LMS Roadracing SM 13-14:e Juni

Konstruktivt och bra inlägg. Prova en innan du dömer ut det.
Han har redan provat Per Träffs TZ250, men han tyckte att ZXR400 var en bättre motorcykel på bana...
Jag ska inte säga något för jag har faktiskt inte provat en ZXR400. :tungan

Swedie sa: "2-takt låter gräsligt", en subjektiv bedömning som jag delar. Sedan kan 250 GP vara de coolaste racebikarna att se och köra.... men de låter som sagt gräsligt.

Last edited:
Hej!

Ett par bilder från helgen:)
Andreas Berntsson som kollar att allt är okej:tummenupp
Men har man tid att spela dataspel:va

Bifogat

• SNC11299.jpg
    SNC11299.jpg
    112.7 KB · Visningar: 59
  • SNC11300.jpg
    SNC11300.jpg
    117.5 KB · Visningar: 74

Tack. Jag ser även dina inlägg som väldigt konstruktiva.

Jag har kört 2-takt flertalet gånger, första gathojen var en RD250. Läckte olja, ketchup-effekt och allmänt farlig. Provkörde även en 250 på Sviestad för något år sedan. Jag förstår charmen, men det behövs ljuddämpare även på 2-takt.

Helt enkelt låter 2-taktsklasserna för mycket. Det är irriterande att ens titta på t.ex 250-klassen då det mest låter mycket. Bara en som ser ut att ta i och kör fort, det är Stensmo. Resten tourar runt.

Det är lite som att titta på Amatör :-) Classic 250 då det ändå körs med hojar som inte produceras längre.

Se mitt inlägg med lite "mens" över det hela då jag inte har någon hoj längre själv o såklart är avis på alla andra. Men lite seriös är jag.

Han har redan provat Per Träffs TZ250, men han tyckte att ZXR400 var en bättre motorcykel på bana...
Jag ska inte säga något för jag har faktiskt inte provat en ZXR400. :tungan
App app, bättre sa jag väl ändå inte? ROLIGARE troligen. ZXR400an är vad jag anser roligare att köra än en 2-takt 250. Inte samma Heinz-ådra i gashantaget.

Last edited:
Fast subjektiva omdömen är ju tämligen ointressanta när det gälelr ljudmätning...
Tråden handlar väl om SM-deltävlingen på Linköping nu i helgen? Jag personligen sket i att kolla på 2-taktsklasserna då det ändå var kasst med fart och det lät för mycket. Jag kanske har känsliga öron eller nått... men jag förstår grannarna.

Fast det fina i kråksången är att min hoj klarar den statiska mätningen men inte förbifarten tydligen. Så det skulle inte funka.

Jag tycker att en hoj ska klara båda. Man måste nog mäta även under körning för att hitta de som gjort ful-lösningar, typ 2 kilo rockwool i dämparen. Den klarar 102 dB vid 7000 rpm vid bes men det flyger ur efter 5 sek på fullvarv.
Att din hoj inte klarade förbifart kan ju bero på en massa orsaker; kanske ett värde var felmätt eller att förhållandet 95/102 är galet. Det kanske ska vara 93/102 dB.

Min poäng med att mäta FÖRE är att det är enkelt och kan göras på en träning var som helst, det släpps inte ut några bullrande hojar på banan alls samt att det blir MYCKET mindre diskussion/tjat på besiktningspersonerna.

Tråden handlar väl om SM-deltävlingen på Linköping nu i helgen? Jag personligen sket i att kolla på 2-taktsklasserna då det ändå var kasst med fart och det lät för mycket. Jag kanske har känsliga öron eller nått... men jag förstår grannarna.

Fjupp, så låter inte tvåtaktarna (förutom vissa) till min farbror som bott granne med sviestad i sådär 30 år.. Däremot började 4t-crossarna dåna dit bort innan man tvingade på dem vettiga ljuddämpare.
ss600 ylar hela vägen bort till honom..
Själv gillar jag både ljudet av rapp tvåtakt och vassa fyrtaktare. Men vad som uppmäts hos grannarna eller en bit bort kan vara nåt helt annat vid bankanten..

Hmm... Jag undrar en sak. Jag och Tommy Bergstedt i 125 junior hade exakt samma racetid på lördagen, på tusendelen. Vem vinner då?
...

Om ni båda passerat målgången samtidigt så brukar den med den snabbaste varvtiden satt under racet tilldelas segern.

Vadå, "Petter vek in"? Hade han förväntat sig att jag skulle ta escapen menar du? Klart jag svänger, kurvan är ju liksom där och banan svänger där så det är rätt naturligt att vika in där. Jag gör missar ibland och jag klantar till det jag med men den här starten och första kurvan körde jag exemplariskt i. Jag var ju långt före watz in i kurvan och låg med fullt nerlägg inne i kurvan när han kommer farandes i helt fel spår och vinkel tvärs över banan. Nog för att watz är duktig på att bromsa och kanske bromsade ikapp mig lite men när man bromsar så sent att man inte klarar att svänga så har man helt klart bromsat för sent.

På lördagens första race, innan omstart var väl watz trea eller fyra in i esset och nere i crossböjen var han väl i ledning har jag för mig så den gången lyckades han ju köra i sicksack genom första startled i esset men det gick uppenbarligen inte två dagar i rad.

Nu var det ju inte heller så att watz bara gjorde en dålig start och sen skulle ha kunnat köra ifrån restan av oss hur lätt som helst. Första flygande varvet på racet hade både jag, kobberöd och Backlund bättre tid än gällande banrekord satt av watz på lördagens race.

Sen håller jag helt med om att det hade varit roligare racing om watz hade hållt sig på hjulen och vi hade varit tre som legat och fajtats istället. Jag tror säkert att watz hade haft en större chans att ge backlund en rejäl match om guldet än jag hade.

Det var så han sa själv när han prata med reporten. Jag uppfattade att det var hans åsikt att han själv gjorde slut på sina alternativ och inte att någon annan gjort fel. Han var extra tydlig med att inte skylla på någon annan bara att det inte blev som han tänkt sej.

Neongrönt är bra men det fanns fler gröna hojjar. :)
........
Fast jag ändrar mig lite, behåll din neongröna färg på hojjen men skaffa en helröd hjälm som kontrast för det är kontrasten som är det viktiga.
...........

Sådär, vad gör man inte för att underlätta blåflaggningen! :D

Bifogat

• 20090615441 (Large).jpg
    20090615441 (Large).jpg
    69.3 KB · Visningar: 34
  • 20090615442 (Large).jpg
    20090615442 (Large).jpg
    55.1 KB · Visningar: 36
  • 20090615443 (Large).jpg
    20090615443 (Large).jpg
    66.5 KB · Visningar: 32
Sådär, vad gör man inte för att underlätta blåflaggningen! :D

Apsnyggt!:tummenupp

En fundering: Han som besiktigade på Falken tittade på min hjälm och sa "De där elefanterna du har på hjälmen, de är väl inte lackerade va? För det får du inte ha"
-"Vadå, visst får man väl lacka glasfiberhjälmar?"
-"Nej!" sa han då

Visst har han fel?:va

Apsnyggt!:tummenupp

En fundering: Han som besiktigade på Falken tittade på min hjälm och sa "De där elefanterna du har på hjälmen, de är väl inte lackerade va? För det får du inte ha"
-"Vadå, visst får man väl lacka glasfiberhjälmar?"
-"Nej!" sa han då

Visst har han fel?:va

Får man inte lacka glasfiberhjälmar?
Det var det dummaste jag hört.
Då kan man ju underkänna samtliga motivlackade hjälmar.

Hur får dom dit färgen i fabriken då när dom tillverkar hjälmarna? :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...