Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hårda med db:n skulle de ha blivit redan i slutet av förra sässongen men det verkade rinna ut i sanden för det var ju knappt någon som körde.Tuben #10 skrev:hej! bara så du vet så är dom sten hårda med ljudnivåèrna, det är 98db som gäller och dom släpper inte ut de som har övermen ligger hojen under det så är det bara att tuta och köra!!
Ses säkert där//Per
Tuben #10 skrev:de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98dbdet är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!
/per
Tuben #10 skrev:de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98dbdet är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!
/per
Kurvmakaren skrev:103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna.
Klart de kan!! Många andra banor har 95:dB. Följs inte kraven så är det kanske slut med Motard på Lockarp.
J-P-T skrev:Kurvmakaren skrev:103 dB gäller för allmän väg så de kan knappast ha ett lägre krav än vad som accepteras utanför grindarna.
Klart de kan!! Många andra banor har 95:dB. Följs inte kraven så är det kanske slut med Motard på Lockarp.
Många gånger förväxlas bullermätning enligt Bilprovningens metod med förbipasserande.
Det som gäller på många anläggningar är 95 dB men då avses förbipasserande.
Knutstorp har 95 dB och vi hade under förra årets heldagskörning på Sydskanes Emse bullermätning både vid ankomst enligt BP:s mätning samt mätning vid banan (mitt på start- och målrakan). Högsta uppmätta buller vid ankomst var 102 dB och högsta vid förbipasserande var runt 80-85 dB.
Dessutom skiljer sig mätmetoden genom att titta på antingen "pikat" eller "genomsnittligt" buller. Vilken av dessa gäller för Lockarp?
Om 95 dB skulle gälla vid statisk mätning (BP) skulle inte speciellt många originalsystem klara provet.
Tuben #10 skrev:de mäter vid 4000 rpm, sen är det typ i höjd med dämparen 30cm ifrån i 45˚ vinkel från cykeln... de har fått så mycket klagomål från näboende sen förra säsongen så de kommer inte släppa ut en på banan om man har över 98dbdet är vad de säger i alla fall...
Men med en nystoppad cross dämpare så klarar man gränsen!!
/per
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |