Ljudmätningar, åtgärder, mm.

Nu har man våldtagit den nya ljuddämparen med en db killer och en 20 oz hammare.

Blir det gnäll nu så åker nog fan skiten ut på blocket.
 
Nu senast var det nog bara Lawner som mättes aphögt. Veckan innan sprang Sven-Göte omkring och mätte med en handhållen sak och fick 112 på mig. :skrämd Och sedan fick han 121 statiskt 2m fullt. :skrämd
Så jag tror inte riktigt att hans mätare är helt rätt kalibrerad; jag hojtade 126 dB!
Att springa runt och mäta med handhållen mätare ger verkligen ett professionellt intryck... :rolleyes:

Det är tråkigt när okunskap förstör. Det finns ju en tydlig beskrivning hur och var en 2m max mätning skall utföras. Att springa runt med mätaren ingår definitivt inte i det förfarandet. :dummer

Inställning av ljudmätaren
• Kalibrera ljudmätaren vid 93,5 dB eller 113,5 dB för att ta hänsyn till förekomsten av vind på ljudmätarens vindskydd (”skumboll”.)
• Placera vindskyddet (”skumbollen”) på mikrofonen
• Aktivera "A" som vägning
• FAST tidsviktning måste vara aktiverad
• Välj intervall: Hi 80 ~ 130 dB
• Aktivera funktionen MAX MIN - sätt på MAX

Förberedelse av ljudmätarens position till motorcykeln

Ljudnivån kommer att mätas med mikrofonen på ett stativ, i horisontellt läge, bakom på motorcykeln. Ljudmätaren skall placeras på ett avstånd av 2 meter bakom motorcykeln, med en vinkel på 45 ° från fordonets centrallinje på avgassidan och på en höjd av 1.35 meter över marken.

Avståndet på 2 meter är mätt från den punkt där centrum på bakdäcket vidrör marken.

Det är att föredra för att göra testet på mjukt underlag, som inte påverkar ljudet, som exempelvis gräs eller fint grus.
Den omgivande ljudnivån måste vara lägre än 95 till 100 dB / A.

Placering av fordonet
Referenspunkterna:
• För en motorcykel: Bakhjulets kontaktpunkt på marken.
• För ett quadfordon: den vertikala linjen till marken från centrumpunkten i bakaxeln.
• För en sidvagn: Kontaktpunkten för sidohjulet i marken.
• För motorcyklar försedda med två avgasrör kommer mätningen att göras på sidan av luftintaget. Om luftintaget är placerat centralt kommer båda sidor att testas.
 
Man kan hyra en ljudmätare på skanska maskin.
Jag vet att de har den hemma här i Jönköping.
 
Att springa runt och mäta med handhållen mätare ger verkligen ett professionellt intryck... :rolleyes:

Jag är inte säker på om Sven-Göte ville ge ett professionellt intryck, jag tror snarare han var ute och liksom "kollade" för sin egen del; hur vi hojar ligger till, hur den nya betongmuren påverkar värden mätta utmed rakan osv. De som mättes var för att de ville det, och Sven-Göte påpekade då att "Jag har ingen aning om hur 2m max-mätning går till!"

Så, han var nog mest nyfiken för egen del. Och glad att det inte är han som är ansvarig ljudkollare till helgen!
 
Jag är inte säker på om Sven-Göte ville ge ett professionellt intryck, jag tror snarare han var ute och liksom "kollade" för sin egen del; hur vi hojar ligger till, hur den nya betongmuren påverkar värden mätta utmed rakan osv. De som mättes var för att de ville det, och Sven-Göte påpekade då att "Jag har ingen aning om hur 2m max-mätning går till!"

Så, han var nog mest nyfiken för egen del. Och glad att det inte är han som är ansvarig ljudkollare till helgen!
Fast ska man "kolla hur något ligger till" bör man veta vad det är man mäter tycker jag. Nu tror han ju att hojarna låter galet mycket vilke ju inte är en bra referenspunkt.
 
Jag är inte säker på om Sven-Göte ville ge ett professionellt intryck, jag tror snarare han var ute och liksom "kollade" för sin egen del; hur vi hojar ligger till, hur den nya betongmuren påverkar värden mätta utmed rakan osv. De som mättes var för att de ville det, och Sven-Göte påpekade då att "Jag har ingen aning om hur 2m max-mätning går till!"

Så, han var nog mest nyfiken för egen del. Och glad att det inte är han som är ansvarig ljudkollare till helgen!
Det förklarar lite men man kan ju undra vad exakt det är han vill ha koll på?
Att ljudmätaren ger ett värde eller? Om man vill ha en referens på en före och efter åtgärd så måste ju de två mätningarna vara identiska alternativt kompenserade för olika mätförhållanden.

De stackare som fick ett mätvärde, de har ju egentligen ingen aning om vad det fått värde på. Det enda de vet är att deras hoj låter, nåt man kan konstatera även utan mätare. :)

Edit: Hmpf, jag måste skriva kortare :gnissla
 
Last edited:
Därför att insugsljudet är en stor del av den totala ljudvolymen.

Jo, det förstår jag, men borde inte alla cyklar mätas på samma sätt (insug & avgas isf.)? Det är väl hur mycket man låter som är det väsentliga, inte vart det låter? Vet inte om det är jag som missförstår men rent teoretiskt kan jag alltså låta mer 2m bakom hojen kontra en CBR så länge jag har godkänt värde vid intaget? Eller, han kan låta mer vid intaget så länge han inte låter för mycket 2m bakom?
 
Nu har man våldtagit den nya ljuddämparen med en db killer och en 20 oz hammare.

Blir det gnäll nu så åker nog fan skiten ut på blocket.

Förstår dig!
Men jag är ganska säker på att du kan vara lugn!
 
Jo, det förstår jag, men borde inte alla cyklar mätas på samma sätt (insug & avgas isf.)? Det är väl hur mycket man låter som är det väsentliga, inte vart det låter? Vet inte om det är jag som missförstår men rent teoretiskt kan jag alltså låta mer 2m bakom hojen kontra en CBR så länge jag har godkänt värde vid intaget? Eller, han kan låta mer vid intaget så länge han inte låter för mycket 2m bakom?
Man vill försäkra sig om att man mäter motorcyklarna på den sida där det låter mest helt enkelt och då räknar man in insugsljudet också. Dessutom finns det ju bara två sidor att mäta en hoj på så...
Tror ingen förfördelas pga detta.
 
Förstår dig!
Men jag är ganska säker på att du kan vara lugn!

Jag tycker att jag har byggt ett system som borde vara mycket bättre än de flesta eftermarknadssystem, jag troligtvis tappat en del effekt då jag har 113.7 hk i bänk där övriga r6or ligger mellan 115 och 118.
(skrev troligtvis då jag inte hade bänkat före jag byggde systemet)

Nu har jag även en db killer, blir väll diskad på grund av för hög vikt eller att hojen inte hörs.....


Hoppas att dom kan hålla lite på sina regler denna gången blir det inte konsekvenser av för högt ljud denna tävling (heller då vad jag vet inga blev diskad på torpet) så åker den lilla ljuddämparen tillbaka på.

Känns ju ruttet att tappa effekt för att man följer ett reglemente som inte efterföljs.....

Syns på falken!
 
Det kan jag förstå!
Syns där så får vi tävla i vem som är tystast ;)
Jag tycker att jag har byggt ett system som borde vara mycket bättre än de flesta eftermarknadssystem, jag troligtvis tappat en del effekt då jag har 113.7 hk i bänk där övriga r6or ligger mellan 115 och 118.
(skrev troligtvis då jag inte hade bänkat före jag byggde systemet)

Nu har jag även en db killer, blir väll diskad på grund av för hög vikt eller att hojen inte hörs.....


Hoppas att dom kan hålla lite på sina regler denna gången blir det inte konsekvenser av för högt ljud denna tävling (heller då vad jag vet inga blev diskad på torpet) så åker den lilla ljuddämparen tillbaka på.

Känns ju ruttet att tappa effekt för att man följer ett reglemente som inte efterföljs.....

Syns på falken!
 
Henrik, det ska nog stå "på samma sida".

Annars är det ju ett skämt!
Perra du har med all sannolikhet helt rätt, det där måste vara ett skrivfel.
Borde som sagt stå:

"För motorcyklar försedda med två avgasrör kommer mätningen att göras på samma sida som luftintaget. Om luftintaget är placerat centralt kommer båda sidor att testas."
 
För oss som inte körde SO på falken i helgen, hur hanterades ljudet? Vad sas på förarmöte? Gjordes mätningar? 2m max? Mätresultat? Diskningar?
 
På lördagens förarmöte sas att de gjort ett par 2 meter max mätningar men att det inte vara några stora problem. Utöver det hörde jag inte ett knyst om ljudet på hela helgen.
 
För oss som inte körde SO på falken i helgen, hur hanterades ljudet? Vad sas på förarmöte? Gjordes mätningar? 2m max? Mätresultat? Diskningar?

Jag frågade Kenneth Lodnert

-Hur är det med ljudet? Egentligen? Sätter ni 99dB förbifart bara för att slippa ta i problemet eller är det så bra som det verkar?

Och svaret blev att "Det är riktigt bra" Det låter mycket mindre än för två år sedan.:)
 
Jag frågade Kenneth Lodnert

-Hur är det med ljudet? Egentligen? Sätter ni 99dB förbifart bara för att slippa ta i problemet eller är det så bra som det verkar?

Och svaret blev att "Det är riktigt bra" Det låter mycket mindre än för två år sedan.:)

Öhh ja just de...hur sjutton har alla RR-utövare kunnat klara alla fältljudmätningarna som gjorts under tävlingar o träningar hittills i år?

Mossberg, du menar väl 95dB fly-by mätt 10m fr. bankanten, eller är det ändrat till 99 dB??
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top