Ljugande telefonförsäljare-bedragare

Sicket spånhuvud! Gillar delen när du upplyser honom om att du pratat med Telia.
"Ehh...är du säker på att du pratat med Telia? Vilket nummer ringde du?"

:lol

En annan favorit är vid 2.08 "En säljare har nånting som kallas för en dialer, och en dialer kommer inte åt spärrade telefonummer":D

Ringde till kundtjänst och diskuterade det hela, dom ville inte ha inspelningen då det var mej dom försökte lura och inte Telia, men dom tyckte att jag skulle polisanmäla det hela och se om polisen ville ha inspelningen som bevis.

Men jag fick reda på att Telia har anmält företaget i fråga.

lite lamt av telia kanske

Så, nu är svensk TM-hantering polisanmälda för bedrägeriförsök, polisen har fått en kopia av inspelningen.

För egen del har det gått så långt att jag varken svarar på dolda nummer eller nummer jag inte känner igen. Vill de mig något vettigt kan de tala in något på telefonsvararen.

Och du fick honom verkligen att sätta sig på pottkanten. :tummenupp

Nix är det du söker, om du nu vill bli av med säljarna.
Inte för att det funkar till 100% men lite hjälper det i allfall, och det är kostnadsfritt, tror jag?

mvh

Har också fått dessa samtal på jobbet fastän jag inte är firmatecknare.
Dock har jag bara frågat om de inser vad de själva gör och då blir de tysta och lägger på luren ganska kvickt. Ska försöka spela in nästa samtal jag också och se om det är samma företag.

Tack för tipset Stone

Jag fick samtal ifrån Ventelos. Verkar vara ett jättebra företag... eller inte.
Konstig säljare som knappt presenterar varifrån han kommer och snackar så luddigt bara för att försöka lura på en grejer. Menar att jag som företagare kan ringa billigare än vad det kostar hos Telia.

Jag frågar om det är så att vi går ifrån Telia och ska ha ett nytt avtal.
Jo och det skall ske muntligen säger han. Jag vill fundera och prata med min sambo innan vi eventuellt byter. Tyckte han var väldigt konstigt att jag ens ville fundera på det. Ringde Telia och frågade om de visste om detta företag och jodå, det visste de ju såklart.

Önskar man hade vetat om att företaget var svartlistat, då hade jag jävlats med dem likt den här tjejen:
[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=Lskl5evhT7I[/YOUTUBE-ID]

:)

[YOUTUBE-ID]Lskl5evhT7I[/YOUTUBE-ID]

Jag fick samtal ifrån Ventelos. Verkar vara ett jättebra företag... eller inte.

Kan bara flika in att är du företag har Ventelo faktiskt ganska förmånliga abonnemang. Svartlistade har de blivit p.g.a. att de lägger ut sin försäljning på entreprenad (precis som alla telebolag, därav kan säljarna lova saker som faktiskt inte uppfylls i tjänsterna) och råkade då hamna hos ett företag liknande det som nämns i början av tråden. De klippte till och med ihop samtal för att få det att låta som ett godkänt avtal, min farfar råkade ut för det och han var inte helt glad. Det var dock inte Ventelo som gjorde detta utan ett företag de köpte tjänster av. Jag har råkat ut för liknande från t.ex. Tele2 och Bredbandsbolaget också men då fick jag rejält med kompensation så jag anmälde aldrig. Kanske man borde ha gjort.

Kan bara flika in att är du företag har Ventelo faktiskt ganska förmånliga abonnemang. Svartlistade har de blivit p.g.a. att de lägger ut sin försäljning på entreprenad (precis som alla telebolag, därav kan säljarna lova saker som faktiskt inte uppfylls i tjänsterna) och råkade då hamna hos ett företag liknande det som nämns i början av tråden. De klippte till och med ihop samtal för att få det att låta som ett godkänt avtal, min farfar råkade ut för det och han var inte helt glad. Det var dock inte Ventelo som gjorde detta utan ett företag de köpte tjänster av. Jag har råkat ut för liknande från t.ex. Tele2 och Bredbandsbolaget också men då fick jag rejält med kompensation så jag anmälde aldrig. Kanske man borde ha gjort.

Ja, det är mycket möjligt att de har. Men jag ogillar när säljaren knappt presenterar varifrån han/hon ringer och bara sluddrar på lite halvluddigt för att få sälja. Dessutom ljög säljaren när han sa att både jag och min sambo stod på telefonabonemanget.

En polare fick en likadan faktura igår,efter lite nogrannare koll på fakturan och när vi gick igenom Svensk Handels varninglista insåg vi ganska snabbt att detta va en bluff.
Lyssnade igenom din inspelning av säljaren och tillvägagångsättet va identiskt,vid lite eftertanke så kom han på att även han hadde blivit uppringd för ett par månader sen av en tjej som gjorde en marknadsundersökning,intresset låg enbart i vilken operatör han hade.

Idag gjordes lite efterforskning på företaget hos bolagsverket,intrum justisia mm, fick fram en del intresssant,Svensk TM finns inte annat än hos just inkassobolaget som verkar sköta fakturering åt dom,dom har i nuläget fått in flertalet anmälningar på detta och är väl medvetna om denna bluff,dom stoppade denna faktura direkt,

Men vid sökningar på org.nr och annat kom mkt mer fram.lyckades få fram namn,adress,pers.nr till 5 st inblandade i företaget,den yngsta,en tjej i norrköping född 1989.

Lägger inte upp mer info om deras id här på forumet med tanke på PUL men om det är någon som är intresserad av dessa uppgifter(någon som kanske betalat fakturan?) och inte orkar leta själv så skicka ett PM

Polisanmälan är iaf gjord och fakturan bestridd,mest för att skydda sin egen rygg om dom nu skulle försöka gå vidare med några betalningskrav,kan ju hoppas dessa små svin åker dit på ett eller annat sätt!!

Ny fulsäljare

Ny bluffprodukt, säger att hon ringer från nix som har har starat en ny tjänst för företag, "Filtrera - telefilter".:arsele

Har ringt och kollat med NIX
www.nix.nu
Och dom vänder sej enbart till privatpersoner.

Telefonnumret hon uppger fungerar inte, och finns inte varken hos Eniro eller hitta:huvet

Jag blir så trött:pangihuve

Men jag spelade in samtalet:D

http://www.youtube.com/watch?v=lGUb9bonsW8

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...