Lodjursjakten

Nja.
Det faktum att katterna är rena rovdjur som i stort sett bara äter färskt kött innebär att det går åt massor av rå och ren till varje lo.
Varg och räv fyller däremot ut kosten med allt möjligt.

Det går inte åt massor av rådjur och ren. Lodjur är inte särskilt stora...

De är inte alls ett problem i det avseendet, men jag förstår att inte samer vill ha dem i närheten. Men det är ju lite missvisande att utpeka dem som något slags skadedjur. Mikael Schneider på naturvårdsverket har jag dock alltid uppfattat som kunnig och påläst (har haft han som lärare), säger han att det är lämpligt med skyddsjakt är det säkert så.

Men det är ju helt förkastligt med fällor, de är inte acceptabla.

Det går inte åt massor av rådjur och ren. Lodjur är inte särskilt stora...

De är inte alls ett problem i det avseendet, men jag förstår att inte samer vill ha dem i närheten. Men det är ju lite missvisande att utpeka dem som något slags skadedjur. Mikael Schneider på naturvårdsverket har jag dock alltid uppfattat som kunnig och påläst (har haft han som lärare), säger han att det är lämpligt med skyddsjakt är det säkert så.

Men det är ju helt förkastligt med fällor, de är inte acceptabla.
Halvhållermed.
De är inte särskilt stora.
Men:
De är barnsligt förtjusta i rådjur.
Fäller rå, äter sig mätta (inte proppmätta som hunddjur, vilka kan stoppa i sig oerhörda mängder åt gången), lämnar det som blir över, fäller nytt nästa gång de blir hungriga.

Har man lo, så har man gott om kråkor.
Det brukar påstås att en "lodjursfamilj" äter ett rådjur varannan dag.
Det stämmer säkert.
Problemet är att en "lodjursfamilj" defineras som en hona med två ungar.
Hanen lever ofta själv och fäller ett rådjur varannan dag.
Ensam hona fäller ett rådjur varannan dag.
När ungarna blivit vuxna nog att klara sig själva, så fäller de snart ett rådjur varannan dag.
182 rådjur om året per lodjur.
Så visst är det problem att ha mer än enstaka lokatter på jaktmarkerna.

Halvhållermed.
De är inte särskilt stora.
Men:
De är barnsligt förtjusta i rådjur.
Fäller rå, äter sig mätta (inte proppmätta som hunddjur, vilka kan stoppa i sig oerhörda mängder åt gången), lämnar det som blir över, fäller nytt nästa gång de blir hungriga.

Har man lo, så har man gott om kråkor.
Det brukar påstås att en "lodjursfamilj" äter ett rådjur varannan dag.
Det stämmer säkert.
Problemet är att en "lodjursfamilj" defineras som en hona med två ungar.
Hanen lever ofta själv och fäller ett rådjur varannan dag.
Ensam hona fäller ett rådjur varannan dag.
När ungarna blivit vuxna nog att klara sig själva, så fäller de snart ett rådjur varannan dag.
182 rådjur om året per lodjur.
Så visst är det problem att ha mer än enstaka lokatter på jaktmarkerna.
Det är nog sant att vissa markägare kan drabbas hårdare än andra, så det kan jag nog hålla med om.

Nja, man kan göra en snygg päls på bara ryggbitar, ca 7katter för en päls i stl36. Varför skulle inte pälsjakt vara etiskt rätt? Rent naturmaterial utan syntetfiber och inte är det tillverkat av barnarbetare heller.

Något flott vore att skjuta två lo, en kan man göra krage av, skicka till Corneliani eller liknande och be dem sätta på nästa års dunjacka och den andra kunde man stoppa upp och ha på kontoret som allmänt skryt.

Hur många lodjur finns det i Sverige?
2003 gjordes en uppskattning av lodjurspopulationen i Sverige till ca 1500 djur
(Liberg, Andrén 2006). Under 2008 gjordes en ny uppskattning och den totala
populationen i Sverige uppskattades 2008 uppgå till mellan 1500–2000 djur
(Andrén & Liberg 2008) varav ca 740-870 inom renskötselområdet.
Intervallet i uppskattningen beror till stor del på att det under
inventeringssäsongen 2007/2008 inte kunde genomföras riksomfattande
inventeringar av familjegrupper av lodjur på grund av den dåliga
snötillgången.

Utseende
Lodjuret är Skandinaviens enda vilda kattdjur. Det har kort svans med svart “tipp”, långa bakben (som gör att lon ser något överbyggd ut), stora tassar, yviga polisonger, svarta tofsar på öronen.

Sommarpälsen är tunn, slät och varmt gulbrun till rödbrun. Vinterpälsen är ljusare, tjockare och längre än sommarpälsen. De flesta lodjur är svartfläckiga, men fläckarna framträder olika mycket på olika individer. Buken är vit. Ögonen är omgivna av ett vitt fält avgränsat av svarta linjer.

Storlek
Normalvikten för lodjur är 15-25 kg (hanen väger ofta några kilo mer än en jämnårig hona). De har en mankhöjd på 60-75 cm och en kroppslängd på ca 1 m.

Läten
Lodjuren använder sig av lockrop under brunsten som påminner om en berguvs hoanden. Honan och ungarna kommunicerar med pipande eller jamande ljud, medan en uppretad lo morrar och fräser. Det händer även att lodjuren spinner.

Revir/hemområde
Lodjuret lever i hemområden (de hävdar inte revir). Hemområdesstorleken varierar med individ och område, men ligger runt 400 kvadratkilometer för honor och 1000 kvadratkilometer för hanar. Det är inte ovanligt att olika individers hemområden överlappar varandra. Utanför familjegruppen vandrar djuren vanligtvis ensamma.

Livsmiljö
Lodjuret är ursprungligen ett skogsdjur, som under senare årtionden även expanderat till vissa fjällnära områden. Lodjuren rör sig gärna i täta skogsområden med låg siktbarhet och varierande terräng. För att spara energi vid längre förflyttningar utnyttjar de skogsbilvägar och skoterleder. Lodjuren är nattaktiva och vilar oftast hela dagen. Daglega tas gärna i klippbranter eller under en tät gran, med uppsikt över det egna inspåret.

Reproduktion
De flesta honor är två år när de föder sin första kull, som består av 1-4 ungar. Vid kullstorlekar på fler än två ungar dör oftast de minsta ganska snart.

Livslängd
Lodjur kan, i sällsynta fall, bli upp till 17 år gamla.

Huvudsaklig föda
Lodjurets bytesval varierar med tillgången på bytesdjur. I Sverige väljs klövvilt i första hand, ren i norr och rådjur längre söderut. Därefter kommer hare och sedan skogsfågel. I Norge har det hänt att lo har slagit vinterkalvar av älg och i Polen kronhjortskalvar och hindar.

Lodjurets byteshantering

Vanliga bytesdjur: rådjur, ren, hare och hjort (året om).

Lodjuret är en typisk smygjägare och tar sig mycket nära bytet innan det attackerar. Jaktsprången kan vara upp till 7 meter och jakten är snabbt överstånden oavsett av lodjuret lyckas eller inte.

Mindre djur, som t.ex. lamm, kan avlivas med nackbett. Vanligen dödar lodjuret dock bytesdjuret med ett fåtal bett i strupen, ofta exakt över struphuvudet (tandavstånd 2,5 - 3,5 cm).

Ibland syns inga tydliga yttre skador, utan först när halsen är flådd syns på hudens insida hål efter hörntänder samt varierande grad av blödningar. Klösmärken efter lodjurets klor kan ibland finnas på bytets undersida eller sidor.

Lon börjar ofta äta av de köttiga delarna av lår och bog, sedan den släpat bytet till en mer skyddad plats, exempelvis i en bäckravin eller under en tät gran.

Det förekommer att lodjur lagrar och täcker över byten, men ofta bara delvis. Man kan också hitta klösmärken i träd och stubbar invid bytet.

Källa Viltskadecenter

Bifogat

• Föryngring.jpg
    Föryngring.jpg
    160.7 KB · Visningar: 34
  • föryngringförekomst.jpg
    föryngringförekomst.jpg
    145.5 KB · Visningar: 42
  • Observationer.jpg
    Observationer.jpg
    157.7 KB · Visningar: 44
Ja, rennäringen är ju en viktig näring. Det är mer att betrakta som museiverksamhet. Renägarna får ersättning för fällda djur, så det borde inte vara ett så stort problem. Dessutom är det lite en rens natur att vara bytesdjur, liksom t ex ett rådjurs.

Tack för bilderna :tummenupp

Så du tycker inte det är något problem att renarna dödas bara om dom får betalt? Renägarna ser ju deras renar som deras familjer... dom värdesätter sina renar som dom sliter med. Problemet är att folk har så svårt att sätta sig in i andras levnadsätt och traditioner.

Sen är det ju någon som ska betala ersättningarna med...

Så du tycker inte det är något problem att renarna dödas bara om dom får betalt? Renägarna ser ju deras renar som deras familjer... dom värdesätter sina renar som dom sliter med. Problemet är att folk har så svårt att sätta sig in i andras levnadsätt och traditioner.

Nu blir resonemanget genast konstigt, om de betraktar renarna som sin familj bör de nog snarare söka hjälp. Jakten på lo är inget annat än en "nöjes"jakt för att det ska finnas rådjur kvar att jaga. Jag säger inte att det är fel men att börja ett försvar med att nån som i, troligen, tusentals år levt med att en ren då och då tas av lo, björn, varg eller järv ska ha problem med det utöver det rent monetära är bara fel. Lika fel som att jag som friluftsmänniska skulle börja kalla lodjuren för min familj och motsätta mig jakten på de grunderna.

Nä, renskötarna får helt enkelt leva med naturen om de vill ha renarna så fritt strövande - det är deras val. Deras val ska dock inte vara att utrota viltlivet runt om sig.

Nu blir resonemanget genast konstigt, om de betraktar renarna som sin familj bör de nog snarare söka hjälp. Jakten på lo är inget annat än en "nöjes"jakt för att det ska finnas rådjur kvar att jaga. Jag säger inte att det är fel men att börja ett försvar med att nån som i, troligen, tusentals år levt med att en ren då och då tas av lo, björn, varg eller järv ska ha problem med det utöver det rent monetära är bara fel. Lika fel som att jag som friluftsmänniska skulle börja kalla lodjuren för min familj och motsätta mig jakten på de grunderna.

Nä, renskötarna får helt enkelt leva med naturen om de vill ha renarna så fritt strövande - det är deras val. Deras val ska dock inte vara att utrota viltlivet runt om sig.

Som vanligt så verkar det glömmas bort att rådjuren är en del av naturen.
Renarna också.
Och samerna.
Och jägarna.

Sen är det ju någon som ska betala ersättningarna med...

Nej, renarna går lösa. Jag hade nog inte tyckt att det var ett problem även om renägarna inte hade fått betalt. Nu får de betalt och jag missunnar dem inte det.

Som vanligt så verkar det glömmas bort att rådjuren är en del av naturen.
Renarna också.
Och samerna.
Och jägarna.

Nejdå, jag glömmer inte bort de. Men lo och varg är lika mycket del av naturen och ren och rådjur tillhör deras bytesdjur. Det går att hålla på en jämn nivå men människan måste acceptera detta och kanske får minska sina egna kvoter på rovdjurens bytesdjur för att hitta balansen.

Jag är inte emot jakt så länge det inte hotar någon stam - vilket lojakten inte gör. Men att försöka rättfärdiga den genom att dra in att renarna är samernas familj - eller för den delen att en hund skulle vara mer värd än en varg bara för att den tillhör en människofamilj - är på gränsen. Varför hymla med vad jakten är till för, den är inte för naturens skull, så mycket rovdjur har vi inte.

Nja, man kan göra en snygg päls på bara ryggbitar, ca 7katter för en päls i stl36. Varför skulle inte pälsjakt vara etiskt rätt?

Därför att det är mord. Istället för att mörda oskyldiga djur så kan man gott nöja sig med den typ av skinn som görs av barken från koträdet, dom där träden som frukter och bär, typ entrecote, växer på. Såna växer fritt på alla bondgårdar.

ägare man 50 renar så är det klart att man blir upprörd om lon tar 5-10st. Det är klart ersättningen för en riven ren är bra men det hjälper inte den som misst djuret. Jag håller också med om att renarna är ett bytesdjur och att renskötarna får finna sig i att rovdjuren tar en viss procent!

Jag försvarar inte samernas sätt att hålla rovdjurstammen nere/borta.
Men jag tycker att dom har rätt att utöva deras traditioner som samerna har gjort i århundrade.

Jag säger inte att det är fel men att börja ett försvar med att nån som i, troligen, tusentals år levt med att en ren då och då tas av lo, björn, varg eller järv ska ha problem med det utöver det rent monetära är bara fel.

Skillnaden är att under dessa tusentals år har lapparna fram tills nu i modern tid fått sköta den balansen själva, blev det för mycket rivna djur plockade dom bort ett antal järv/varg/lo/björn tills förlusterna var nere på rimlig nivå igen.

Nu ska storsvensken lägga sig i helt plötsligt, majoriteten av folket tror att mellanmjölk tillverkas på Milkos huvudkontor och fläskkotletter odlas fram i växthus. Lodjur, björn och varg är ju såååååå gulliga och söta på tv, inte får väl några lusiga samer vara dumma med dom?

Ungefär lika logiskt som att byföreningen i Svappavaara ska bestämma hur Södra Länken ska dras.

Angående lodjursjakten inom renskötselområden...

I och med den starka ökning inom renskötselområdet blev det beräknade antalet familjegrupper för Sverige vintern 2007/08 310
lodjursfamiljegrupper (141 grupper inom renskötselområdet och 169 grupper inom rådjursområdet), d.v.s. strax över miniminivån för Sverige

I Regeringens proposition från 2000 (Sammanhållen rovdjurpolitik, Prop. 2000/01:57) föreslog man att lopopulationen i renskötselområdet bör minska till omkring 400 individer. Med den omräkningsfaktor som då fanns tillgänglig motsvarade detta 80 lofamiljegrupper, men med dagens kunskaper mosvarar 400 individer ungefär 65 losfamiljegrupper.

Inventeringen under vinter 2007/2008 (reproduktionscykel 2007) visade dock på en rejäl ökning i antal lodjursfamiljegrupper. Räknat på antalet familjegrupper var ökningen hela 45 %, från 97 familjegrupper vintern 2006/2007 till 141 vintern 2007/2008.

Den beräknade totala lodjurspopulationen inom renskötselområdet, räknat i antal individer, har minskat från ca. 1062 individer (± 149; 95% CI) vintern 1998/1999 till 866 individer (± 122; 95% CI) vintern 2007/2008.

Utan skyddsjakt, men med illegal jakt, borde man förvänta sig en årlig ökning av lopopulationen inom renskötselområdet med mellan 5 och 8 %, eller omvänt, för att hålla lopopulationen på konstant nivå bör man ha en avskjutning på mellan 5 och 8 %.

Om man analyserar Naturvårdsverkets beslut på tilldelning av lodjur inom renskötselområdet finner man att jakttrycket är relaterat till lopopulationen (Figur 4). Jakttrycket har minskat efterhand som lopopulationen minskat. Besluten har alltså varit adaptiva.
Beslut om skyddsjakt på lodjur som leder till ett jakttryck på mellan 5 och 8 % av den beräknade lopopulationen har skett då man vid inventeringarna funnit mellan 90 och 120 lofamiljegrupper (Figur 4). Om Naturvårdsverkets beslut för skyddsjakt på lodjur fortsätter på samma sätt som hittills kommer lopopulationen att balanseras runt dessa nivåer.

Källa: Den svenska lodjursstammen 2004-2008

Förväntar mig inte att personer som Biltmore eller Thomas.B, ska klara av att ta till sig denna text, men förhoppningsvis finns det andra med intellektet i behåll, som kan dra nytta av denna information.

Därför att det är mord. Istället för att mörda oskyldiga djur så kan man gott nöja sig med den typ av skinn som görs av barken från koträdet, dom där träden som frukter och bär, typ entrecote, växer på. Såna växer fritt på alla bondgårdar.
Då skonar man några stackars akrylbjörnar också.

Nejdå, jag glömmer inte bort de. Men lo och varg är lika mycket del av naturen och ren och rådjur tillhör deras bytesdjur.
.

Finns ett rovdjur som du glömmer som har lo på sin "bytesdjur-lista" -människan:banana

Släpp ut alla kossor och grisar (matdjur) i hagar och skogar så att vargar, björnar och lodjur får äta dem istället för älg och rådjur.. På så vis får vi bara äta kött som inte stått i box hela livet- utan käka riktigt kött- vilt:tummenupp

ägare man 50 renar så är det klart att man blir upprörd om lon tar 5-10st.

Men jag tycker att dom har rätt att utöva deras traditioner som samerna har gjort i århundrade.

Det är ju egentligen bara de senaste ~hundra åren som det varit brist på rovdjur i norr så därför tycker man att deras traditioner borde fortfarande syfta till när det faktiskt fanns ett hot mot naturen. Men man får anta att samerna, precis som alla andra människor, blivit lata det senaste seklet.

Skillnaden är att under dessa tusentals år har lapparna fram tills nu i modern tid fått sköta den balansen själva

Nu ska storsvensken lägga sig i helt plötsligt

Ungefär lika logiskt som att byföreningen i Svappavaara ska bestämma hur Södra Länken ska dras.

Tidigare har dessutom dessa rovdjur inte varit utrotningshotade men jag förstår din poäng och ärligt talat, jag är rätt övertygad om att de fortfarande själv styr ganska mycket mer än vi får reda på. That aside, med skjutvapen av dagens kaliber (:hehe) skulle nog samerna snarare gå på krigsstigen och börja utrota om de fick chansen, istället för att, som under tiden balans rådde i världen, jaga med vapen som krävde både respekt och försiktighet från jägaren.

Förstår du min poäng? Jag känner att det är svårt att förklara. :)

Finns ett rovdjur som du glömmer som har lo på sin "bytesdjur-lista" -människan:banana

Absolut, visst är det så. Och därför har lon varit nästan försvunnen i hundra år. Men vi måste samsas, det måste gå att samsas, annars har vi misslyckats. Det kommer innebära att människan får skära ner på rådjur och älg men i gengäld får vi jaga mer lo och varg (när det finns en stabilitet i stammen).

Det handlar om balans, en balans som inte funnits i Sverige p.g.a. avsaknad av rovdjur - nån sköt av alla under 1800- och 1900-talen - och därför är vi uppvuxna med att vi får sköta avskjutningen av växtätarna och därmed blivit lite kräsna när det kommer till jaktkvoter. De jägare som är riktiga djur-/naturvänner ser givetvis det här som något positivt men jag tror tyvärr att lobbyn inte ser det så.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg