Ljustutan: Måste man ha den eller???

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Har gjort om lite bland knapparna på hojen. Nu så styr jag tryckluftsväxlingen med knappen som normalt är tutan. Tutan har jag flyttat så att jag använder ljustute-knappen istället.
Frågan är om man får bannor av Herr Besiktingsman när det är dags för det??

Någon som vet??

Skulle tro att dem anmärker om saknad av den funktionen....Och värre tjurighet kan det bli om dem kollar symbolerna på reglagen och ser att det inte stämmer med vad som fungerar...

Jag var en gång tvungen att sätta en ny fjäderbrytare för spolarfunktionen på en bil..brytaren sattes på annat ställe bredvid rattstången.... Blev tvungen att märka med text vad den hade för funktion....iochförsig var det ju några år sedan...Men minnet hänger kvar... :D

Jag kanske bara är out of date?

pajo skrev:
2288963 Har gjort om lite bland knapparna på hojen. Nu så styr jag tryckluftsväxlingen med knappen som normalt är tutan. Tutan har jag flyttat så att jag använder ljustute-knappen istället.

Någon som vet??

Reglagen måste styra det som de är märkta att göra enligt polis/besiktning. (Detta för att du t.ex. ska kunna låna ut hojen till nån som inte känner till dina förändringar).

Ljustutan i sig tror jag inte att du behöver. Dock osäker på det.

Vet inte om man behöver den, men jag skulle inte vilja vara utan den.

Använder den vid var och varannan korsning där det står bilar och väntar på att köra ut - ger mig nån sorts förhoppning om att de ska se mig.

xyx skrev:
2289004 Vet inte om man behöver den, men jag skulle inte vilja vara utan den.

Använder den vid var och varannan korsning där det står bilar och väntar på att köra ut - ger mig nån sorts förhoppning om att de ska se mig.
Jag resonerar som om dom aldrig ser mig istället.

Blir lite säkrare om man tänker så. :)

Nej, säger inte att din metod är dålig för det. :pannkyss
Men skippa förhoppningen att dom ska se dig, så blir du inte negativt överraskad.

Last edited:
xyx skrev:
2289004 Vet inte om man behöver den, men jag skulle inte vilja vara utan den.

Flippar med hel/halvljus-knappen om jag behöver väcka sovande bilister! Inte lika smidigt kanske, men det funkar :)

pajo skrev:
2288963 Har gjort om lite bland knapparna på hojen. Nu så styr jag tryckluftsväxlingen med knappen som normalt är tutan. Tutan har jag flyttat så att jag använder ljustute-knappen istället.

Någon som vet??

Min hoj som är privatimporterad från Kanada saknar ljustuta helt. Vidare saknar den väljare för ljus av/parkerings ljus/ljus på som de flesta svensksålda hojar har. Den blev också inregisterad med posisionljus i blinkers fram. Detta fick dock förra ägaren nedlag på i påföljande kontrollbesiktning, märkligt nog.

Hooas att detta svar ger något i alla fall

Min hoj är en Kanada import, jag var lite förvånad när jag inte hittade min ljustuta..den finns helt enkelt inte!
Besiktningen verkar dock inte ha anmärkt på detta då hojen funnits i Sverige i 10 år....

War-psycho skrev:
2289012 Jag resonerar som om dom aldrig ser mig istället.

Blir lite säkrare om man tänker så. :)

Det är givetvis vad jag gör... fingrarna på bromsen.

Min gamla TZR125 saknade ljustuta helt, var bara att trixa lite med helljusreglaget eller växla mellan halvljus och parkeringsljus om man ville "ljustuta" så jag misstänker att motorcyklar inte måste ha det (samma sak med parkeringsljus, ingen lag på att hojar behöver det).

Dock kanske du skulle byta plats på tryckluftsväxlingen och tutan eller märka ut vart den nya tutknappen sitter (verkar enklast) :tummenupp

Sp3 skrev:
2289201 Motordödaren fattar jag anledningen att ha men vad gör en pneu-kolv bättre än foten? antar att det är högtryck i tanken annars räcker det väl inte så länge och i så fall var fylls detta på, inte har väl alla en dykkompressor?
Jag kan inte använda vänster fot p.g.a en nervskada i bröstryggen, så jag byggde med hjälp av Willmar och Eagle ett eget system som jag kontrollerar med hjälp av två knappar på styret. Tutknappen växlar jag ner med och så har jag satt en knapp bredvid startknappen som jag växlar upp med. Har en cylinder som både drar och trycker på växelreglaget beroende på vilken knapp jag trycker på! Funkar kanonbra och styrs av en kompressor från biltema (99 spänn) samt en magnetventil och en hemmagjord luftflaska på ca 0,7l.

pajo skrev:
2289541 Jag kan inte använda vänster fot p.g.a en nervskada i bröstryggen, så jag byggde med hjälp av Willmar och Eagle ett eget system som jag kontrollerar med hjälp av två knappar på styret. Tutknappen växlar jag ner med och så har jag satt en knapp bredvid startknappen som jag växlar upp med. Har en cylinder som både drar och trycker på växelreglaget beroende på vilken knapp jag trycker på! Funkar kanonbra och styrs av en kompressor från biltema (99 spänn) samt en magnetventil och en hemmagjord luftflaska på ca 0,7l.

Ball! :tummenupp

pajo skrev:
Jag kan inte använda vänster fot

Jag använder en startmotorsolenoid (ca 50 mm i diameter och ca 70 mm lång) från en lastbil för att växla min hoj - genom att den drar i en vajer som är fästad vid växelspaken. Det sitter en microswitch på solenoiden som styr en Brinkshifter<tm> dvs shiftkill'en. Med två solenoider bör man kunna efterlikna din funktion och slippa palta med luft. Monterar du en tryckregulator bör du kunna använda kolsyra som drivgas - en sån liten flaska lär kunna räcka hela sommaren.

<edit>Kolla in http://www.holeshot.com/shifters/ps3.html och klicka sen på
CLICK HERE to read more customer testimonials. :D </edit>

Last edited:
pajo skrev:
2289541 Jag kan inte använda vänster fot p.g.a en nervskada i bröstryggen, så jag byggde med hjälp av Willmar och Eagle ett eget system som jag kontrollerar med hjälp av två knappar på styret. Tutknappen växlar jag ner med och så har jag satt en knapp bredvid startknappen som jag växlar upp med. Har en cylinder som både drar och trycker på växelreglaget beroende på vilken knapp jag trycker på! Funkar kanonbra och styrs av en kompressor från biltema (99 spänn) samt en magnetventil och en hemmagjord luftflaska på ca 0,7l.
Wow!
Det kallar jag framåtanda, att se till o lösa problemet istället för att dystert inse att man inte kan köra hoj pga. omständigheterna.
En eloge till dig! :tummenupp

pajo skrev:

Sheesh! *fetimpad* :Bugar :tummenupp

Btw, lyssna på brinken, han vet fan vad han pratar om. Snäll är han också som delar med sig av sina kunskaper. Det är hans fel att jag börjat kika i dragraceforumet och har lite smådrömmar om min gammelsukka :tomten

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025