Lodjursjakten

De lyssnar på lobbyister, som i så många andra beslut?

De grundar inte sina beslut på för mycket egna idéer, utan vad diverse utskott och därmed tyckare under påverkan av lobbyister framför.

Eller?

Wtf, är du också grinig på mig efter vargjaktsdebatten?

Det jag undra var ifall det är något vetenskapligt som ligger till grund för en såpass stor avskjutning?

Klart vi ska skjuta bort lite katter!
200st... är ju inget dom dödar ju i sin tur ca 10 000:- råddjur om året?
Varför värdesätter människor djuren olika? lika illa att skjuta ett rådjur som ett lodjur etiskt sett. Sen ska vi ju inte utrota lodjuren det finns ju ca 2000:- i sverige. Problemet är att dessa djur är ju så himla söta och liknar missan hemma i soffan.

Hade man inte jagat så mycket varg så hade vargarna kunna hålla efter LO-stammen...

Varning: detta inlägg innehåller inga som helst åsikter om jägare vs ickejägare och består endast av ironisk humor.

Wtf, är du också grinig på mig efter vargjaktsdebatten?

Det jag undra var ifall det är något vetenskapligt som ligger till grund för en såpass stor avskjutning?

Vafaa... Har du inget eget minne?

falken skrev:
Men det jag frågade efter var vilka skäl politikerna har för att bestämma att såpass många lo ska skjutas bort.

Jag svara enkom på din fråga.
Nepp, jag är inte grinig. Det här är ett Internetforum med folk som går på tomgång nu när det inte är hojbart ute. Vore pinibelt att ens beröras av allt ovett :D

Så; Knappast vetenskapligt.
Hoppas du har förstååååått? (citat: Baloo-djungelboken)

Last edited:
Personligen skulle jag betala en bra slant bara för att få SE ett lodjur i vilt tillstånd....

Jag har sett de i vilt tillstånd, och snart ska jag även få jaga och förhoppningsvis skjuta ett eller två :)

Frågan är vad som är bäst ur pälssynpunkt hagel eller .223 varmintkula.

Last edited:
Ja, varför ska man jaga lodjur? För att jägare ska få hålla på med sin hobby?
Det är inte jag som har bevisbördan. Du hävdade att man inte skulle jaga lodjur. Om du tror att det är för jägarnas skull som Naturvårdsverket har gett klartecken att skjuta tvåhundra lodjur, då förstår jag att du har problem att hänga med i diskussionen.

Den 21 oktober förra året klubbade riksdagen igenom en ny rovdjursförvaltning.

–Vår bedömning är att beslutet följer riksdagens mål.
Susanna Löfgren, chef för Viltförvaltningsenheten

Om ni tycker synd om lodjuren: rösta annorlunda! :7peta

Last edited:
Nu är inte Lodjuret direkt hotat i Sverige, så 200 individer borde inte utgöra ett problem att skjuta av, ur biologiskt synvinkel. Men å andra sidan är inte Lodjuret ett problem heller för tamdjur i samma utsträckning som Varg, Björn och Mård.

Så själva motivet att jaga och skjuta 200 djur blir i sig lite märkligt. Men jag antar att det inte blir lika roligt att skjuta lodjur, då de är betydligt smartare och skyggare än vargen.

Det är väl bara en tidsfråga innan det väcks en tanke om att jaga dem från skoter och fyrhjuling.
:tummenupp

Nu är inte Lodjuret direkt hotat i Sverige, så 200 individer borde inte utgöra ett problem att skjuta av...
Ännu en expert som uttalar sig tvärsäkert utan att veta ett dugg.

”Artdatabanken på Sveriges lantbruksuniversitetet har de senaste åren sett en positiv utveckling av lodjursstammen. Från att ha betecknats som sårbar är arten nu ”bara” nära hotad.

– Det beror på att vi har haft en hyfsad rovdjurspolitik i många år – fram till nu, säger Martin Tjernberg på Artdatabanken till Dagens Nyheter.

Men Naturvårdsverkets beslut att låta lodjursstammen går ner till 250 kullar per år äventyrar hela den svenska stammen.

– Med 250 föryngringar hamnar vi på gränsen till sårbar, säger Martin Tjernberg till DN.”

Från att ha betecknats som sårbar är arten nu ”bara” nära hotad.

hamnar vi på gränsen till sårbar, säger Martin Tjernberg till DN.”

inte samma sak som direkt hotad

varje riven ren kostar skattebetalarna åtskilliga tusenlappar i ersättning så det finns ett allmänintresse att rovdjursantalet hålls på en rimlig nivå.

Alternativet är att avlysa jakten så lapparna blir tvungna att tjuvskjuta dom istället och riskera fängelsestraff.

vad är renuppfödningen bra för? tål den inte att några rovdjur tar några renar?

”Artdatabanken på Sveriges lantbruksuniversitetet har de senaste åren sett en positiv utveckling av lodjursstammen. Från att ha betecknats som sårbar är arten nu ”bara” nära hotad.

– Det beror på att vi har haft en hyfsad rovdjurspolitik i många år – fram till nu, säger Martin Tjernberg på Artdatabanken till Dagens Nyheter.

Men Naturvårdsverkets beslut att låta lodjursstammen går ner till 250 kullar per år äventyrar hela den svenska stammen.

– Med 250 föryngringar hamnar vi på gränsen till sårbar, säger Martin Tjernberg till DN.”

Och exakt vad i det jag sa var fel??
:)

eller var det du själv du menade med ordet "expert"?

10procentig avskjutning låter inte så mycket, men med tanke på lodjurens lägre reproduktionstakt så tycker jag att det verkar ganska mycket.
Men förmodligen så har reproduktionstakten ökat allt eftersom stammen ökat.
Har bevisligen lo på båda mina jaktmarker, men ser inte mycket av dem.
Skulle nog märka om de ökade ändå.
Katterna är lite lustmördare och äter nästan bara färskt, varmt kött.
Viss skillnad mot vargen födobeteende.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...