Lodjursjakten

Shit, du är arg på mig efter vargjaktstråden :hihi

Men det jag frågade efter var vilka skäl politikerna har för att bestämma att såpass många lo ska skjutas bort.

De lyssnar på lobbyister, som i så många andra beslut?

De grundar inte sina beslut på för mycket egna idéer, utan vad diverse utskott och därmed tyckare under påverkan av lobbyister framför.

Eller?

Åh vilken spännande diskussion. :rolleyes:
Den som vill göra något för djuren på individnivå bör inte attackera jakt, och i synnerhet inte rovdjursjakt.
Den som vill göra något för artrikedomen gör nog bäst i att läsa på innan den yttrar sig. Eller skriver uppviglande inlägg på sporthoj.com

I jämförelse med Sverige finns det mycket fler
rovdjur i Estland. Troligen finns det 500 vargar,
minst 600 björnar och bortåt 700 lodjur.

I förra tråden ljög ni ju om att vargen var utrotningshotad, reviderar ni det nu?

Last edited:
Du gör det enkelt för dig genom att använda ett ord som nästan aldrig passar in: ”vi”.

Det finns som alltid människor som lever under olika betingelser och naturligt nog värderar saker olika. De flesta djur ska skjutas i trakter där renägare har fått sina djur dödade av lodjur.

Har någon här inblick i vilka konsekvenser för den biologiska mångfalden som ett visst antal lokatter får? När den balans rubbas som vi (som människor vs andra djur) har tagit oss rätten att styra över?

Ni som tycker det är fel på gränsen och/eller balansen: engagera er politiskt!

Oftast skriver jag "vi" när jag vet att jag har rätt.

Renar strövar fritt över stora arealer. Jag vet inte hur betydelsefull denna näring är för landets ekonomi. Min gissning är att det finns ett kulturellt värde snarare än ett ekonomiskt. Eftersom renarna går lösa så får ägarna acceptera att de blir jagade. Man får som renägare dessutom ersättning för fällda renar.

Dom har en lite annorlunda syn på lodjur & varg i grannlandet Estland...
(källa, WWF)
I jämförelse med Sverige finns det mycket fler
rovdjur i Estland. Troligen finns det 500 vargar,
minst 600 björnar och bortåt 700 lodjur.
För att jämförelsen ska fungera måste du ju jämföra också. Hur mycket varg, björn och lodjur säger wwf att vi har i Sverige?

Oftast skriver jag "vi" när jag vet att jag har rätt.

Renar strövar fritt över stora arealer. Jag vet inte hur betydelsefull denna näring är för landets ekonomi. Min gissning är att det finns ett kulturellt värde snarare än ett ekonomiskt. Eftersom renarna går lösa så får ägarna acceptera att de blir jagade. Man får som renägare dessutom ersättning för fällda renar.
Jag ser inte hur ditt inlägg bidrar till ytterligare förståelse av ditt förra inlägg. Varför ska man inte jaga lodjur alltså?

Nyteknik...har du inte fått ngt på senaste åren eller? du går ju in & surar med beska inlägg i varje tråd...
Du har rätt. Man ska vara sparsam med sitt förakt med tanke på det stora antalet behövande.

Den som tycker att jag är sur, är den som känner sig träffad av de kritiska inlägg jag skriver. Långt ifrån alla mina inlägg är kritiska, och de är inte urskillningslöst riktade. Eftersom motorcyklism är intimt sammankopplat med obildad arbetarklass, är det ganska trist att det här forumet har så låg toleranströskel för åsikter och resonemang som underblåser unkna fördomar om motorcyklister.

Jämför med flashback.info där moderatorerna raderar inlägg som håller för låg nivå i förhållande till ämnet. Varför ska den nedre nivån för relevans/fakta ligga på låg tonårsnivå?

Last edited:
Du har rätt. Man ska vara sparsam med sitt förakt med tanke på det stora antalet behövande.

Den som tycker att jag är sur, är den som känner sig träffad av de kritiska inlägg jag skriver. Långt ifrån alla mina inlägg är kritiska, och de är inte urskillningslöst riktade. Eftersom motorcyklism är intimt sammankopplat med obildad arbetarklass, är det ganska trist att det här forumet har så låg toleranströskel för åsikter och resonemang som underblåser unkna fördomar om motorcyklister.

Jämför med flashback.info där moderatorerna raderar inlägg som håller för låg nivå i förhållande till ämnet. Varför ska den nedre nivån för relevans/fakta ligga på låg tonårsnivå?

Varför inte?
Passar inte inläggen här är det väl bara att dra till flashback då:tummenupp

Jag förstår faktiskt inte varför inte biltmore blev bannad redan i förra tråden. Om man dömer av hans inlägg och deltagande i diskussionen som han själv startat så kommer man snabbt fram till att han han antingen är för ung för att vara medlem på forumet eller att han är 100% troll.

Försöker man själv diskutera sakligt och argumenterar för sin sak i en tråd som man tycker kan vara intressant så blir hela tråden borttagen när man inte tycker likadant som vissa moderatorer.

Jag förstår faktiskt inte varför inte biltmore blev bannad redan i förra tråden. Om man dömer av hans inlägg och deltagande i diskussionen som han själv startat så kommer man snabbt fram till att han han antingen är för ung för att vara medlem på forumet eller att han är 100% troll.

Försöker man själv diskutera sakligt och argumenterar för sin sak i en tråd som man tycker kan vara intressant så blir hela tråden borttagen när man inte tycker likadant som vissa moderatorer.

Vad är det för åldersgräns på sh.com ? :va

Du brukar knappast sprudla med argument själv :)

Vad är det för åldersgräns på sh.com ? :va

Du brukar knappast sprudla med argument själv :)
Man ska väl vara minst så gammal att man får köra 125cc för att vara medlem?

Nu ljuger du bara. Jag brukar alltid argumentera för min sak. Biltmore svarade väl på max två stycken inlägg i vargtråden men gjorde ungefär 140st som bara bestod av nån fräck oneliner om att man borde jaga jägare istället eller om hur fega jägare var. Han bemötte så gott som aldrig några argument eller deltog i diskussionen förutom att han hela tiden försökte göra folk arga. Alltså trollande.

Som exempel så kan du titta genom den här tråden hittils och vargtråden. Jag gjorde en del onödiga inlägg i vargtråden också men de var alltid ett citat på biltmores fullkomligt löjliga inlägg.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...