Ljudmätningsinfo från Svemo 2010-08-23

Mycket bra beslut...nu är det upp till oss förare att packa om ljuddämparen så funkar nog ljuddämparen som den ska oxo.

Synd bara att året är slut....

Vem ska betala den bänken? Arrangören?
Vems är ansvaret att se atill att hojen följer reglementet, arrangören eller föraren?

Arrangören så klart!
Något sorts minsta krav borde Svemo ställa på arrangörerna innan dom delar ut tillstånd för att genomföra tävlingar.

Har man inte personal som kan kan sköta signalsystem, utrustning för att kontrollera motorcyklar, eller tävlingsledare som inte är ute och super till klockan 2 på morgonen dagen innan race, så har man nog ganska mycket hemläxa att göra innan man arrangerar tävlingar.

Dessutom är det ju arrangören som har ansvaret för att mina konkurrenters motorcyklar följer reglementet och gällande säkerhet.
Jag har i alla fall ingen möjlighet att kontrollera mina konkurrenters motorcyklar.

Last edited:
Jag tror jag hellre kör med "kröken" än behöva mäta ljud som är rena lotteriet om man går igenom eller ej.

Det ska fan vara Svemo. Även när de ändrar ett ogillat beslut så ska det klagas. :näsblod

Jaha!! Då va bänkfrågan uppe på tapeten igen!!:D:D

Det här är ju för fan som Sketchen! i Manegen med glenn skilling.. Vi protesterar. Nej till bron!! nej till bron!! Eller som grabben säger när jag e tjatig o gnällig!! ORKA!!

Ja till bra statisk ljudmätning säger jag!! :tummenupp

Tycker det mesta e ganska bra inom svensk Roadracing just nu!! Bra medtävlande, Bra Arrangörer o en så jävla schyst o tyst hoj som står igaraget!!

Har funderat vidare lite, är det krav på att man ska mäta både på banan och vid närmsta hus?

Det borde ju rimligtvis vara vid närmsta hus som klagar, eller är det tänkt att om man vet att tex 102db på bänken blir precis tillåtet värde vid detta hus?

Eller hur tänker dom som har satt kraven?

Och nej jag känner inte för original avgassystem om det inte är 100% att man måste!

Var nu inte så motvalls käring, alla (utom ett par tydligen) tycker att motorsporten bör låta lite i alla fall, det är motorsport vi pratar om :banana
Och kan vi behålla en rimlig nivå på ljudet ( inte illvråla ) men åtminstone tycka att det är kul att se/köra är rimligt tycker jag!

Har funderat vidare lite, är det krav på att man ska mäta både på banan och vid närmsta hus?

Det borde ju rimligtvis vara vid närmsta hus som klagar, eller är det tänkt att om man vet att tex 102db på bänken blir precis tillåtet värde vid detta hus?

Och nej jag känner inte för original avgassystem om det inte är 100% att man måste!

Var nu inte så motvalls käring, alla (utom ett par tydligen) tycker att motorsporten bör låta lite i alla fall, det är motorsport vi pratar om :banana
Och kan vi behålla en rimlig nivå på ljudet ( inte illvråla ) men åtminstone tycka att det är kul att se/köra är rimligt tycker jag!
Jag håller med!:banana Motorsport måste få låta,jag kan ju bara tänka mej när det blir race med elektriska motorcycklar då får man väl spela upp inspelat ljud från riktiga hojar annars är det inte lika roligt!Nä motorsport måste få låta inom rimliga gränser,det är ju tyvärr så att alla gillar inte vrålande motorer och bensin lukt:Bugar:Bugar:Bugar!

Jag håller med!:banana Motorsport måste få låta,jag kan ju bara tänka mej när det blir race med elektriska motorcycklar då får man väl spela upp inspelat ljud från riktiga hojar !

Lika bra att vi börjar me elcyklar direkt här i sverige, så slipper vi kanske allt gnäll från både grannar, myndigheter etc... Och en del förare tycker ju redan nu att vi ska låta så lite som möjligt, så elcykeln vore väl toppen då.

Den här ljudhistorian har ju ballat ur, o ja tror de bara kommer komma nya lägre o lägre krav längre fram... o vi kommer bara bygga större o större ljuddämpare kul:rolleyes:

Trots att man saknar racingen så sjukt mycke, så undrar man om de inte e lika bra att man inte håller på ändå.

Ska satsa på att flytta till stureplan, o skriva klagomål till myndigheterna om den hysteriska ljudnivån från nattlivet. Antingen får de stänga klubbarna 23:00, eller införa 55db krav hos närmsta granne:arsele

Ja detta är fruktansvärt störande moment i racingen!
Borde samla alla inom motorsport, underskrifter, demonstrationer, eller varför inte ett brev till kungen, han är ju också intresserad av detta roliga vi håller på med!

Lika bra att vi börjar me elcyklar direkt här i sverige, så slipper vi kanske allt gnäll från både grannar, myndigheter etc... Och en del förare tycker ju redan nu att vi ska låta så lite som möjligt, så elcykeln vore väl toppen då.

Den här ljudhistorian har ju ballat ur, o ja tror de bara kommer komma nya lägre o lägre krav längre fram... o vi kommer bara bygga större o större ljuddämpare kul:rolleyes:

Trots att man saknar racingen så sjukt mycke, så undrar man om de inte e lika bra att man inte håller på ändå.

Ska satsa på att flytta till stureplan, o skriva klagomål till myndigheterna om den hysteriska ljudnivån från nattlivet. Antingen får de stänga klubbarna 23:00, eller införa 55db krav hos närmsta granne:arsele

Ja detta är fruktansvärt störande moment i racingen!
Borde samla alla inom motorsport, underskrifter, demonstrationer, eller varför inte ett brev till kungen, han är ju också intresserad av detta roliga vi håller på med!

Men ?!

Nu får ju en motorcykel låta som en.. 102,9db

Vad är problemet???:va

Fan, va positiv du var då!

(Det är redan en gräns i innerstan, fast man mäter ekvivalent ljudnivå och gränsen är 35 dbA om jag kommer ihåg rätt)

Tänk lite nu! För att du inte "känner" för originalsystem, ger det dej en rätt att störa grannen?

Det här handlar inte om att ha lite kul. Om du tycker att det är kul att bullra betyder det i förlängningen att myndigheterna stänger banorna.

När ni diskuterar om att mäta hos dom som klagar blandar ni ihop tillsynsmyndighetens roll och den tävlingstekniska biten. Hur ska man kunna avgöra när man står hos grannen vem det är som bullrar? Hos grannen mäter tillsynsmyndigheten, på banan mäter Svemo.

Last edited:
Men förstå rätt nu!
Om det går att köra på ett lagligt sätt med ett system som låter mer lagom så vill nog dom flesta det (skulle nog kunna säga 98% iallafall + om det överhuvudtaget skall finnas någon framtid att kunna bli en publikattraktion så måste det låta lite!

Tänk om Moto Gp åkte med originalavgassystem hur många skulle åka och kolla då, det är inte jag rätt man och sia om, bara en tanke dock!

Detta tänkte jag inte svara på ang störa grannen, det är väl han som är störande flytta till en bana....... och sedan gnälla!
Ja jag vet att ni har krav på er jag skäller inte på er :) (förutom ljudmätningen då)

Nu skall jag göra er lite arga.. Men är det inte så att det är för många arrangemang som gör att det blir tjötigt för grannarna att höra banan jämt och ständigt.
Ni måste driva banan, jag förstår!
Svårlöst jupp!
Men Ljuddagar har väl förhandlats sig till?

Måste väl bara vara att låta mindre alla andra dagar!
Ursäkta att jag gnatar på, du/ni är väl måttligt intresserade av........:):krama:krama

Tänk lite nu! För att du inte "känner" för originalsystem, ger det dej en rätt att störa grannen?

Det här handlar inte om att ha lite kul. Om du tycker att det är kul att bullra betyder det i förlängningen att myndigheterna stänger banorna.

När ni diskuterar om att mäta hos dom som klagar blandar ni ihop tillsynsmyndighetens roll och den tävlingstekniska biten. Hur ska man kunna avgöra när man står hos grannen vem det är som bullrar? Hos grannen mäter tillsynsmyndigheten, på banan mäter Svemo.[/QUOTE]

Om man nu sänker till säg 102db på denna bänken då, på samtliga cyklar så går det väl mäta hos grannen eller i samhället vad som nu krävs, och det visar sig att det är förmycket där så kan man gå ner typ 2 db på bänken och sen mäta igen och fortsätta tills det är bra!
Det blir en topp vid starten men det kan väl flyga förbi ett viggen med så tycker inte det borde räknas?

Är det så att vid SM var det mätning hos grannen och det var inga problem?
Om det var så varför jobbade ni för att det skulle låta än mindre?

Sen blir det olika värden vid rätt vind osv = svårlöst men jag tex har en skjutbana som låter så in i h mycket mer än hojarna men det står jag ut med så länge dom ger fan i att skjuta på morgonen:)

När ni diskuterar om att mäta hos dom som klagar blandar ni ihop tillsynsmyndighetens roll och den tävlingstekniska biten. Hur ska man kunna avgöra när man står hos grannen vem det är som bullrar? Hos grannen mäter tillsynsmyndigheten, på banan mäter Svemo.[/QUOTE]

Last edited:
Då vill du ha olika värden för olika banor? Exakt det blir ju följden om vi mäter hos grannen istället för vid ljudkällan. Man får skriva in i reglementet att på anderstorp får det låta 102 db vid banan, på falkenberg får det låta 90 db vid banan, etc. Tycker du verkligen att det är en bra lösning?

Du blandar hela tiden in mätningen hos grannen, och den mätningen har inte ett skit med tävlingen att göra. Den mätningen handlar om vårt tillstånd.

Det var det jag ville veta!
Alltså om det är db vid banan som gäller bra då vet jag:)
Ok då skiter vi i grannen då:)
Fast det är den vi stör, vem fan sänker vi ljudet åt annars då?
Ja, svara inte om du inte är intresserad av att svara:krama
Tänker inte lägga ner energi på såna som bara jobbar för sig själva!

Då vill du ha olika värden för olika banor? Exakt det blir ju följden om vi mäter hos grannen istället för vid ljudkällan. Man får skriva in i reglementet att på anderstorp får det låta 102 db vid banan, på falkenberg får det låta 90 db vid banan, etc. Tycker du verkligen att det är en bra lösning?

Du blandar hela tiden in mätningen hos grannen, och den mätningen har inte ett skit med tävlingen att göra. Den mätningen handlar om vårt tillstånd.

Det var det jag ville veta!
Alltså om det är db vid banan som gäller bra då vet jag:)
Ok då skiter vi i grannen då:)
Fast det är den vi stör, vem fan sänker vi ljudet åt annars då?
Ja, svara inte om du inte är intresserad av att svara:krama

Jag svarar så snart jag hinner, men måste ju jobba lite mellan varven också.

Vad menar du med den sista meningen? Förstår inte vem du avser eller vad. Kan du upplysa en korkad gubbe?

Jag blir också nyfiken! Vem inom racingsverige TJÄNAR på hårdare ljudkrav? Menar du att Humlan jobbar i egen sak när han driver och svarar dig klokt och rätt i ljudfrågor?
För att vara en som inte orkar "lägga ner energi" så tycker jag det verkar som att du lägger ner en himla massa energi på helt fel ställe. Om du nu tycker att det är "tufft" och "manligt" att bullra, så tycker jag du ska försöka få länsstyrelserna i Gislaved, Karlskoga, Falkenberg och Knutstorp att fatta detta, och därför höja sina tillåtna dB-värden.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing