ju kunna ha en uptime iaf på ½år - 1 år iaf.

Edit: http://www.lmgtfy.com/?q=autologin+win7

sorry om jag var lite otydlig.

Men nu funkar det som jag vill :tummenupp

Det där med autologin visste jag inte fanns men det funkade perfekt:banana

VNC är skitbra!:tummenupp
Kan bara hålla med.:)

Liksom perfekt att kunna fjärradministrera både farsgubbens och morsans datorer hemmifrån. Annars hade jag fått åka dit i tid o otid. Kör man dessutom VNC över SSH så har man en säker tunnel som inte visar lösenord och data som skickas i klartext via VNC.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2