Ljuddämpare

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Vad är det Akrapovič gör som gör att de är valet för både bilar och motorcyklar?
För mig som elkraftingenjör är avgaser bara varm gas som kommer pulsvis och ska ventileras ut. Givetvis behöver man anpassa grenrör för att ge bra hantering av pulserna när flera cylindrar kopplas ihop, men ljuddämparen sitter där rören kopplats ihop. För mig är det bara avståndet från sista sammankopplingen till öppningen till "fri luft" som avgör resultatet. Själva dämparen förstår jag inte vad den ska påverka förutom ljudnivån.
 
Är nog mest en kombination av bra marknadsföring + affärsmodellen där hojtillverkaren får monopol och kan sälja med jättemarginal i sitt åf-nät.
+ En bra produkt såklart. Dock allt annat än prisvärd. 😄
 
Som nämnts ovan, bra marknadsföring, bra kvalité, bra utbud (På mer än bara "ljuddämparen"). Sen sjunger alla ljuddämpare lite olika och jag antar att många gillar just Akrapovic-ljudet. Har själv Akrapovic till 3 av mina hojar, funkar bra :tummenupp
 
Jag har varit och besökt dem några gånger då jag känner flera av deras ingenjörer genom mitt jobb.

Hela företaget från konstruktion till produktion till färdig produkt är state of the art och 100% vetenskapsbaserat. Allt som byggs till gathojar beräknas med egenutvecklade program, 3D-CAD’as, byggs och bänkas. Inte bara den färdiga produkten, utan också ett oräknerligt antal prototyper längs vägen fram till färdig produkt. Jag kommer inte ihåg hur många bromsbänkar de hade, men det var ett antal rena motorbänkar plus några rullande landsvägar. Några är alltid upptagna av deras MotoGP-projekt.

Både deras rörformnings- och hydroformningsanläggningar är världsunika och helt egentillverkade. Allt de gör - raka runda rör, D-formade rör, krökta rör, collectors med konstiga former, ljuddämparhöljen och alla andra möjliga och omöjliga former - tillverkas av noggrant utvalda titanplåtar som valsas till rätt tjocklek, rullas och hydroformas till slutlig form. Det mesta till gathojar robotsvetsas. Allt till racehojar handsvetsas.

Varje enskild titanplåt röntgas för att kunna avgöra dess homogenitet och får dessutom släppa till en liten bit för kemisk analys av sammansättningen samt ett hållfasthetsprov.

Deras kolfiberavdelning är ytterligare en orgie i frän utrustning och svindyra autoklaver.

För mig råder ingen tvekan om att de bygger de absolut bästa avgassystemen med den högsta kvaliteten. Och att avståndet till andra plats är enormt. Att avfärda dem som en marknadsföringsploj är okunskap. De har skaffat sig en särställning på marknaden av den enkla anledningen att de vet mest. Överlägset mest.

Lubljana är för övrigt en riktigt trevlig stad som kan rekommenderas som besöksmål och vill man ha mat i världsklass så går man på ölmärket Unions egna stekhus.

Min egen milslukare, slipp-on’ad med ett väldigt nedkapat SBK-system:

IMG_0406.jpeg
 
Last edited:
I en av Michael Neeves GSX-R750-videor pratar man en del om ljuddämpare och deras effekt (pun intended) i samband med att gixxern får sig en omgång i bromsbänken. Jag tyckte videon var intressant. 39 min lång, bänkningen börjar ca 9 min in.

 
Jag har varit och besökt dem några gånger då jag känner flera av deras ingenjörer genom mitt jobb.

Hela företaget från konstruktion till produktion till färdig produkt är state of the art och 100% vetenskapsbaserat. Allt som byggs till gathojar beräknas med egenutvecklade program, 3D-CAD’as, byggs och bänkas. Inte bara den färdiga produkten, utan också ett oräknerligt antal prototyper längs vägen fram till färdig produkt. Jag kommer inte ihåg hur många bromsbänkar de hade, men det var ett antal rena motorbänkar plus några rullande landsvägar. Några är alltid upptagna av deras MotoGP-projekt.

Både deras rörformnings- och hydroformningsanläggningar är världsunika och helt egentillverkade. Allt de gör - raka runda rör, D-formade rör, krökta rör, collectors med konstiga former, ljuddämparhöljen och alla andra möjliga och omöjliga former - tillverkas av noggrant utvalda titanplåtar som valsas till rätt tjocklek, rullas och hydroformas till slutlig form. Det mesta till gathojar robotsvetsas. Allt till racehojar handsvetsas.

Varje enskild titanplåt röntgas för att kunna avgöra dess homogenitet och får dessutom släppa till en liten bit för kemisk analys av sammansättningen samt ett hållfasthetsprov.

Deras kolfiberavdelning är ytterligare en orgie i frän utrustning och svindyra autoklaver.

För mig råder ingen tvekan om att de bygger de absolut bästa avgassystemen med den högsta kvaliteten. Och att avståndet till andra plats är enormt. Att avfärda dem som en marknadsföringsploj är okunskap. De har skaffat sig en särställning på marknaden av den enkla anledningen att de vet mest. Överlägset mest.

Lubljana är för övrigt en riktigt trevlig stad som kan rekommenderas som besöksmål och vill man ha mat i världsklass så går man på ölmärket Unions egna stekhus.

Min egen milslukare, slipp-on’ad med ett väldigt nedkapat SBK-system:

View attachment 511054
Kom att tänka på akrapovic när jag såg ett program på tv för något år sedan. Det var en engelsk tillverkare som gjorde ljuddämpare till motorcyklar. Det var några killar i ett större garage med en massa bråte där dom bankade och poppnitade ihop rören sen klistrade på ett fränt klistermärke och en fin kartong. Enligt dom själva blev det "top of the art perfomance"

Då tänkte jag skulle vara intressant och se skillnaden på tillverkningen hos Akrapovic.
 
Jag har varit och besökt dem några gånger då jag känner flera av deras ingenjörer genom mitt jobb.

Hela företaget från konstruktion till produktion till färdig produkt är state of the art och 100% vetenskapsbaserat. Allt som byggs till gathojar beräknas med egenutvecklade program, 3D-CAD’as, byggs och bänkas. Inte bara den färdiga produkten, utan också ett oräknerligt antal prototyper längs vägen fram till färdig produkt. Jag kommer inte ihåg hur många bromsbänkar de hade, men det var ett antal rena motorbänkar plus några rullande landsvägar. Några är alltid upptagna av deras MotoGP-projekt.

Både deras rörformnings- och hydroformningsanläggningar är världsunika och helt egentillverkade. Allt de gör - raka runda rör, D-formade rör, krökta rör, collectors med konstiga former, ljuddämparhöljen och alla andra möjliga och omöjliga former - tillverkas av noggrant utvalda titanplåtar som valsas till rätt tjocklek, rullas och hydroformas till slutlig form. Det mesta till gathojar robotsvetsas. Allt till racehojar handsvetsas.

Varje enskild titanplåt röntgas för att kunna avgöra dess homogenitet och får dessutom släppa till en liten bit för kemisk analys av sammansättningen samt ett hållfasthetsprov.

Deras kolfiberavdelning är ytterligare en orgie i frän utrustning och svindyra autoklaver.

För mig råder ingen tvekan om att de bygger de absolut bästa avgassystemen med den högsta kvaliteten. Och att avståndet till andra plats är enormt. Att avfärda dem som en marknadsföringsploj är okunskap. De har skaffat sig en särställning på marknaden av den enkla anledningen att de vet mest. Överlägset mest.

Lubljana är för övrigt en riktigt trevlig stad som kan rekommenderas som besöksmål och vill man ha mat i världsklass så går man på ölmärket Unions egna stekhus.

Min egen milslukare, slipp-on’ad med ett väldigt nedkapat SBK-system:

View attachment 511054
Jo, dom gör fina grejor. Men när man köper en ny hoj och sen lägger ytterligare 20% av hojens pris på en ljuddämpare för att få kanske 152 hk i stället för 150, så handlar det nog mest om prestige och ljud. Ingen känner skillnad på den effekten såklart.
Fast mappningen man gör samtidigt kan ju göra stor skillnad för hur hojen upplevs.
Här är mitt dyra akra-rör.😄CF2ABA76-1250-495B-8203-D39DDD6F8492.jpeg.
 
Jag har varit och besökt dem några gånger då jag känner flera av deras ingenjörer genom mitt jobb.

Hela företaget från konstruktion till produktion till färdig produkt är state of the art och 100% vetenskapsbaserat. Allt som byggs till gathojar beräknas med egenutvecklade program, 3D-CAD’as, byggs och bänkas. Inte bara den färdiga produkten, utan också ett oräknerligt antal prototyper längs vägen fram till färdig produkt. Jag kommer inte ihåg hur många bromsbänkar de hade, men det var ett antal rena motorbänkar plus några rullande landsvägar. Några är alltid upptagna av deras MotoGP-projekt.

Både deras rörformnings- och hydroformningsanläggningar är världsunika och helt egentillverkade. Allt de gör - raka runda rör, D-formade rör, krökta rör, collectors med konstiga former, ljuddämparhöljen och alla andra möjliga och omöjliga former - tillverkas av noggrant utvalda titanplåtar som valsas till rätt tjocklek, rullas och hydroformas till slutlig form. Det mesta till gathojar robotsvetsas. Allt till racehojar handsvetsas.

Varje enskild titanplåt röntgas för att kunna avgöra dess homogenitet och får dessutom släppa till en liten bit för kemisk analys av sammansättningen samt ett hållfasthetsprov.

Deras kolfiberavdelning är ytterligare en orgie i frän utrustning och svindyra autoklaver.

För mig råder ingen tvekan om att de bygger de absolut bästa avgassystemen med den högsta kvaliteten. Och att avståndet till andra plats är enormt. Att avfärda dem som en marknadsföringsploj är okunskap. De har skaffat sig en särställning på marknaden av den enkla anledningen att de vet mest. Överlägset mest.

Lubljana är för övrigt en riktigt trevlig stad som kan rekommenderas som besöksmål och vill man ha mat i världsklass så går man på ölmärket Unions egna stekhus.

Min egen milslukare, slipp-on’ad med ett väldigt nedkapat SBK-system:

View attachment 511054



Det är den inställningen som gjort dem respekterade hos tillverkarna av motorcyklarna och som bjudit in till samarbete. Åt båda håll.

Din beskrivning av arbetsgången gör att man fnissar lite extra över företeelsen "Kina-Acra".
 
Jag har varit och besökt dem några gånger då jag känner flera av deras ingenjörer genom mitt jobb.

Hela företaget från konstruktion till produktion till färdig produkt är state of the art och 100% vetenskapsbaserat. Allt som byggs till gathojar beräknas med egenutvecklade program, 3D-CAD’as, byggs och bänkas. Inte bara den färdiga produkten, utan också ett oräknerligt antal prototyper längs vägen fram till färdig produkt. Jag kommer inte ihåg hur många bromsbänkar de hade, men det var ett antal rena motorbänkar plus några rullande landsvägar. Några är alltid upptagna av deras MotoGP-projekt.

Både deras rörformnings- och hydroformningsanläggningar är världsunika och helt egentillverkade. Allt de gör - raka runda rör, D-formade rör, krökta rör, collectors med konstiga former, ljuddämparhöljen och alla andra möjliga och omöjliga former - tillverkas av noggrant utvalda titanplåtar som valsas till rätt tjocklek, rullas och hydroformas till slutlig form. Det mesta till gathojar robotsvetsas. Allt till racehojar handsvetsas.

Varje enskild titanplåt röntgas för att kunna avgöra dess homogenitet och får dessutom släppa till en liten bit för kemisk analys av sammansättningen samt ett hållfasthetsprov.

Deras kolfiberavdelning är ytterligare en orgie i frän utrustning och svindyra autoklaver.

För mig råder ingen tvekan om att de bygger de absolut bästa avgassystemen med den högsta kvaliteten. Och att avståndet till andra plats är enormt. Att avfärda dem som en marknadsföringsploj är okunskap. De har skaffat sig en särställning på marknaden av den enkla anledningen att de vet mest. Överlägset mest.

Lubljana är för övrigt en riktigt trevlig stad som kan rekommenderas som besöksmål och vill man ha mat i världsklass så går man på ölmärket Unions egna stekhus.

Min egen milslukare, slipp-on’ad med ett väldigt nedkapat SBK-system:

View attachment 511054
Det är såna här svar jag önskar mig när jag ställer frågor.
 
Det är såna här svar jag önskar mig när jag ställer frågor.

Det kan säkert låta som marknadsföring, men jag svarar bara utifrån vad jag har sett. Jag har besökt dem och jag vet därför att det finns tekniska anledningar till det höga priset. Jag vågar säga att ingen annan tillverkare av avgassystem ligger på samma nivå, genom hela kedjan från konstruktion till produktion till färdig produkt.
 

De är redan där, i alla fall på fordon som fortfarande har förbränningsmotor. Kolla in några av deras värre avgassystem till bilar. De finns med en form av aktivt akustiskt system - i princip en eller flera små högtalare inbyggda i ljuddämparen - som kan ställas om mellan aktiv ljuddämpning, naturligt ljud eller till och med ljudförstärkning med en enkel knapptryckning.

Vill du att din V8'a ska låta som en Volkswagen ID3, som din V8'a i naturligt tillstånd eller som en V8'a i en Nascar-bil...?
 
Lite OT här:

Minns får många år sedan när en custombyggare byggde en futuristisk skapelse baserad på någon sorts HD i samarbete med Pioneer. I Kalifornien är det extremt hårda regler för buller från motorerna så de satte mikrofoner och högtalare för att skicka ut ljudet från avgassystemet i högtalarsystemet. Det fanns ingen lag om stereobuller på den tiden så de kunde låta hur högt de ville... :D
 
Last edited:
Jag har varit och besökt dem några gånger då jag känner flera av deras ingenjörer genom mitt jobb.

Hela företaget från konstruktion till produktion till färdig produkt är state of the art och 100% vetenskapsbaserat. Allt som byggs till gathojar beräknas med egenutvecklade program, 3D-CAD’as, byggs och bänkas. Inte bara den färdiga produkten, utan också ett oräknerligt antal prototyper längs vägen fram till färdig produkt. Jag kommer inte ihåg hur många bromsbänkar de hade, men det var ett antal rena motorbänkar plus några rullande landsvägar. Några är alltid upptagna av deras MotoGP-projekt.

Både deras rörformnings- och hydroformningsanläggningar är världsunika och helt egentillverkade. Allt de gör - raka runda rör, D-formade rör, krökta rör, collectors med konstiga former, ljuddämparhöljen och alla andra möjliga och omöjliga former - tillverkas av noggrant utvalda titanplåtar som valsas till rätt tjocklek, rullas och hydroformas till slutlig form. Det mesta till gathojar robotsvetsas. Allt till racehojar handsvetsas.

Varje enskild titanplåt röntgas för att kunna avgöra dess homogenitet och får dessutom släppa till en liten bit för kemisk analys av sammansättningen samt ett hållfasthetsprov.

Deras kolfiberavdelning är ytterligare en orgie i frän utrustning och svindyra autoklaver.

För mig råder ingen tvekan om att de bygger de absolut bästa avgassystemen med den högsta kvaliteten. Och att avståndet till andra plats är enormt. Att avfärda dem som en marknadsföringsploj är okunskap. De har skaffat sig en särställning på marknaden av den enkla anledningen att de vet mest. Överlägset mest.

Lubljana är för övrigt en riktigt trevlig stad som kan rekommenderas som besöksmål och vill man ha mat i världsklass så går man på ölmärket Unions egna stekhus.

Min egen milslukare, slipp-on’ad med ett väldigt nedkapat SBK-system:

View attachment 511054

Tack för den beskrivningen!

Då jag av släktskäl har anledning att besöka Ljubljana regelbundet får jag ta mig tid att besöka fabriken. Gissningsvis har de något showroom och annars hälsar jag från dig. På slovenska. “Pozdrav iz Alatalo”

Då får man ju dessutom bära titanakran på lillhojen med lite mer stolthet.


Mvh
 
Fina produkter absolut men jag undrar vilken vetenskap som låg till grund för valet att använda kolfiberklämma(med hållbarhet i paritet med blött hushållspapper)som ljuddämparfäste på offroadsortimentet i många år?
 
Då jag av släktskäl har anledning att besöka Ljubljana regelbundet får jag ta mig tid att besöka fabriken. Gissningsvis har de något showroom och annars hälsar jag från dig. På slovenska. “Pozdrav iz Alatalo”

Deras utvecklingscenter och racingavdelning ligger i Ivancna Gorica, cirka tre mil sydost om Ljubljana. Byggnaden går inte att missa, ritad av ägaren Igor Akrapovic's fru som tydligen är en världsberömd arkitekt. Den har ett av de mer imponerande museum jag sett, med ett exemplar av snudd på varje racehoj som någonsin vunnit något med deras avgassystem. Riktiga racehojar alltså, inte sådana där som brukar släpas runt på hojmässor och mest består av hopskruvade random reservdelar från olika årsmodeller...

Tveksam till att de tar emot officiella studiebesök då de jämt och ständigt har hemliga gathojsprototyper såväl som MotoGP-hojar i något mätrum eller någon bromsbänk. Jag har varit där för att vi faktiskt har och har haft en del projekt tillsammans.

Om man är bra kompis med den lokale polismannen så kan man kanske få veta vilka nätter motorvägen strax utanför byn är avstängd. Detta sker då och då när de gör verkliga ljudmätningar på avgassystem. Bara att ta plats på någon närbelägen kulle och lyssna på musiken...

Produktionsfabriken ligger i Crnomelj ännu längre sydost, alldeles bredvid den kroatiska gränsen. Merparten av personalen är faktiskt kroater som dagspendlar över gränsen.

Slovenien är annars ett grymt fint land för både semester och tjänsteresor. Lite som Italien fast med tysk eller österrikisk ordning. Jag kommer aldrig att glömma pizzerian i Kranjska Gora. När servitrisen såg det svenska kreditkortet var första frågan om jag känner en snubbe som heter Ingemar...och sedan fri påfyllning av vad du än drack...Du som har släktband till både Slovenien och Tärnaby borde rimligtvis käka gratis på det stället...?
 
Fina produkter absolut men jag undrar vilken vetenskap som låg till grund för valet att använda kolfiberklämma(med hållbarhet i paritet med blött hushållspapper)som ljuddämparfäste på offroadsortimentet i många år?
Ja såna har jag ett par trasiga liggande som inte var möjligt att köpa löst så patentband ersatte klämmorna .
beror säkert mer på importören än acra om reservdelar går att köpa eller inte sitta i garaget med en pilsner å montera helsystem med ovala rör däremot är rent nöje 😍
 
Ja såna har jag ett par trasiga liggande som inte var möjligt att köpa löst så patentband ersatte klämmorna .
beror säkert mer på importören än acra om reservdelar går att köpa eller inte sitta i garaget med en pilsner å montera helsystem med ovala rör däremot är rent nöje 😍
Hade du fått tag på ny klämma(till Akrapris)hade den ju ändå varit lika usel som den som följde med systemet från början...
 
Back
Top