Ljuddämpare

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Har pga rost tvingats byta ut mitt originalavgassystem mot ett 4-1. Det är en sk absortionsljuddämpare, dvs den består av ett öppet perforerat rör med dämpmaterial utanpå. Nu har jag två frågor:

Var kan jag få tag på dämpmaterial för att packa om den?

Jag misstänker att det är lite för öppet, bla har förbrukningen ökat med en halv deciliter milen, den går lite ryckigt på låga varv också. Funderar på att bygga en insats enligt bilden. Insatsen är tänkt att bestå av en gängad stång på vilken jag skruvar på muttrar med fastlödda brickor. Brickorna är avfilade i kanterna och monterade så att jag tvingar avgaserna att gå i zickzack. Vad tror ni om det? Är jag helt ute och cyklar eller?
 

Bifogat

Ljuddämparull finns på www.touring.se. Dessutom har AK motor (Allright katalogen) ersättningsljuddämpare av orginaltyp till gamla cyklar.
Förmodligen behöver du bestycka om förgasarna för att svara mot det ngt öppnare systemet istället för extra insats. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad exakt man skall göra men det finns andra som kan.
 
Jag skulle inte börja jävlas med ljuddämparen utan se till att justera in förgasarna så kommer du att se att soppaförbrukningen kommer att sjunka samt att hojen kommer gå bättre.
Ljuddämparull köper du hos lokala hojfirman.

LYCKA TILL!
 
Tack för svaren!

Så småningom blir det nog såna där ersättningsljuddämpare från AK-motor. Måste bara spara ihop lite pengar först. Behöver nog länma in krökarna på kromning isåfall också. Tills dess får jag väl kolla på förgasarbestyckningen igen. Normalt sett skall man ju öka munstyckena när man byter till öppnare ljuddämpare. Har dock läst i en gammal MCM att om systemet är för öppet så kan motorn gå fetare pga det. Har också hört att om kammarna har stort överlapp så kan ett öppnare system göra att förbrukningen ökar medans effektökningen uteblir. Detta pga att färskgaserna passerar rakt igenom innan avgasventilen stänger.
 
Har monerat en lambdasond nu för att kolla förgasarbestyckningen. Går lite magert på tomgång visade det sig.
 

Bifogat

  • DSC00060.JPG
    DSC00060.JPG
    118.3 KB · Visningar: 903
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top