Ljudnojja, är jag sjuk? Botemedel tack!!

Köp en Ducce, KTM eller BMW med boxermotor. Kör i ett par år med den. Byt till en radfyra.

Jag blir nervös när bumsen INTE låter, skramlar och skakar...

Ja man får försöka lära sig att skita i det. Men det e störande! Allvarliga ras kommer oftast plötslig ändå så det är väl bara å åk!!

Har ett BigGun system på XR:n och en KORT ljuddämpare på bladen så eventuella ljud är maskerade väl. men likaförbannat så sitter man där å lyssnar!

Hade en Husabergare innan, fick sälja den. jag stoood inte uuuuuuuuuuut :kocko !!!

HenRRik skrev:
Det spelar in på snutnojjan, det kan du hajja!! Jag får fan fortfarande en klump i halsen om man så e ute o går o ser en Pålis!! :kocko :näsblod

fr värsta är när de pratar med en.. eller om de ringer hem.. jag känner mig alltid lika skyldig

Ni pratar om ras å bla bla

Är det någon som har varit med om ordentligt ras?

Har försökt förflytta mig från 2-takt till 4-takt för en mer säker cykel. Vad händer oftast vid någon form av motorhaveri på en 4 taktare?På 2 -takatare rasar ju dessa jävla kolvar hela tiden :död

När jag åkte 125a var jag likadan, efter att rivit motorn 10 gånger utan att hitta något så gasade jag bara. Nu brukar jag tänka, skär den så skär den det är inte så att det rasslar en halvtimme innan. Börjar det rassla kommer den inte skära sekunden efter utan det kommer öka succesivt...

...bara att gasa och vara glad...

/Fredde

p.s Fö fan, det är en honda, jag har reda skurit en fireblade, hur stor är risken att ha sönder två?? ;)

RS "Alex" skrev:
Ni pratar om ras å bla bla

Är det någon som har varit med om ordentligt ras?

Har försökt förflytta mig från 2-takt till 4-takt för en mer säker cykel. Vad händer oftast vid någon form av motorhaveri på en 4 taktare?På 2 -takatare rasar ju dessa jävla kolvar hela tiden :död

Jag har kastat ut en bit av "skrammeldämpadrevet" på kopplingskorgen genom blocket på Bladen. DET hördes och känndes kan jag lova! :crash

Vidare har jag kört sönder kopplinskorsdrevet och kickdrevet på en Busmobergare, det märktes också! :crash

Har tappat ett ventilsäte på min gamla XR600, det lät bara lite.. sen stannade den o var jättelätt att kicka runt :död

Vidare så har jag nog ett 15-tal skottade volvomotorer bakom mig.. alla med större eller mindre hål i blocken. Så hur ett ras låter, det vet jag!! :huvet :huvet :3freak :gnissla :näsblod

-PLM- skrev:
Sluta oroa dig, vad händer om det rasar? Jo då skaffar du en ny motor på skroten eller dyl.

Grejen är att de tar så lååång tid innan henRRik får tummen ur och börjar skruva ihop sakerna han kört sönder!!! :hihi

och ja,jag ska kolla över min käresta i vinter :fyllisar

Som någon sa,det är Honda.Bara till å gasa:yoparty

Edit: du ka nlägga till BMWmotorn till din volvomotorer:3freak Fridens;jonte

Har också sjuk ljudnoja nu faktiskt.

De gamla hojarna jag haft har säkert låtit lika mycket i motor men har kompenserats med hejdundrande slipons. Den "nya" hojen jag har nu har lite lägre avgasljud och personligen hör jag rassel och grejer hela tiden. Det är säkerligen ingenting som sagt, men nojan finns kvar ändå. Försöker intala mig att det är insprutning och sånt bjäfs som låter då jag inte haft sånt på mina gamla hojar. Det får funka.

Eller så meckar jag lite med ljuddämparen. :)

HenRRik skrev:
Jag har kastat ut en bit av "skrammeldämpadrevet" på kopplingskorgen genom blocket på Bladen. DET hördes och känndes kan jag lova! :crash

Vidare har jag kört sönder kopplinskorsdrevet och kickdrevet på en Busmobergare, det märktes också! :crash

Har tappat ett ventilsäte på min gamla XR600, det lät bara lite.. sen stannade den o var jättelätt att kicka runt :död

Vidare så har jag nog ett 15-tal skottade volvomotorer bakom mig.. alla med större eller mindre hål i blocken. Så hur ett ras låter, det vet jag!! :huvet :huvet :3freak :gnissla :näsblod

så du menar min r6a rasar på ett eller annat sätt snart eller :3freak

Är min första 4-taktare jag ägt någonsin:) hoppas då i alla fall på att kunna köra någolunda hårt utan att behöva renovera 3 gånger per år eller?

Så här ser kolvhyllan ut efter något års samling här, syns inte men det liger en skapligt sne vevstake där :3freak

Bifogat

• DSCN1614.JPG
    DSCN1614.JPG
    84.7 KB · Visningar: 69
Det värsta som kan hända oss ljudnojister är nog vägräcken, murar, tunnlar eller annat som reflekterar ljudet från sidan.
Då är det STORA raset Börje på G :jisses
Men som sagt, oftast är det ju bara noja.
Skulle det vara ngt som verkligen är knas så märker man det.

Jag hade en GSX400F som lät som en stenkross på anabola. Knackade ngt fruktansvärt i mina öron.
Kopplingskorgen sa dom som var vassa på GSX motorer, sagt och gjort korgen skulle bytas. Ny köptes för 1500:- och skruvades i.
Inte fan slutade den knacka :huvet
Jaha, det ska väl vara så då.
Så jag körde vidare, fick efter en större mängd mil ras på utgående axelns lager.
Pga att jag och hojen då befann oss på olika orter så lämnade jag in den för renovering. Killen som gjorde det var jag lite bekant med och hade stort förtroende för, han fick order om att byta allt som verkade tveksamt.
Det gick ett tag och han ringde mig och sa att det bästa vore om jag kunde kolla på motorn själv medans den var öppen så att jag inte skulle tro han drev med mig. Det tog ngn månad innan det blev tillfälle att kika, men inget i motorn var speciellt slitet trots 6000mil.
Givetvis hade han mätt upp vevlager och liknande, men vi kom överens om att det bästa vara tt byta rubbet iaf.
Så var det dags att hämta hojen på våren ( renoveringen gjordes över vintern ). Jag startar hojen, tror ni den knackade mindre? :rofl
Den levde om precis lika mkt som innan renoveringen och ngn blåsning handlade det garanterat inte om då jag blev påvisad dom gammla bitarna när jag hämtade biken.
Så lärdomen jag drog av detta var: En motor låter illa :hihi Låter det som h***ete, då är ngt knas :rolleyes:
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Det värsta som kan hända oss ljudnojister är nog vägräcken, murar, tunnlar eller annat som reflekterar ljudet från sidan.
Då är det STORA raset Börje på G :jisses
Men som sagt, oftast är det ju bara noja.
Skulle det vara ngt som verkligen är knas så märker man det.

Jag hade en GSX400F som lät som en stenkross på anabola. Knackade ngt fruktansvärt i mina öron.
Kopplingskorgen sa dom som var vassa på GSX motorer, sagt och gjort korgen skulle bytas. Ny köptes för 1500:- och skruvades i.
Inte fan slutade den knacka :huvet
Jaha, det ska väl vara så då.
Så jag körde vidare, fick efter en större mängd mil ras på utgående axelns lager.
Pga att jag och hojen då befann oss på olika orter så lämnade jag in den för renovering. Killen som gjorde det var jag lite bekant med och hade stort förtroende för, han fick order om att byta allt som verkade tveksamt.
Det gick ett tag och han ringde mig och sa att det bästa vore om jag kunde kolla på motorn själv medans den var öppen så att jag inte skulle tro han drev med mig. Det tog ngn månad innan det blev tillfälle att kika, men inget i motorn var speciellt slitet trots 6000mil.
Givetvis hade han mätt upp vevlager och liknande, men vi kom överens om att det bästa vara tt byta rubbet iaf.
Så var det dags att hämta hojen på våren ( renoveringen gjordes över vintern ). Jag startar hojen, tror ni den knackade mindre? :rofl
Den levde om precis lika mkt som innan renoveringen och ngn blåsning handlade det garanterat inte om då jag blev påvisad dom gammla bitarna när jag hämtade biken.
Så lärdomen jag drog av detta var: En motor låter illa :hihi Låter det som h***ete, då är ngt knas :rolleyes:
//Tobbe

ganska rolig läsning :hihi

Mmmm..

Va skönt att höra att det är fler än jag som hör konstiga ljud när ni kör..
Jag trodde jag var ensam om de..
Det väcker jobbigt obehag... :död

Men som sagt man kommer ju att märka när det är dax å verkligen bry sej :tummenupp

Men fasn, ingen som på säker hand kan säga vad mitt kvitter beror på =(

Har inte haft möjlighet att "hissa" upp den o snurra framhjulet för o se om det är bromsbeläggen, får försöka fixa det.

men om det skulle va lagret som håller på o ge sig, är det dyrt tro?

Lr ska d smörjas lr vad? Novis här vettni, o aldrig hört kvitter på min fina MT5 lol

En annan sak jag lagt märke till är när jag bromsar me fram. Att det liksom låter " hrrrrrr" ahh fan, går ju inte o beskriva. Ända gången ja hört det var när ja körde till uppkörningen me skolan MC o läraren sa att "ahh, det är bara nya X bromsar". För mig han sa ngt spec (läs X) men vad det skulle va vet jag inte, eller låter det en del när man bromsar överlag lr o de är nya? Har ju aldrig lagt märke till det när ja körde skolans hojjar me "icke-nya" bromsar. Tror dom ska va mer än hyggligt nya som är på, om ja inte misstar mig.

Hoppas d e ngn som kanske känner igen ngt av ovanstående ^^

heke skrev:
Men fasn, ingen som på säker hand kan säga vad mitt kvitter beror på =(

Har inte haft möjlighet att "hissa" upp den o snurra framhjulet för o se om det är bromsbeläggen, får försöka fixa det.

men om det skulle va lagret som håller på o ge sig, är det dyrt tro?

Lr ska d smörjas lr vad? Novis här vettni, o aldrig hört kvitter på min fina MT5 lol

En annan sak jag lagt märke till är när jag bromsar me fram. Att det liksom låter " hrrrrrr" ahh fan, går ju inte o beskriva. Ända gången ja hört det var när ja körde till uppkörningen me skolan MC o läraren sa att "ahh, det är bara nya X bromsar". För mig han sa ngt spec (läs X) men vad det skulle va vet jag inte, eller låter det en del när man bromsar överlag lr o de är nya? Har ju aldrig lagt märke till det när ja körde skolans hojjar me "icke-nya" bromsar. Tror dom ska va mer än hyggligt nya som är på, om ja inte misstar mig.

Hoppas d e ngn som kanske känner igen ngt av ovanstående ^^

Bromsarna låter så pga borrningen i skivan, säkert inget att bry sig om mer än att det låter räjsing.....typ tufft liksom :tungan
Gnissel/kvitter från framändan på biken kan bero på tre saker.
Knas med bromseriet
Kassa lager i framhjulet
Framskärmen tar i hjulet
Är du väldigt novis på skruvandet så ska du nog ta hjälp av ngn som är bättre vetande i fallet. Är ju inte så skoj att stå på skallen pga att framhjulet låser upp. Så kolla detta omgående.
//Tobbe

Jag lämnade in min Mille på verkstaden idag för att jag tyckte mig höra knack på 5:ans växel samt ett ganska väl tilltaget "klonk" när man bromsar på bra. Det går på 'garantin' än så länge tack och lov (har endast ägt hojen i fem veckor och butiken provkörde den aldrig innan jag fick den) och säger han att allt är ok så är det väl bara att vänja sig... :hihi

tobbeviking skrev:
Bromsarna låter så pga borrningen i skivan, säkert inget att bry sig om mer än att det låter räjsing.....typ tufft liksom :tungan
Gnissel/kvitter från framändan på biken kan bero på tre saker.
Knas med bromseriet
Kassa lager i framhjulet
Framskärmen tar i hjulet
Är du väldigt novis på skruvandet så ska du nog ta hjälp av ngn som är bättre vetande i fallet. Är ju inte så skoj att stå på skallen pga att framhjulet låser upp. Så kolla detta omgående.
//Tobbe

Vet ej säkert om det kommer framifrån, kan lika bra komma mer underifrån haha. Men iaf mer fram än bak tycker jag mig höra. men som sagt, inte lättaste att höra då det bara låter när det går framåt :(

Om det är avgaset som tjuvsläpper luft borde det väl höras hela tiden? Jamenar om ja står still o gasar ju, inte bara om jag rullar. Låter inte när den står på tomgång osv, inte iaf va jag kan urskilja från allt annat..

Men om det är lagret så borde jag väl kunna känna det. Jag menar hissa upp fronten på ngt vis o "dra o rycka lite nätt" som man lärde sig så fint på skolan :yoparty O snurra på´t o lyssna?

Men fasn, ska det bli kass efter endast 450 mil? Gåre på garantin isf? Ngt som vet om det täcker sådant så man kan ner o fixa gratis :fakta

Knas me bromseriet tror ja knappt på, ska va nya men man vet ju aldrig, bara o skruva av belägg o kolla lr? Skivan är totalny iaf, känner knappt att den är använd :brinnerup

O Framskärmen bör det inte va, blir inte d mer brummande då? =P Jaja skadar ju inte att titta efter :va

Kan inte va ngt i motorn? hoppas jagverkligen inte haha!

hmm, ngn som vet hur lång garanti Yamaha har? Kan minsann inte hitta det i manualerna o allt ja har här, lr så är jag bara blind =D

Uttagen -04 ju, kan man inte bara åka till verkstaden när det är dags att ställa av o säga: "Nu låter den märkligt minsann, avhjälp snarast tack" så kanske allt löser sig på garantin och den är som ny nästa vår?? :banana

tacksam för all hjälp än så länge!

Btw, kanske kan pula själv snart, precis köpt YAMAHA YZF-R1, 998cc 1998-2003 SERVICE & REPAIR MANUAL från Heynes på e-bay :tummenupp

Last edited:
heke skrev:
Men fasn, ska det bli kass efter endast 450 mil? Gåre på garantin isf? Ngt som vet om det täcker sådant så man kan ner o fixa gratis :fakta
Men har du garanti på biken så är det väl bara att ramla in på firman du köpt den av?! Då SKA du inte pilla själv utan i första hand prata med företaget som sålt den.
Jag fick min XT upplagad idag på hundramilan pga att jag gick omkull för att databoxen "stängde av hojen" mitt i en kurva som jag tänkte ta i 30km/t :gnissla
Det tog Yamaha helt och hållet på sig med allt vad det innebar. Så tveka inte att påtala detta för dom!! :felämne :notme :tungan
//Tobbe

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...