Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hårda med db:n skulle de ha blivit redan i slutet av förra sässongen men det verkade rinna ut i sanden för det var ju knappt någon som körde.Tuben #10 skrev:hej! bara så du vet så är dom sten hårda med ljudnivåèrna, det är 98db som gäller och dom släpper inte ut de som har övermen ligger hojen under det så är det bara att tuta och köra!!
Ses säkert där//Per
Tuben #10 skrev:de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98dbdet är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!
/per
Tuben #10 skrev:de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98dbdet är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!
/per
Kurvmakaren skrev:103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna.
Klart de kan!! Många andra banor har 95:dB. Följs inte kraven så är det kanske slut med Motard på Lockarp.
J-P-T skrev:Kurvmakaren skrev:103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna.
Klart de kan!! Många andra banor har 95:dB. Följs inte kraven så är det kanske slut med Motard på Lockarp.
Många gånger förväxlas bullermätning enligt Bilprovningens metod med förbipasserande.
Det som gäller på många anläggningar är 95 dB men då avses förbipasserande.
Knutstorp har 95 dB och vi hade under förra årets heldagskörning på Sydskanes Emse bullermätning både vid ankomst enligt BP:s mätning samt mätning vid banan (mitt på start- och målrakan). Högsta uppmätta buller vid ankomst var 102 dB och högsta vid förbipasserande var runt 80-85 dB.
Dessutom skiljer sig mätmetoden genom att titta på antingen "pikat" eller "genomsnittligt" buller. Vilken av dessa gäller för Lockarp?
Om 95 dB skulle gälla vid statisk mätning (BP) skulle inte speciellt många originalsystem klara provet.
Tuben #10 skrev:de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98dbdet är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!
/per
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |