Lockarp

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
SUCK!!!

I dag hade jag nöjet att själv åka med hojen från Halmstad till Lockarp (ca. 26 mil) i en bränsletörstig van för att *ta-da* göra ingenting :huvet

Tanken med resan var givetvis att träna på deras bana. När jag kommer dit verkar ngt skumt. Alla hyr-kartar står framme & inte en enda motard syns till så långt ögat når. :va jaha, men jag går väl & betalar träningsavgiften till att börja med tänkte jag. Här börjar det riktigt roliga. DET ÄR INGEN TRÄNING! Detta pga att ngn sur bonndjävel till granne tycker det låter för mkt, vilket oxå kommunens (?) mätningar visar. 10'000:- i vite om det körs ändå :mad:
Det sista jag gjorde innan avfärd hemfrån va att kolla deras hemsida och där står inte ett skit om att det inte är ngn träning :kocko

Nu kommer dom antagligen ha ännu högre ljudkrav framöver för att få träna, hur nu det ska gå till? jaha, va ska man träna nu? :confused:

Jag kan inte beskriva min frustration med ord :huvet

Använd fantasin och kör där du inte får köra så brukar det gå att lösa :)

Jo, visserligen. Men det är ändå surt.

Vem har egentligen kommit på att bygga banan där den ligger i Lockarp? Det är en idiotisk placering, vem som helst måste kunnat räkna ut att det skulle innebära problem!?

Hoppas dom planterar lite skog runt om kring nu & hoppas den dödar ljudet tillräckligt för att man ska kunna köra där med annat än strypt orginalsystem :död

pratade med träningsansvarig förra veckan. och då sa han att det skulle vara körning som vanligt hela sommaren...

Men ring och prata med dom igen...

Hoppas inte dom stänger banan. Har semester f.o.m måndag. och måste fördriva min tid någonstanns.

Fixx skrev:
pratade med träningsansvarig förra veckan. och då sa han att det skulle vara körning som vanligt hela sommaren...

Men ring och prata med dom igen...

Hoppas inte dom stänger banan. Har semester f.o.m måndag. och måste fördriva min tid någonstanns.

Dom fick ett brev från kommunen i fredags, som öppnades först i söndags. Där står det att dom får ett vite på 10'000:- om träning förekommer på banan (gäller Motard, minimoto & moppe)

Banan ÄR stängd tillsvidare, och med tanke på att det är semester så kan det säkert dra på tiden. Har man några frågor eller vill diskutera ärendet ska man tydligen vända sig till Kent Andresson som är sekreterare för MAK.

:huvet

Fixx skrev:
jaha.. Då var det slutkört där alltså...

Jag tänkte ringa MAK ikväll. Jag kan nästan lova att ljudmätnigen inte är korrekt utförd. Nu tror jag inte MAK har ngt att vinna på att sätta hårt mot kommunen, men det kan vara bra att ha i bakfickan.

Förhoppningsvis är kommunen villig att hjälpa till att lösa problemet. Tydligen ska det beslutas ganska snart vad MAK ska göra för åtgärder. Ljudplank eller enegiskog nämndes igår.

Det är så jävla kul när komunerna stänger ner banor och liknande..kanske ska bygga en fotbollsplan där istället! :mad:

Jocke W skrev:
Det är så jävla kul när komunerna stänger ner banor och liknande..kanske ska bygga en fotbollsplan där istället! :mad:

Kommunen har varit involverad i det här bygget långt innan spaden sattes i backen.
De skulle haft bättre koll på bullersituationen INNAN bygget godkändes.
När jag ritar nya vägar åt Vägverket så är bullret ett MÅSTE att ha koll på INNAN bygget sätter igång.

Jag anser att det är Malmö Kommun som har gjort en blunder i detta ärendet.

MAK :fatta! Malmö Kommun

Kurvmakaren skrev:
Kommunen har varit involverad i det här bygget långt innan spaden sattes i backen.
De skulle haft bättre koll på bullersituationen INNAN bygget godkändes.
När jag ritar nya vägar åt Vägverket så är bullret ett MÅSTE att ha koll på INNAN bygget sätter igång.

Jag anser att det är Malmö Kommun som har gjort en blunder i detta ärendet.

MAK :fatta! Malmö Kommun

En chansning är att detta beror på att det är kart-folk som till stor del ligger bakom & att dom tillsammans med kommunen inte insett hur mkt en stonka väsnas.
Jag antar att vilken crossklubb som helst hade kunnat förutspå problemen.

BTW, du som ritar vägar. Har du koll på mer exakt hur en ljudmätning ska gå till? Det borde finnas en rad av faktorer som man måste ta hänsyn till osv. Själv har jag bara erfarenhet av ljudmätning i lokaler.

Ljudproblemet finns i alla motorsporter nu, varför inte inse det o göra nåt åt saken? Ni motardnissar väsnas för mkt, gör nåt åt det istället.
Det kommer högre o högre krav hela tiden så det är lika bra att anpassa sig, se på Anderstorp tex...

Chris Husky skrev:
En chansning är att detta beror på att det är kart-folk som till stor del ligger bakom & att dom tillsammans med kommunen inte insett hur mkt en stonka väsnas.
Jag antar att vilken crossklubb som helst hade kunnat förutspå problemen.

BTW, du som ritar vägar. Har du koll på mer exakt hur en ljudmätning ska gå till? Det borde finnas en rad av faktorer som man måste ta hänsyn till osv. Själv har jag bara erfarenhet av ljudmätning i lokaler.

Det normala är Bilprovningens mätmetod och den finns beskriven här...
http://www.vv.se/lagrum/htm/1999nr039.htm

Under 3.5 anges mätmetod samt omgviande förutsättningar.
Längst ner på sidan finns även en bilaga som beskriver mått, varvtal och slaglängder.

Att man har ett krav som ligger under bullergränsen för allmän väg är ju bara JÄTTESNÄLLT av MAK och det tycker jag de boende skall vara glada för.

Företaget jag jobbar på har ett par personer som dagligen jobbar med buller- och vibrationsmätningar...skall genast fråga dessa om mer ingående detaljer för planläggning av motaranläggning inom detaljplanelagt område.

Kurvmakaren:
Tack, men just det visste jag. Problemet i Lockarp är att det får max vara 60db hos de kringboende. Men en sådan mätning påverkars ju av en rad faktorer som måste tas hänsyn till, väder, vind andra ljudkällor osv. Jag misstänker att liknande mätningar görs vid vägar om folk klagar på buller osv.

CorbenDallas:
Absolut! Folk klagar ju uppenbarligen och jag tycker man ska ta det åt sig oavsett om man uppfyller de kraven kommunen ställer eller inte. Men jag anser oxå att man i föstahand ska försöka få till andra sätt att dämpa ljudet än just tysta ner hojarna (energiskog, ljudplank osv.). Speciellt på lockarp där det redan finns krav på att orginal ljuddämpare används (hurvida detta efterföljs har jag dålig koll på). För mig och säkert många andra så kommer det absolut inte vara ett alternativ att åka till Lockarp om jag t.o.m måste tysta ner mitt orginalsystem.

De förstår inte att det är musik som kommer ur stånkorna! :(

Hur kul blir det när man går å kikar på ett gäng dammsugare
som rejsar mot varandra, om man ska tänka på ljudet...

Chris Husky skrev:
Kurvmakaren:
Tack, men just det visste jag. Problemet i Lockarp är att det får max vara 60db hos de kringboende. Men en sådan mätning påverkars ju av en rad faktorer som måste tas hänsyn till, väder, vind andra ljudkällor osv. Jag misstänker att liknande mätningar görs vid vägar om folk klagar på buller osv.

CorbenDallas:
Absolut! Folk klagar ju uppenbarligen och jag tycker man ska ta det åt sig oavsett om man uppfyller de kraven kommunen ställer eller inte. Men jag anser oxå att man i föstahand ska försöka få till andra sätt att dämpa ljudet än just tysta ner hojarna (energiskog, ljudplank osv.). Speciellt på lockarp där det redan finns krav på att orginal ljuddämpare används (hurvida detta efterföljs har jag dålig koll på). För mig och säkert många andra så kommer det absolut inte vara ett alternativ att åka till Lockarp om jag t.o.m måste tysta ner mitt orginalsystem.

Det beror på vilka riktvärden man följer. 2005 års riktvärden tror jag ligger på 50 eller 55 dBA vid nya vägprojekt.
I övrigt är det som du själv skriver 60 dBA som gäller.
Vid en sådan här mätning vid Lockarp så finns där en hel del andra källor som bullrar (bakgrundsbuller) och dessa räknas in i det totala vid mätningen. De bryr sig enbart om det totalt uppnådda bullervärdet då Man kör på Lockarp.
Att det sedan diffar ytterst lite mellan Motardernas buller och det normala bullret är en ren förhandlingssak.

Jag kan hålla med dig om att det är en god idé att bullerskydda anläggningen med plank, vegetation och annat för att få ner det ytterligare.

CorbenDallas skrev:
Ljudproblemet finns i alla motorsporter nu, varför inte inse det o göra nåt åt saken? Ni motardnissar väsnas för mkt, gör nåt åt det istället.
Det kommer högre o högre krav hela tiden så det är lika bra att anpassa sig, se på Anderstorp tex...
Våra hojar kommer alltid att låta mycket... Jag är nöjd om jag har 98db med en nypackad original dämpare.

Samma sak på bivaröd...

Lastade hojarna o körde dit, men sen visar det sig att motard inte får köra...
Men minimoto o touringhojar fick....10mil i onödan. :död

Blir ju att man wheelar runt o impar på fjortisar i byn istället... :tuttar

Vad är det för db-krav på Sturup?
Orginaldämpare som gäller eller anv. ni db-mätare?
Eller är effektsystem ok?

/Stefan

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back