Locktite på pinnbultarna?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Ja fick precis hem min Polini 160cc..

På den sitter det pinnbultar som håller fast topplocket istället för bultar.
Ska jag ha Locktite på pinnbultarna och muttrarna?

Förövrigt så ser den skitmysig ut :)
 
Svanen skrev:
Ja fick precis hem min Polini 160cc..

På den sitter det pinnbultar som håller fast topplocket istället för bultar.
Ska jag ha Locktite på pinnbultarna och muttrarna?

Förövrigt så ser den skitmysig ut :)


Rätt svårt att få av dem igen om det nu skulle behövas.

Men så länge du inte använder svart Locktite så går d nog bra.

Tror ja? :va
 
Svanen skrev:
Ja fick precis hem min Polini 160cc..

På den sitter det pinnbultar som håller fast topplocket istället för bultar.
Ska jag ha Locktite på pinnbultarna och muttrarna?

Förövrigt så ser den skitmysig ut :)

OM du vill så kan du ju dra det på pinnbultarna om du får upp dom dvs...
Brukar sitta hårt, men dra inte dit loctite på muttrarna...skulle inte jag gjort iaf....


Sitter pinnbultarna fast så skulle jag satsat på att montera på direkten istället, det höll väl tätt för RS "Alex"?
 
Hehe film kanske kommer nästa säsong :tungan

Okej, det blir inget Locktite!

MEN, hur drar man i en pinnbult?
Finns ju lixom inget att ta i..
 
Svanen skrev:
Hehe film kanske kommer nästa säsong :tungan

Okej, det blir inget Locktite!

MEN, hur drar man i en pinnbult?
Finns ju lixom inget att ta i..

Ta 2 muttrar och dra på en bit,dra sedan fast muttrarna mot varandra så dom låser,på med hylsan,nycklen på den övre muttern och dra till rätt moment.

Håll emot på den nedre mutter och dra loss den övre.

Finns även speciella pinnbults "dragare" att köpa..värt pengarna ..ja om man skall hålla på med det allt som oftast.
 
Långa farbron skrev:
Ta 2 muttrar och dra på en bit,dra sedan fast muttrarna mot varandra så dom låser,på med hylsan,nycklen på den övre muttern och dra till rätt moment.

Håll emot på den nedre mutter och dra loss den övre.

Finns även speciella pinnbults "dragare" att köpa..värt pengarna ..ja om man skall hålla på med det allt som oftast.


I Get It :pannkyss

Men, vad ska det vara för moment på pinbultarna?

Jag vet att topplocksmuttrarna ska sitta med 20-25nm, men vad ska jag då dra pinnbultarna med för NM?
 
Svanen skrev:
I Get It :pannkyss

Men, vad ska det vara för moment på pinbultarna?

Jag vet att topplocksmuttrarna ska sitta med 20-25nm, men vad ska jag då dra pinnbultarna med för NM?

Vet inte ,jag hade dragit dom på känn :tomten <--jag

Det är kanske inte livsviktigt att just pinnbultarna dras till rätt moment,mer att muttrarna som håller cylinder/topp dras som dom skall för det är ju dom som "klämmer" ihop det hela.

Är du osäker kolla med någon som vet så du inte har sönder nåt :)
 
Långa farbron skrev:
Vet inte ,jag hade dragit dom på känn :tomten <--jag

Det är kanske inte livsviktigt att just pinnbultarna dras till rätt moment,mer att muttrarna som håller cylinder/topp dras som dom skall för det är ju dom som "klämmer" ihop det hela.

Är du osäker kolla med någon som vet så du inte har sönder nåt :)


Men vem vet då? :tomten :rolleyes:

Jag ska kolla runt litegrann, slår nog en signal någonstans imorgon, vart vet jag inte. Det får tiden utvisa, eller nåt... :rolleyes:
 
Skruva i dom till botten och lite till. Sålänge du inte drar sönder gängan är det ok. Det viktiga är ju att muttrarna dras lika hårt så cylindern är jämt spänd.
 
Använd lioctite och 2 mutrara för att dra ner dom.

Bultarna ser inte heller likadana ut i varje ände se till att vända rätt ände ner och upp.

Se till att muntrarna sticker upp så när du ska börja dra så har inte muterna 2 gängor att ta på för det kan kosta dig cylindern utan när man ska börja dra på pinbultarna så ska det finnas lite gängor liksom. "här menar jag när du ska dra toppen sen"

Sen momentet är nog huvudsaken att alla blir lika hårt åttdragna.

Har jobbat fram till 22:30 i går så jag har inte hunnit titta i garaget än om jag har fjädrar men i dag ska jag leta och i samma veva skicka nållagret, skickar jag i dag borde du ha det i morgon :tummenupp
 
RS "Alex" skrev:
Se till att muntrarna sticker upp så när du ska börja dra så har inte muterna 2 gängor att ta på för det kan kosta dig cylindern utan när man ska börja dra på pinbultarna så ska det finnas lite gängor liksom. "här menar jag när du ska dra toppen sen"

Här förstår jag inte hur du menar
:va

Pinnbultarna har två siodor, ja.

På en sidan är gängan lite längre.
Jag antar att den sidan ska ner i cylindern?

Det där i qouten, menar du att jag ska passa in allt prefekt innan jag börjar dra åt muttrarna hårt?
Så jag inte drar sönder mutter/pinnbult?
 
Du ska sätta toppen så den sitter helt mot cyllen och inte några millimeters glapp, då kan du dra sönder toppen om den åker på snett, så han menade tror jag.
 
Solid snake skrev:
Du ska sätta toppen så den sitter helt mot cyllen och inte några millimeters glapp, då kan du dra sönder toppen om den åker på snett, så han menade tror jag.

Är ju smart det också men även det att man ska vara försiktig med gängorna på muttrarna för det är muttrarna som är mjukast, om du nu skulle dra ner pinbultarn fel eller om det nu går för långt ner:va så får inte muttrarna tillräkligt mycket att fästa på

Toppen bygger ganska mycket så det ska sticka upp en hel del av pinnbultarna.
 
Svanen skrev:
Hehe film kanske kommer nästa säsong :tungan

Okej, det blir inget Locktite!

MEN, hur drar man i en pinnbult?
Finns ju lixom inget att ta i..


Cylinder och kolven behöver du ju inte köra in så långt, 2-takts gudarna rekmenderade mellan 0-25mil..
.Vilket jag tror du hinner ... :7peta
 
AndersJohansson skrev:
Cylinder och kolven behöver du ju inte köra in så långt, 2-takts gudarna rekmenderade mellan 0-25mil..
.Vilket jag tror du hinner ... :7peta


Jojo, det är inte problemet.

Problemet är att jag är frysen av mig :tungan
Jag hatar att åka när det är kallt, då kan jag lika gärna sitta här framför datorn.
Dessutom så har jag inget bakdäck typ, det är helt slut.

Ska önska mig ett i Julklapp :tomten :tomten
 
Svanen skrev:
Jojo, det är inte problemet.

Problemet är att jag är frysen av mig :tungan
Jag hatar att åka när det är kallt, då kan jag lika gärna sitta här framför datorn.
Dessutom så har jag inget bakdäck typ, det är helt slut.

Ska önska mig ett i Julklapp :tomten :tomten


Du är ingen riktig hojåkare :7peta

Kolla avon däcken. Kört 550mil. Men då är mönstret på kanske 0,5mm.
Billiga dessutom. :tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top