Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HenRRik skrev:Det spelar in på snutnojjan, det kan du hajja!! Jag får fan fortfarande en klump i halsen om man så e ute o går o ser en Pålis!! :kocko![]()

valmers skrev:Du har en Honda. Slappna av. Kör.

RS "Alex" skrev:Ni pratar om ras å bla bla
Är det någon som har varit med om ordentligt ras?
Har försökt förflytta mig från 2-takt till 4-takt för en mer säker cykel. Vad händer oftast vid någon form av motorhaveri på en 4 taktare?På 2 -takatare rasar ju dessa jävla kolvar hela tiden![]()

-PLM- skrev:Sluta oroa dig, vad händer om det rasar? Jo då skaffar du en ny motor på skroten eller dyl.
Fridens;jonteHenRRik skrev:Jag har kastat ut en bit av "skrammeldämpadrevet" på kopplingskorgen genom blocket på Bladen. DET hördes och känndes kan jag lova!![]()
Vidare har jag kört sönder kopplinskorsdrevet och kickdrevet på en Busmobergare, det märktes också!![]()
Har tappat ett ventilsäte på min gamla XR600, det lät bara lite.. sen stannade den o var jättelätt att kicka runt![]()
Vidare så har jag nog ett 15-tal skottade volvomotorer bakom mig.. alla med större eller mindre hål i blocken. Så hur ett ras låter, det vet jag!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Låter det som h***ete, då är ngt knas tobbeviking skrev:Det värsta som kan hända oss ljudnojister är nog vägräcken, murar, tunnlar eller annat som reflekterar ljudet från sidan.
Då är det STORA raset Börje på G![]()
Men som sagt, oftast är det ju bara noja.
Skulle det vara ngt som verkligen är knas så märker man det.
Jag hade en GSX400F som lät som en stenkross på anabola. Knackade ngt fruktansvärt i mina öron.
Kopplingskorgen sa dom som var vassa på GSX motorer, sagt och gjort korgen skulle bytas. Ny köptes för 1500:- och skruvades i.
Inte fan slutade den knacka![]()
Jaha, det ska väl vara så då.
Så jag körde vidare, fick efter en större mängd mil ras på utgående axelns lager.
Pga att jag och hojen då befann oss på olika orter så lämnade jag in den för renovering. Killen som gjorde det var jag lite bekant med och hade stort förtroende för, han fick order om att byta allt som verkade tveksamt.
Det gick ett tag och han ringde mig och sa att det bästa vore om jag kunde kolla på motorn själv medans den var öppen så att jag inte skulle tro han drev med mig. Det tog ngn månad innan det blev tillfälle att kika, men inget i motorn var speciellt slitet trots 6000mil.
Givetvis hade han mätt upp vevlager och liknande, men vi kom överens om att det bästa vara tt byta rubbet iaf.
Så var det dags att hämta hojen på våren ( renoveringen gjordes över vintern ). Jag startar hojen, tror ni den knackade mindre?![]()
Den levde om precis lika mkt som innan renoveringen och ngn blåsning handlade det garanterat inte om då jag blev påvisad dom gammla bitarna när jag hämtade biken.
Så lärdomen jag drog av detta var: En motor låter illaLåter det som h***ete, då är ngt knas
![]()
//Tobbe

heke skrev:Men fasn, ingen som på säker hand kan säga vad mitt kvitter beror på =(
Har inte haft möjlighet att "hissa" upp den o snurra framhjulet för o se om det är bromsbeläggen, får försöka fixa det.
men om det skulle va lagret som håller på o ge sig, är det dyrt tro?
Lr ska d smörjas lr vad? Novis här vettni, o aldrig hört kvitter på min fina MT5 lol
En annan sak jag lagt märke till är när jag bromsar me fram. Att det liksom låter " hrrrrrr" ahh fan, går ju inte o beskriva. Ända gången ja hört det var när ja körde till uppkörningen me skolan MC o läraren sa att "ahh, det är bara nya X bromsar". För mig han sa ngt spec (läs X) men vad det skulle va vet jag inte, eller låter det en del när man bromsar överlag lr o de är nya? Har ju aldrig lagt märke till det när ja körde skolans hojjar me "icke-nya" bromsar. Tror dom ska va mer än hyggligt nya som är på, om ja inte misstar mig.
Hoppas d e ngn som kanske känner igen ngt av ovanstående ^^
Inte om man ställer upp tomgången till 3000rpmArctic#1 skrev:Montera høgljutt helsystem,det funkar utmarkt! (utom på tomgång)

tobbeviking skrev:Bromsarna låter så pga borrningen i skivan, säkert inget att bry sig om mer än att det låter räjsing.....typ tufft liksom![]()
Gnissel/kvitter från framändan på biken kan bero på tre saker.
Knas med bromseriet
Kassa lager i framhjulet
Framskärmen tar i hjulet
Är du väldigt novis på skruvandet så ska du nog ta hjälp av ngn som är bättre vetande i fallet. Är ju inte så skoj att stå på skallen pga att framhjulet låser upp. Så kolla detta omgående.
//Tobbe
O snurra på´t o lyssna?
Men har du garanti på biken så är det väl bara att ramla in på firman du köpt den av?! Då SKA du inte pilla själv utan i första hand prata med företaget som sålt den.heke skrev:Men fasn, ska det bli kass efter endast 450 mil? Gåre på garantin isf? Ngt som vet om det täcker sådant så man kan ner o fixa gratis![]()
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |