LMS KM 13:e maj 16-20

Uppochnervända världen. 250 är snabbare än 600, 600 är snabbare än 1000. Strongt kört Watz! :tummenupp

Härlig eftermiddag för övrigt! :)

Efter växellådsproblem på några R1:or så lånades det in några mindre hojar till 1000 klassen... dessa TVÅ slutade inom de 5 första placeringarna....
Skapligt skoj! :D

säljes zx10-05, motorn går som bara den, extra fälgar, öhlinsbakdämp, "watzad" framdämp, ny hipp bromspump plus massa andra delar följer med. en riktigt bra hoj för den som hittar gas och broms. pm ett bud, lev efter gotland

björn

Bifogat

• DSC00130.JPG
    DSC00130.JPG
    98 KB · Visningar: 64
Last edited:
Vilken jävla skitkväll..... :rolleyes:

På väg ner till Linkeboda rådde det stor optimism i bussen. Första åkningen på Sviestad, och en chans att få "tjuvträna" lite innan SM'et.

Väl på plats började jävulsskapet!
Började med att när jag skulle lasta ur hojen ur bussen så låg det en fin liten pöl med gaffelolja under vänster gaffelben... Vafan nu då? :va

Plockar bort släpringen och gör rent, och "petar rent" runt gaffelbenet med ett bladmått (som jag lärt mig av crossåkarna), och hoppas på det bästa.

Åker ut på kvalet och på mitt första fria varv så ger jag på ut ur torparen. I med tvåan och när jag ska lägga i trean så får jag "mellanläge" i lådan. Varvräknaren slår i botten. "Helvete, vad händer"
In med kopplingen och provar igen, samma resultat... "What the fuck?"
Provar nästa växel, händer inget... Försöker nu blanda och ge lite mellan växlarna, men med samma resultat... "Suck!!"

Halvvägs ner på rakan, rullandes i maklig fart (även med mina mått mätt) kollar jag ned på cykeln för att se om det är nåt knas med länkage eller liknande, och ser då att kedjan hänger och släpar bakom cykeln likt en yrvaken huggorm i vårsolen... Ooouh? :confused:

Lyckas rulla igenom nya chickanen och tar höger in i rondellen, och rullar faktiskt ända fram till bussen... Bra rull i Kawwan i alla fall... :D

Nu börjar jakten efter en ny kedja eller nåt... Stressar som en galning, men hittar inget... Backup alternativet blir att behålla kedjan och ersätta den skadade länken med ett kedjelås, och med lite mekhjälp från Eje Watz, så får vi dit kedjelåset. (Tack!).
Verkar som jag fått ordning på läckaget också, eftersom det slutat läcka olja från gaffelbenet.

Borde inte en kedja hålla mer än 3 race förresten? :va

Kvalade in som 8:a med mitt enda fria varv...

Startar racet som åtta, efter att ha kört 1 fritt varv på Sviestad på ett år. Gör väl en skaplig start och är väl uppe på 5:e plats eller nånting, men efter ett par varv så uppenbaras det att anledningen till att det slutat läcka gaffelolja var inte att jag fick ordning på själva läckaget, utan att det helt enkelt var slut på olja i gaffelbenet.
Hojen är mer eller mindre okörbar!

Varenda inbromsning smäller det till när gaffeln går i botten, och hojen går upp på framhjulet... För att inte tala om hur vingligt det känns i inbromsningen under nedlägg ner i torparen... Haltar mig i mål som 6:a...

Fick ju i alla fall 15 varvs träning inklusive kvalet.... :rolleyes:

Bara lasta ihop och åka hem... Tagit ledigt en hel dag, packat och lastat, åkt nästan 40 mil, helt i onödan kändes det som...

Tröstade mig med en hamburgare på vägen hem...

Vilken jävla skitkväll.....

Last edited:
Här är lite bilder jag tog, vi fick tyvärr avvika efter första passen pga dåligt humör säger vi :)

Enjoy, några blev OK

Bifogat

• IMG_4505.jpg
    IMG_4505.jpg
    81.8 KB · Visningar: 130
  • IMG_4718.jpg
    IMG_4718.jpg
    71.5 KB · Visningar: 71
  • IMG_4685.jpg
    IMG_4685.jpg
    72.8 KB · Visningar: 64
  • IMG_4666.jpg
    IMG_4666.jpg
    84.3 KB · Visningar: 62
  • IMG_4559.jpg
    IMG_4559.jpg
    133.2 KB · Visningar: 55
  • IMG_4531.jpg
    IMG_4531.jpg
    85.5 KB · Visningar: 73
  • IMG_4519.jpg
    IMG_4519.jpg
    112.5 KB · Visningar: 74
  • IMG_4498.jpg
    IMG_4498.jpg
    63.1 KB · Visningar: 90
Några till:

Bifogat

• IMG_4705.jpg
    IMG_4705.jpg
    72.2 KB · Visningar: 60
  • IMG_4673.jpg
    IMG_4673.jpg
    89.3 KB · Visningar: 64
  • IMG_4574.jpg
    IMG_4574.jpg
    126.2 KB · Visningar: 62
  • IMG_4544.jpg
    IMG_4544.jpg
    44.4 KB · Visningar: 71
  • IMG_4524.jpg
    IMG_4524.jpg
    99.7 KB · Visningar: 75
  • IMG_4724.jpg
    IMG_4724.jpg
    90.6 KB · Visningar: 81
Åtminstone en riktigt ful phåttåshåpp i Swedies bildserie. Den där Gustav ser ut att KÖRA sin hoj. Vad kostade det montaget, och kan du i så fall göra en där jag ser snabb ut?
@Gustav: WTF?

ett ljus i mörkret då, hojta till om du ska ha hjälp, jag är en fena på att skruva i depån :tummenupp :D

björn

SKruva ,njae...Däremot tejpa, limma, bygga kåpor av cornflakespaket och glasfiberspackel är du en riktig kippa på!:tungan

Och grattis till bästa varvtiden 1.03.7! Jag förmodar att detta var med depåstopp för att byta skinnställ/ gå på dass/ byta olja i motorn/ käka en burgare eller helt enkelt bara slappa en stund. Med tanke på att du hunnit med en eller flera av ovanstående saker vid varje varv är faktiskt inte tiden så dålig.......:hihi :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi

Last edited:
Borde inte en kedja hålla mer än 3 race förresten? :va

Det beror ju på hur lätt kedja du kastat på? Tunnare 520 kedja med 180hk på en tung cykel bör nog bytas efter varje race. Snabbt? javisst.. Billigt? nej ;)

Mät sträckningen på den hädanefter.

Segt med gaffelläckaget också...

Det beror ju på hur lätt kedja du kastat på? Tunnare 520 kedja med 180hk på en tung cykel bör nog bytas efter varje race. Snabbt? javisst.. Billigt? nej ;)

Mät sträckningen på den hädanefter.

Segt med gaffelläckaget också...

Använder ju 520, men tidigare har det gått alldeles utmärkt att köra 2 kedjor per säsong...

Tycker att jag är sjukt noga med kedja och drivpaket på cyklarna.
Varje gång jag tar bort bakdäcket så tvättar jag av och inspekterar dreven. Varje gång jag tvättar hojen (efter varje race och träning) så tvättar jag även av kedjan, blåser den torr, inspekterar den och smörjer in den.

Mäter slacket varje gång jag byter däck, och kontrollerar att det är 100% rakt med skjutmått när jag skruvar ihop det...

Bara tur att det inte var mera än bara lite plast och lack som gick åt när den gick av...

Men men.... Shit happens... Nu tänker jag byta oftare i alla fall...

Gafflarna skruvades bort inatt, och lämnades in till "italienaren" imorse... Så dom är som nya snart... :tummenupp

Ah missade din rapport Macke! Attans... inte många med "tur" igår inte.

Jag använde en och samma 520-kedja på min Aprilia hela förra året. Den var i fint skick. Det handlar om hur väl man tar hand om kedjan.

Var det nitlåset som gav upp?

Jobbigt med packbox-problem oxå... jäkla mek o dona med gafflarna.

Varje gång jag tar bort bakdäcket så tvättar jag av och inspekterar dreven. Varje gång jag tvättar hojen (efter varje race och träning) så tvättar jag även av kedjan, blåser den torr, inspekterar den och smörjer in den.

Mäter slacket varje gång jag byter däck, och kontrollerar att det är 100% rakt med skjutmått när jag skruvar ihop det...

Hur mycket tid har du egentligen???? Är glad om jag kommer ihåg att smörja kedjan på en helg.......Men så lyckades ju jag med konststycket att rasa en motor som bara gått 90 mil i Aderstorp också:va , kanske finns det ett samband.....

Använder ju 520, men tidigare har det gått alldeles utmärkt att köra 2 kedjor per säsong...

Tycker att jag är sjukt noga med kedja och drivpaket på cyklarna.

Hur tvättar du den om jag får vara nyfiken.

Jag tror det är viktigt att hålla rent mekaniskt och ha rätt slack på kedjan ca 30mm samt undvika för små drev fram, högtryck och avfettningsmedel tror jag tar död på kedjan har jag märkt på min endurohoj ivf .

Bra kämpat efter att läst din rejsrapport :tummenupp

Ah missade din rapport Macke! Attans... inte många med "tur" igår inte.

Jag använde en och samma 520-kedja på min Aprilia hela förra året. Den var i fint skick. Det handlar om hur väl man tar hand om kedjan.

Var det nitlåset som gav upp?

Det finns ju olika 520-kedjor med. Finns riktigt kraftiga 520 samt riktigt lätta 520.
De riktigt lätta håller inte länge, oavsett underhåll. Men de rullar lätt och ger effekt som är mätbar i bänken.

Hur tvättar du den om jag får vara nyfiken.
Finns speciella rengöringsmedel att köpa från kedjetillverkarna bland annat.

Har använt nåt från D.I.D

Annars kan man använda fotogen.... Man ska undvika starka medel som BrakeClean, Bensin, Avfettning, sov...

En tandborste, eller liknande mindre borste, är bra att ha... :tummenupp

Sen blåser jag den så torr som möjligt med tryckluft, kollar igenom den, och smörjer in den...

Vet inte om det är rätt eller inte, men så gör jag....

äääh, dom lämnar jag bort.... :D

Last edited:
Åtminstone en riktigt ful phåttåshåpp i Swedies bildserie. Den där Gustav ser ut att KÖRA sin hoj. Vad kostade det montaget, och kan du i så fall göra en där jag ser snabb ut?
@Gustav: WTF?
Jag eldade upp kopplingen i starten så det slirade som satan och det är ganska meningslöst att short shifta en 250 vid 10 000 rpm. Annars gick hojen bra så jag är lite nöjd ändå. Kopplingen är inget svårt att fixa heller.

jag körde med en 520 kedja per säsong, runt 600mil bankörning på en GSXR1000 -04, bytte mest för bytandets skull faktiskt, tyckte att en säsong räcker :)

//håkan

jag körde med en 520 kedja per säsong, runt 600mil bankörning på en GSXR1000 -04, bytte mest för bytandets skull faktiskt, tyckte att en säsong räcker :)

//håkan

Fast du missade att det finns "Heavy-duty"-520 och race-520? Skiljer ju flera kilo mellan 520-kedjor :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT