Lodjursjakten

Att det är ca 200 lodjur som ska skjutas är ingen hemlighet precis.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...lease/view/lodjursjakt-paa-nya-villkor-370434

Det lustiga är att Naturvårdsverkets främsta skäl att tillåta jakten på lodjur är för att skydda rennäringen och de skriver att den största ökningen av lodjur har skett i områden där den bedrivs, ändå har man gett tillstånd att skjuta 20 lodjur i Värmland.

:confused:

Har dom planterat in renar här då??
Annars finns det väl ingen anledning att skjuta värmlands Lo

Men, men, jägare är fan ett släkte för sig :huvet
Har en släkting som jagar och titulerar sig djurvän.
Hunden han hade skulle ha avlivats 5år tidigare än den avled pga av dess plågor, men nä då, den skulle ut och jaga enligt jägaren.

Nästa dumhet som kom ur munnen på honom var att skabbrävarna ska man inte skjuta, det är bättre att dom smittar dom andra rävarna så alla rävar dör = så dom inte tar rådjur för jägarna.

Djurvän...

Vad fanns det för argument för jakten på lo? Det finns inte så många redovisade argument för att jaga lo i tråden.

Det jag läst är för att rädda renen och hålla lodjuret i en liten population för att behålla mångfallden av rådjur till jägarna.

Så i den bemärkelsen verkar det lite ärligare än vargjakten iaf :)

Vet ni vad "tilldelningen" är i Stockholms Län?
ETT Lodjur......ett djur ska hittas & dödas, vad i helvete tillför det???
Det är nån som har satt en siffra på ett papper bara.
Blir så jävla trött......

Tack, jag har läst runt lite på den sidan, när jag kom till sidan om "tilldelningen" (konstigt uttyck) av Lodjur så möttes jag av den här bilden...säger väl lite om jägarnas brist på respekt för det dom dödar, häng dom högt!

Hur hade du tänkt dig att dom skulle göra då, snickra en furukista och hålla griftetal?:va

Betydligt "värdigare" att hänga upp dom än att låta dom ligga på en presenning i sitt eget blod kan jag tycka.

Förlåt att jag frågar, men är det helt säkert att det inte är ett fruntimmer som döljer sig bakom din användare? Tycker mig känna igen den totala oförmågan att se båda sidor av ett problem och den känslomässiga argumenteringen utan förankring i logiken.

Biltmore: det är skrämmande att du som är 36år verkligen tror att jägarna bara är ute efter att döda och utrota alla rovdjur i Sverige... Är folk från storstäderna verkligen inte mer informerade? Man tror väl att filmen "jägarna" speglar verkligheten.

Biltmore: det är skrämmande att du som är 36år verkligen tror att jägarna bara är ute efter att döda och utrota alla rovdjur i Sverige... Är folk från storstäderna verkligen inte mer informerade? Man tror väl att filmen "jägarna" speglar verkligheten.

Du tror inte anledningen till att både lodjur och varg varit utrotningshotade berott på brister i jägarstammen?

Eller var det riksdagsbeslut som det vanliga försvaret är?

Tja, det blir en fin päls till fru om jag får fatt i tillräckligt många. Varmt och skönt.

Det finns tyvärr inga starka argument för att jaga lodjur. Visserligen var det en gång i tiden ett hållbart argument att skjuta ett djur trots att det var sällsynt för pälsens skull.

Jaktetiken har tyvärr inte i alla avseenden följt med i svängarna, så visst finns det tyvärr många jägare som inte har tillräckligt med respekt mot vilda djur. I de områden där det finns renägande samer jagas redan lodjuret, med eller utan länsstyrelsernas tillstånd. Så jakten är ju lite märklig. Men det är ju inte första gången man licensjagar Lodjur, tajmingen är ju lite fel dock i år med tanke på vargjakten.

Skaffa en mindre fet fru så slipper du jaga så mycket :D

Nja, man kan göra en snygg päls på bara ryggbitar, ca 7katter för en päls i stl36. Varför skulle inte pälsjakt vara etiskt rätt? Rent naturmaterial utan syntetfiber och inte är det tillverkat av barnarbetare heller.

piece...kan inte du ändra ditt nick till piece of shit? det går snabbt att ändra t.om för en individ på din nivå......skicka pm om du behöver hjälp :tummenupp

Det var väldigt vad du tar upp min ålder hela tiden, nu har vi konstaterat att jag är 36, och du?

Last edited:

Bifogat

• brad-pitt-sexy.jpg
    brad-pitt-sexy.jpg
    48.9 KB · Visningar: 38
  • brad_pitt.jpg
    brad_pitt.jpg
    42.8 KB · Visningar: 33
  • Brad_Pitt_01.jpg
    Brad_Pitt_01.jpg
    35.5 KB · Visningar: 33
Lodjur är skadedjur som äter upp våran mat!!

08a förklaring- Lodjur äter rådjur.

Precis som vargen käkar mängder av Älg..

men OM man skulle föda upp varg och lodjur och ställa dem i små boxar på stora gårdar och döda dem när de blivit stora och feta för att ätas är det OK? kanske är en delikatess? :D

Det var mååånga månader sen jag senast såg ett rådjur här hemma (sthlm län).. och anledningen är att det kom lodjur till området för ett tag sen.. Innan dess såg man rådjur var o varannan dag.

Nopp- jag är inte jägare.

Ja, det är i alla fall ett argument. Jag tror att det är det första riktiga argument som presenterats. :tummenupp
Nja.
Det faktum att katterna är rena rovdjur som i stort sett bara äter färskt kött innebär att det går åt massor av rå och ren till varje lo.
Varg och räv fyller däremot ut kosten med allt möjligt.

Fast å andra sidan är dem ju sååååå söta :tummenupp:tummenupp

Ingen jätte suprise att det är de husdjurs liknande djuren det blir stohej om.. Varg och lo.

För ingen bryr sig om det skjuts kråka, vildsvin, älg, rådjur (även om det är tveksamt fall pga bambi), räv, grävling osv osv.

Du tror inte anledningen till att både lodjur och varg varit utrotningshotade berott på brister i jägarstammen?

Eller var det riksdagsbeslut som det vanliga försvaret är?

Jo det stämmer att jägarna på 1800-talet sköt bort alldeles för mycket lo.
Något annat har jag inte påstått?

Jag påstog bara att det är skrämmande vilken bild folk verkar ha om "jägare" och att alla jägare bara vill döda...
Dödande ingår givetvis i jakten men det är iaf inte därför jag personligen jagar. Det är klart att det finns många som bara jaga för att fylla frysboxen vilket jag ställer mig starkt kritisk till!

Nu senast den misstänka tjuvskjutningen av varg utanför Mora är förjävligt och verkligen inget jägarkåren behöver.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg