LMS Roadracing SM 18-19:e juni

Sen är ju förarna väldigt disiplinerade vid gulflagg så jag tycker inte man behöver få panik i ett sånt läge, sen kan det vara obehagligt att var i skottlinje när det kommer hojar farande.

Nähh just det!
Vid gulflagg svängande råder omkörningsförbud. Och att man SKA iaktta försiktighet, och vara beredd att stanna, D.v.s ökad uppmärksamhet och öka marginalerna till medtävlande vid svängande gulflagg för att förhindra fler olyckor. Vi allra flesta som kör har ju OFTAST hjärnan med oss ut när vi kör. Att stå mitt i "graweltrapen" e dj..t spännande minst sagt vill jag lova. Men vi som kör litar på varandra, och vi som både kör och flaggar litar på Er som t.o.m kör SM. Alltså att ni tippar av och blir 100% eller mer genom kurvan, därför går vi ut mitt i skottlinjen och plockar upp och tar undan dina och mina iaf depå-polare. När det kommer ett jon och inte ha koll på verksamheten så blir man onekligen förbannad när man riskerar livet helt gratis. Nästa gång kan det vara DU som behöver hjälp ute i sand fållan. Tänk på det när du passerar GULFLAGGEN
 
Det låter riktigt proffsigt, bra jobbat! :tummenupp
..och tack igen :krama

Alx, bra jobbat du med. Låter som att du gjort helt rätt tycker jag.


När vi pratar om just den här incidenten tycker jag att alla ska sluta gnälla. Jag tycker att både funkisrna på posteringen och TL har gjort ett mycket bra jobb! Jag vet själv hur himla svårt det är att stå på postering när det händer nåt, och av vad jag fått höra av denna incident kan jag inte komma på någonting som borde gjorts annorlunda, inte ens med hela facit i hand.
Hurra för proffsiga funktionärer och TL! :banana

Tack från både mej och Junior:Bugar Det e' sånt som gör att VI alla vill "riskera" livet i sandfållan. Men vi vi litar juh på erat GODA omdömme:)
 
Den informationen jag fick direkt efter olyckan var att de behövde en sjukvårdare. Hade jag fått infon han är medvetslös hade jag tveklöst rödflaggat direkt. Jag försöker alltid få föraren att ligga kvar och känna efter, 125-åkaren som vurpade på start/mål under kvalet är ett skolexempel på hur det ska gå till! :tummenupp

Det är svårt som funktionär på plats att få en överblick på situationen och bedömma vad som bör göras och inte, speciellt när det är två hojar och två förare att hålla reda på. Jag stog i tornet och Andreas låg "gömd" bakom sin hoj vilket gjorde det svårt för mig att se hur det såg ut i esset.

Därför kom rödflaggen ut så sent tyvärr.

Hej Alx och tack för senast. Fin helg, i (ur min synvinkel) ALLA avseenden!:)

Men jag har en fundering. Hur var det med den kortade racedistansen i lördags? Var inte den ett par varv för lång?
Jag har för mig att ett vaflaggat race som återupptas ska kortas med så många varv man kört "för mycket". Det ska alltså inte krävas att man tankar upp innan ett race återupptas.
OM det är så, så borde det återupptagna racet varit 14 varv; under det första racet körde hojarna två varv innan de kom i depå. Därtill blev det ett sightinglap och ett warmuplap extra. Totalt fyra varv mer än on det ordinarie racet körts.
Borde då inte det återupptagna racet blivit 14 varv. Det skulle ju kunna vara så att någon (som till exempel jag) tankar så lite som möjligt och då löper man ju faktiskt risk att få soppatorsk.

Observera att jag inte på något sätt är arg, bara intresserad. :tummenupp
 
Hej Alx och tack för senast. Fin helg, i (ur min synvinkel) ALLA avseenden!:)

Men jag har en fundering. Hur var det med den kortade racedistansen i lördags? Var inte den ett par varv för lång?
Jag har för mig att ett vaflaggat race som återupptas ska kortas med så många varv man kört "för mycket". Det ska alltså inte krävas att man tankar upp innan ett race återupptas.
OM det är så, så borde det återupptagna racet varit 14 varv; under det första racet körde hojarna två varv innan de kom i depå. Därtill blev det ett sightinglap och ett warmuplap extra. Totalt fyra varv mer än on det ordinarie racet körts.
Borde då inte det återupptagna racet blivit 14 varv. Det skulle ju kunna vara så att någon (som till exempel jag) tankar så lite som möjligt och då löper man ju faktiskt risk att få soppatorsk.

Observera att jag inte på något sätt är arg, bara intresserad. :tummenupp

Vi kortade racet ett varv efter rödflaggen, i efterhand borde det varit två eftersom vi han ut på ert tredje varv innan vi rödflaggade. Vi ansåg att ni skulle klara distansen eftersom hojarna inte drar lika mycket bensin i regn. Vad jag vet klarade sig alla hojar i mål. Vi ville ge er möjlighet att köra så mycket av racet som möjligt helt enkelt.
 
Vi kortade racet ett varv efter rödflaggen, i efterhand borde det varit två eftersom vi han ut på ert tredje varv innan vi rödflaggade. Vi ansåg att ni skulle klara distansen eftersom hojarna inte drar lika mycket bensin i regn. Vad jag vet klarade sig alla hojar i mål. Vi ville ge er möjlighet att köra så mycket av racet som möjligt helt enkelt.
Det var torrt i lördags ;)
 
Vi kortade racet ett varv efter rödflaggen, i efterhand borde det varit två eftersom vi han ut på ert tredje varv innan vi rödflaggade. Vi ansåg att ni skulle klara distansen eftersom hojarna inte drar lika mycket bensin i regn. Vad jag vet klarade sig alla hojar i mål. Vi ville ge er möjlighet att köra så mycket av racet som möjligt helt enkelt.

Generöst tänkt... men frågan är om det är rätt tänkt? Vad hade hänt om någon fått bensinstopp på sista varvet? Jag anser nog att TL inte ska fatta beslut av generositet utan följa regelboken. Och, som Perra säger, det var ju torrt...
 
Det var torrt i lördags ;)

Ber om ursäkt, tankevurpa från min sida...

Racet skulle ha kortats till 12 varv, inget annat. Dock tycks både jag, biträdande TL och tidtagning missat detta. Nu får jag skämmas och skärpa mig till nästa gång. Illa!
 
Last edited:
Ber om ursäkt, tankevurpa från min sida...

Racet skulle ha kortats till 12 varv, inget annat. Dock tycks både jag, biträdande TL och tidtagning missat detta. Nu får jag skämmas och skärpa mig till nästa gång. Illa!

Skämmas tycker jag är att ta i, du/ni gjorde allt annat rätt.:tummenupp
 
Generöst tänkt... men frågan är om det är rätt tänkt? Vad hade hänt om någon fått bensinstopp på sista varvet? Jag anser nog att TL inte ska fatta beslut av generositet utan följa regelboken. Och, som Perra säger, det var ju torrt...

Man ska ju ha 2 liter kvar efter målgång och gick det 4-6 liter på racet? Du kunde nästan ha kört ett halvt race extra innan man ska ha fått slut på soppan isf. Sen brukar LMS vara generösa med att låta en tanka om det blir rödflagg. Det gick dom ut med till oss 2005 tex när Sonni vurpade och det blev rödflagg.
 
Ber om ursäkt, tankevurpa från min sida...

Racet skulle ha kortats till 12 varv, inget annat. Dock tycks både jag, biträdande TL och tidtagning missat detta. Nu får jag skämmas och skärpa mig till nästa gång. Illa!

Alx, om det var det enda beslut av tvivelaktig karaktär, tycker jag Du /Ni (för du hade säkert bra support) ska vara riktigt stolta.. :tummenupp:tummenupp

Antar det var en hel del snabba besluts som togs...

Tycker du gör ett fantastiskt arbete:klappar:klappar

Å med det sagt: Vad tycker du är svårast med att vara TL?
 
Alx, om det var det enda beslut av tvivelaktig karaktär, tycker jag Du /Ni (för du hade säkert bra support) ska vara riktigt stolta.. :tummenupp:tummenupp

Antar det var en hel del snabba besluts som togs...

Tycker du gör ett fantastiskt arbete:klappar:klappar

Å med det sagt: Vad tycker du är svårast med att vara TL?

Kan inte annat än instämma :tummenupp
Lite bilder från Lördagen har jag lagt upp på http://www.rudenvik.se under motorcycle / roadracing
 
Last edited:
Man ska ju ha 2 liter kvar efter målgång och gick det 4-6 liter på racet? Du kunde nästan ha kört ett halvt race extra innan man ska ha fått slut på soppan isf. Sen brukar LMS vara generösa med att låta en tanka om det blir rödflagg. Det gick dom ut med till oss 2005 tex när Sonni vurpade och det blev rödflagg.

?????? Förstår inte vad du vill säga med detta inlägget? Tycker du det var bra att reglerna inte följdes eller tycker du inte det?

Nu var det ju inte något problem för mig eftersom jag inte var med på den första starten, men det har flera gånger tidigare varit så att vid målgång har jag kört med lampan för låg bensinnivå tänd. Hade jag då fått köra 4 varv för mycket hade jag kanske fått bensinstopp och säkerligen inte haft de där 2 litrarna kvar i tanken som man ska ha. Och detta för att regelverket inte följs.

Och din kommentar att "LMS brukar vara generösa med att låta en tanka" är också intressant. Ska man ta reda på det i förväg då? Skrevs det ut i tilläggsreglerna? Hur ska jag veta om den "generösa" regeltolkningen görs?

Är inte det enklaste att regler följs? PungT?
 
?????? Förstår inte vad du vill säga med detta inlägget? Tycker du det var bra att reglerna inte följdes eller tycker du inte det?

Nu var det ju inte något problem för mig eftersom jag inte var med på den första starten, men det har flera gånger tidigare varit så att vid målgång har jag kört med lampan för låg bensinnivå tänd. Hade jag då fått köra 4 varv för mycket hade jag kanske fått bensinstopp och säkerligen inte haft de där 2 litrarna kvar i tanken som man ska ha. Och detta för att regelverket inte följs.

Och din kommentar att "LMS brukar vara generösa med att låta en tanka" är också intressant. Ska man ta reda på det i förväg då? Skrevs det ut i tilläggsreglerna? Hur ska jag veta om den "generösa" regeltolkningen görs?

Är inte det enklaste att regler följs? PungT?

Det är absolut bättre att reglerna följs, därför är jag inte helt nöjd med vårt beslut under ert race. Jag lovar bättring till nästa gång. Självklart ska alla kunna fulfölja racet oavsätt om hojen drar mycket eller lite bensin.

@Benny, det svåraste är att ta beslut som gör att alla blir nöjda och så att det blir så rättvis som möjligt även fast man fortfarande följer reglerna. Sen tycker jag att det är svårt att man känner de flesta som kör vilket gör det jättejobbigt att ta beslut ibland. Att ta snabba och korrekta beslut när någon man känner ligger i en sandfålla och har ont är banne mig inte helt lätt heller...
 
?????? Förstår inte vad du vill säga med detta inlägget? Tycker du det var bra att reglerna inte följdes eller tycker du inte det?

Nu var det ju inte något problem för mig eftersom jag inte var med på den första starten, men det har flera gånger tidigare varit så att vid målgång har jag kört med lampan för låg bensinnivå tänd. Hade jag då fått köra 4 varv för mycket hade jag kanske fått bensinstopp och säkerligen inte haft de där 2 litrarna kvar i tanken som man ska ha. Och detta för att regelverket inte följs.

Och din kommentar att "LMS brukar vara generösa med att låta en tanka" är också intressant. Ska man ta reda på det i förväg då? Skrevs det ut i tilläggsreglerna? Hur ska jag veta om den "generösa" regeltolkningen görs?

Är inte det enklaste att regler följs? PungT?
Han menar väl att med tanke på regeln om två liter bensin kvar så ska man ha tankat så mycket att du inte kommer få soppatorsk om loppet är två varv längre än beräknat. Du kanske kommer ha lite minre än de stipulerade två liter efter loppet men soppa kommer du ha kvar.
 
Han menar väl att med tanke på regeln om två liter bensin kvar så ska man ha tankat så mycket att du inte kommer få soppatorsk om loppet är två varv längre än beräknat. Du kanske kommer ha lite minre än de stipulerade två liter efter loppet men soppa kommer du ha kvar.

Jo visst, men då har jag ju inte de två litrarna som jag ju ska ha också...
 
Back
Top