Ljudnojja, är jag sjuk? Botemedel tack!!

tobbeviking skrev:
Men har du garanti på biken så är det väl bara att ramla in på firman du köpt den av?! Då SKA du inte pilla själv utan i första hand prata med företaget som sålt den.
Jag fick min XT upplagad idag på hundramilan pga att jag gick omkull för att databoxen "stängde av hojen" mitt i en kurva som jag tänkte ta i 30km/t :gnissla
Det tog Yamaha helt och hållet på sig med allt vad det innebar. Så tveka inte att påtala detta för dom!! :felämne :notme :tungan
//Tobbe

Mmm får göra det. Har varit på ett ställe i stan (no names) men är så trist attityd där, allt verkar jobbigt. Sist ja var där hade jag beställt ett relä som killen jag köpte hojjen av sa var fel (hade fått x-akt nr av samma ställe tidigare). jaja, lugnt, garantin tog det, fick det och bytte men den satans Neutrallampan vägra fortfarande funka. Så ja fick hämta en vänlig mek som testa en snabb sak han hade chansat på o vips funka om han jordade givaren i växellåden. Så fick beställa ny givare. Då säger han ja ska beställa av att, detta får du minsann betala själv, kan inte ta på garantin när vi redan beställt det andra "via" garantin. WTF, funka ju inte ens :kocko . Kostar iofs inte mer än 500 men vafasn, är ju pengar det med...

Men kanske ska åka till andra handlarn, tror de är autoriserad Yamaha handlare.

Hmm hoppas det inte blev för klyddigt nu bara haha!

heke skrev:
Mmm får göra det. Har varit på ett ställe i stan (no names) men är så trist attityd där, allt verkar jobbigt. Sist ja var där hade jag beställt ett relä som killen jag köpte hojjen av sa var fel (hade fått x-akt nr av samma ställe tidigare). jaja, lugnt, garantin tog det, fick det och bytte men den satans Neutrallampan vägra fortfarande funka. Så ja fick hämta en vänlig mek som testa en snabb sak han hade chansat på o vips funka om han jordade givaren i växellåden. Så fick beställa ny givare. Då säger han ja ska beställa av att, detta får du minsann betala själv, kan inte ta på garantin när vi redan beställt det andra "via" garantin. WTF, funka ju inte ens :kocko . Kostar iofs inte mer än 500 men vafasn, är ju pengar det med...

Men kanske ska åka till andra handlarn, tror de är autoriserad Yamaha handlare.

Hmm hoppas det inte blev för klyddigt nu bara haha!

Hota med att anmäla till allmänna reklamationsnämnden om de vägrar, det är DERAS skyldighet att se till att beställa saker som funkar, det är DE som är experter och DE som ska veta vilka delar som är rätt, fel och trasiga... Stå på dig, rätten är (oftast i såna här lägen) på din sida.

imaster skrev:
Hota med att anmäla till allmänna reklamationsnämnden om de vägrar, det är DERAS skyldighet att se till att beställa saker som funkar, det är DE som är experter och DE som ska veta vilka delar som är rätt, fel och trasiga... Stå på dig, rätten är (oftast i såna här lägen) på din sida.

K! Thx, när dom ringer ska ja köra dit o hämta givarn, o kräva cashen tillbaka. Var tvungen att lägga handpenning så ja pynta allt direkt.

Nä nu du! Nu ska de få haha :gnissla

heke skrev:
K! Thx, när dom ringer ska ja köra dit o hämta givarn, o kräva cashen tillbaka. Var tvungen att lägga handpenning så ja pynta allt direkt.

Nä nu du! Nu ska de få haha :gnissla
Ja det var den dummaste storyn jag hört!
Spelar väl fan ingen roll vad som är fel, är det fel inom garantitiden och det inte är ngt som du åsamkat hojen så ska dom laga det. Sedan om dom har stans sämsta felsökare är deras problem!
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Bromsarna låter så pga borrningen i skivan, säkert inget att bry sig om mer än att det låter räjsing.....typ tufft liksom :tungan
Gnissel/kvitter från framändan på biken kan bero på tre saker.
Knas med bromseriet
Kassa lager i framhjulet
Framskärmen tar i hjulet
Är du väldigt novis på skruvandet så ska du nog ta hjälp av ngn som är bättre vetande i fallet. Är ju inte så skoj att stå på skallen pga att framhjulet låser upp. Så kolla detta omgående.
//Tobbe

är det gnissligt så är det för att bromsbeläggen vibrerar mot OKET då tar man koppar pasta och smörjer på baksidan av beläggen emot OKET så blir du genast av med de där:)

RS "Alex" skrev:
är det gnissligt så är det för att bromsbeläggen vibrerar mot OKET då tar man koppar pasta och smörjer på baksidan av beläggen emot OKET så blir du genast av med de där:)
Där har vi en anledning som jag glömt bort att ta med ja!
Men som vanligt så är det ju den enklaste saken i världen att spekulera fram ett fel via ett forum, jag menar man hör och ser ju så bra felets karraktär :hihi
//Tobbe

Sitter nu och kommer på en ljudlig upplevelse som jag hade när jag var i jämtland och körde lite "enduro". Detta var sommaren -91.
Det var jag och en polare som var uppe från märsta i hans stuga och körde lite på kraftledningsgator och myrar mm. Så det var nog mer "äventyrskörning" än riktig enduro. Sommaren var nästan olidligt varm och det frestade både man och maskin. Min polare var ledsagare då han kände till skogarna hyffsat väl, vi stannade och skulle kolla i vilken riktning vi skulle fortsätta.
Efter ngn minut säger min kompis "Vad fan är det som surrar om din hoj?" (Båda på tomgång, en 435 2t och en 350 4t ) "Surrar??" Jag spanar runt biken för att se om ngt inte var som det skulle, jag hittade källan till missljudet som var av mer organisk art.
"JORDGETINGAR!!!!" Vrålar jag innan en kvast av skit sprutar om mitt bakhjul pga flykten från dessa hemska varelser :gnissla
Vi körde ngr hundra meter och stannar sedan för att åter samtala om hur vi ska ta oss vidare.
:hihi
//Tobbe

Säger som flera andra.. kör tills det rasar. Serva och sköt om grejorna och gör det du kan utan att överdriva och hoppas på att det håller.. Du åker ju honda så de lär nog inte rasa :yoparty

Kul att någon tog upp detta, jag har nog också en påtaglig ljudnoja.

I synnerhet när det kommer till växellådan. Hade en Kawa ZXR750 som första hoj och det lät som fan när man daska i tvåan. Den hade gått ett par tusen när jag köpte den och det kändes fan alltid lite otrevligt. Vidare tyckte jag att motorn lät rätt trött när den jobbade, som en symaskin som inte var smord nånstans. Men, men... alla jag frågade sa att det ska låta lite om "Kawor".

Så...skaffade sedemera en R1-01, lät lite bättre men likförbannat tyckte jag att motorn lät sliten och då hade den ändå bara gått lite över tusen mil. Antar således att det helt enkelt låter om motorcyklar, inge mjukt ny-BMW surr utan ett ytterst påtagligt motorljud. Tvåans växel lät den med.

Kanske haft två slitna exemplar av hojar med de har aldrig skurit eller trasslat för mig. Men visst man vill ju inte heller att hojfan skär i 250 knutar. Öronproppar gör onekligen att man inte tänker lika mycket på ljudet men man vill ju verkligen kunna lita på hojen.

Sammanfattningsvis så ojar man sig nog i mångt och mycket i onödan men en hoj är inte heller en bil (no shit! :tungan ). Ett motorhaveri kan få väsentligt mer otrevliga konsekvenser bakom styret än ratten.

/Olzki

tobbeviking skrev:
Ja det var den dummaste storyn jag hört!
Spelar väl fan ingen roll vad som är fel, är det fel inom garantitiden och det inte är ngt som du åsamkat hojen så ska dom laga det. Sedan om dom har stans sämsta felsökare är deras problem!
//Tobbe

Hämtat min givare och de resonerade som så här: "Vi har ju inte haft hojen inne för felsök osv. Ska det gå via garantin måste vi ta in den o bla bla. Och att han gjorde undantag på relä´t eftersom han antydde att jag var så säker på att det var det. Men jag sa bara att HAN som ja köpte hojen av hade haft den inne här och NI hade sagt att den till 99% är relä´t"

FU**ERS, jaja. Pallar inte bry mig mer, tar hojen till andra verkstaden när det behövs sen ist :gnissla

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN