Lockarp?

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Var väl premiär på Lockarp i lördags va?
Hur gick det? Många som körde? Bilder?
Hur mäter dom db? Tänkte åka ner til skåne till påsk och
då tar man ju hojen med sig :)

/Stefan
 
hej! bara så du vet så är dom sten hårda med ljudnivåèrna, det är 98db som gäller och dom släpper inte ut de som har över :mad: men ligger hojen under det så är det bara att tuta och köra!!

Ses säkert där//Per
 
Men hur mäter dom då?
Bredvid hojen vid varvtal X som på besiktningen eller vid passering med fullt påslag?
Eller mäter dom utanför banan på dom ställen där det stör?

/Stefan
 
Tuben #10 skrev:
hej! bara så du vet så är dom sten hårda med ljudnivåèrna, det är 98db som gäller och dom släpper inte ut de som har över :mad: men ligger hojen under det så är det bara att tuta och köra!!

Ses säkert där//Per
Hårda med db:n skulle de ha blivit redan i slutet av förra sässongen men det verkade rinna ut i sanden för det var ju knappt någon som körde.
Något senare åkte jag ditt för att TITTA (jag har inga 98db) och då körde
en hel del men där var det inte tal om några 98db men det är kanske andra
bullar idag.
 
Last edited:
de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98db :mad: det är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!

/per
 
Tuben #10 skrev:
de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98db :mad: det är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!

/per

Klart MAK mäter som dom själva vill men att mäta 30 cm från pipan??
Fast om dom mäter vid 4000rpm och att en nypackad crossdämpare, typ KTMs crossdämpare klarar sig så
borde ju t.o.m ett FP göra det :tummenupp
Nog bäst att man tar med sig orginalsystemet oxo... :D
Hur går det med grusslingan då?

/Stefan
 
Tuben #10 skrev:
de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98db :mad: det är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!

/per

Hur mäter de rpm? Min SIGMA 800 saknar den funktionen... :confused:

/Hampe
 
det var vad "mätgubben" sa till mig i alla fall men det låter nära tycker jag med... men ta med orginal systemet så är du säker på att få köra!!
dom har inte byggt nån grusslinga än :mad: men dom har sagt att den skulle bli klar denna säsongen i alla fall :banana

Ses där då :tummenupp

/per
 
Enligt Svensk bilprovning gäller mätavstånd 50 cm i 45 graders vinkel från blåset och höjden i linje med ljuddämparens centrumlinje.
Om dubbla blås finnes skall båda mätas.
103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna...

Kolla här....

http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr023 .htm

9 kap. Utvändigt fordonsbuller

1 § till och med 16 §
 
Kurvmakaren skrev:
103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna.


Klart de kan!! Många andra banor har 95:dB. Följs inte kraven så är det kanske slut med Motard på Lockarp.
 
J-P-T skrev:
Kurvmakaren skrev:
103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna.


Klart de kan!! Många andra banor har 95:dB. Följs inte kraven så är det kanske slut med Motard på Lockarp.

Många gånger förväxlas bullermätning enligt Bilprovningens metod med förbipasserande.
Det som gäller på många anläggningar är 95 dB men då avses förbipasserande.

Knutstorp har 95 dB och vi hade under förra årets heldagskörning på Sydskanes Emse bullermätning både vid ankomst enligt BP:s mätning samt mätning vid banan (mitt på start- och målrakan). Högsta uppmätta buller vid ankomst var 102 dB och högsta vid förbipasserande var runt 80-85 dB.
Dessutom skiljer sig mätmetoden genom att titta på antingen "pikat" eller "genomsnittligt" buller. Vilken av dessa gäller för Lockarp?

Om 95 dB skulle gälla vid statisk mätning (BP) skulle inte speciellt många originalsystem klara provet.
 
Last edited:
Tuben #10 skrev:
de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98db :mad: det är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!

/per

Jag fick min mätt idag när jag skulle köra...... 93db :D :D :D
Jag trodde faktiskt inte att hojen skulle klara gränsen.
De mätte 80cm från pipan i 45 graders vinkel.

Jag körde ett antal varv och jag kan bara säga .... Fan vad man är ringrostig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top