ljuddämpare som låter

pred

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
karlskrona
Hoj
inge just nu
GuW skrev:
2141856
Nähä, ni kanske inte var sååå intresserade av att synas bättre i trafiken, det kanske var så att liten pitt kompenseras med hög volym, ungefär som på en vanlig krogkväll....

Nu är du fånig.....finns ju folk som gillar låg musik och folk som gillar musiken hög...smaken är som baken...inte har det väl med pitten att göra ifall man vill att bågen ska låta...nu får du nog allt ta och lugna dig lite... :7peta

finns ju inte mycket som slår i ljudväg som när en grupp mc kommer och låter
som åskan slår...det är gött det :fyllisar
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
GuW skrev:
2141856 Nähä, ni kanske inte var sååå intresserade av att synas bättre i trafiken, det kanske var så att liten pitt kompenseras med hög volym, ungefär som på en vanlig krogkväll....

Vaknat på fel sida :3freak
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sporthojarna ska ju bara låta när man börjar varva upp lite så att man kan smygköra om man vill och då hör man ju inte så mycket av dem inne i stan (bortsett från torrgasarna) utan oftast när de ylar iväg på landsväg. Men det är klart, bor man 10 meter från en populär gassträcka kan det bli jobbigt.

Däremot de nytillkommna customåkarna i trakten med spretnya hojar och raka rör kan vara nog så jobbiga. Ljudet när de gör en lätt acceleration från korsning eller liknande är extremt högt och smällande skarpt, gör riktigt ont i öronen om man råkar promenera på trottoaren brevid. Inte ens ett raceslipon på 10K rpm får till den effekten. De flesta glidare har dock ett dovare ljud än dessa öppna nypipor och då funkar det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Freddola skrev:
2142244 Vaknat på fel sida :3freak

Näe, jag blir bara så förbannat irriterad på folk som försöker motivera att deras motorcyklar låter utav helvete med TRAFIKSÄKERHET

För det vet vi ju alla att det är samma människor som klistrar orangea dekaler på backspeglarna och hjälmen, monterar extrabelysning på sidorna för att få till en "Ljustriangel" (för er som inte är torra bakom öronen så var det jävligt nära att bli LAG på "ljustriangel" på MC för en massa år sedan) och givetvis behåller orginalstorlek, eller monterar STÖRRE blinkersar, allt i TRAFIKSÄKERHETENS namn.

Det är samma människor som varje år går på avrostningskurs, och som heldre kör under hastighetsgränsen än över på okända och kurviga vägar.

Eller är det helt enkelt så att ni tycker att det är barnsligt roligt att bullra och leva jävel, och att hög ljudnivå inte alls har någon säkerhetsfrämjande effekt?

Jag är inte alls speciellt irriterad på enskilda motorcyklars ljudnivå, men att försöka MOTIVERA den, det är rent av löjligt.

Det är bara synd att bullret gör vanligt folk fientligt inställda till ALLA motorcykelåkare, oavsett om det egentligen är grannens Suzuki Maruder som dom egentligen blir mest störd av när han startar den en timme efter att dom har somnat.

Det bullret är absolut inte till någon nytta, och absolut till en massa skada.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ljuddämpare som låter ??? Finns väl inga såna ?
Påminner om han som sålde luktfria toaletter, ev. klagomål bemöttes med 'tror fan det luktar, nån har ju skitit i den.'

Tråkigt med alla som inte tänker längre än näsan räcker och inte inser att högljudda hojar ger oss fler fiender.
Nåt vi absolut inte behöver.

Dom sista störande dBna ger iaf inte nån effekt att tala om. Men sakskäl biter vanligen inte på 'Jehovas vittnen'-tänkare.
Inte här heller.
/u
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Folk har för lite att göra verkar det som, tydligen ska man reta sig på allt.

Om jag gillar en tvärilsken motorsång så kan det inte hjälpas att "pelle" hatar den, jag kommer ändå inte byta ljuddämpare. Man kan inte vara alla till lags. Så enkelt är det.
 
Last edited:

pred

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
karlskrona
Hoj
inge just nu
hmmm högljudda hojjar ger oss mer fiender....well..antar att du menar då
sporthojar med högeffektblås där insats är borttagen och som låter grymt.
well....hur mycket man man än försöker så låter den ju ändå inte som en
harley davidson i originalform som drar på.

Sporthojar är det ju mest yngre människor som kör och de ska lära sig veta hut så är det bara......ska inte synas eller höras :4skrika

så nu i efterhand att någon skrivit något liknande ovan.... :3freak
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
pred skrev:
2142661 hmmm högljudda hojjar ger oss mer fiender....well..antar att du menar då
sporthojar med högeffektblås där insats är borttagen och som låter grymt.
well....hur mycket man man än försöker så låter den ju ändå inte som en
harley davidson i originalform som drar på.

Sporthojar är det ju mest yngre människor som kör och de ska lära sig veta hut så är det bara......ska inte synas eller höras :4skrika

så nu i efterhand att någon skrivit något liknande ovan.... :3freak

Näe, visst, det finns alltid någonting som låter värre, jaktplan tex.

Men det handlar om att enskilda motorcyklar låter irriterande mycket, och vi blir illa omtyckta som motorcykelkollektiv.

Sen tror jag faktiskt att svenssons har mindre emot någonting som tuffar på på måttliga varv än en ylande radfyra strax under varvstopp, även om en dB mätare kanske visar samma siffra.

Att gynekologstolarna låter mycket och går sakta är ändå mindre irriterande än plastraketer som ylar förbi i närmare hundra inne i stan (dom gör det på ettan när det ylar så där härligt)
En smattrande motard irriterar mindre om båda hjulen är i backen, även om ljudnivån är densamma.

Omvänt kan man säga att en MC på bakslangen kanske kan tas med en axelryckning om den inte vrålar som en domedagsbasun, eller att man kör lite för fort på den krokiga favoritvägen om inte hästarna vid sidan om hoppar ur hagen i sken...

Men här talar jag bokstavligen för DÖVA öron, här är det tufft att svina i trafiken.
 

pred

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
karlskrona
Hoj
inge just nu
Mc som kör för snabbt i stan är aldrig bra.

Helsingborg är ju en riktigt mc stad, har ju ett välkänt mc gäng här
i stan som kör harley och dom kör väl inte alltid sådär jättesakta
genom stan i kolonn och utan hjälmar osv...så jag tror folket här är
rätt härdade med både mc och bilar som låter som jetplan.

Personligen så står jag fast vid min personliga åsikt att jag gillar ett
rejält motorljud från både mc och bil av kaliber sport och detta tycker
jag inte för att varken svina eller i någons ögon vara tuff.

Finns säkert många exhibisionister också dock.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
GuW skrev:
2142714 Näe, visst, det finns alltid någonting som låter värre, jaktplan tex.

Men det handlar om att enskilda motorcyklar låter irriterande mycket, och vi blir illa omtyckta som motorcykelkollektiv.

Sen tror jag faktiskt att svenssons har mindre emot någonting som tuffar på på måttliga varv än en ylande radfyra strax under varvstopp, även om en dB mätare kanske visar samma siffra.

Att gynekologstolarna låter mycket och går sakta är ändå mindre irriterande än plastraketer som ylar förbi i närmare hundra inne i stan (dom gör det på ettan när det ylar så där härligt)
En smattrande motard irriterar mindre om båda hjulen är i backen, även om ljudnivån är densamma.

Omvänt kan man säga att en MC på bakslangen kanske kan tas med en axelryckning om den inte vrålar som en domedagsbasun, eller att man kör lite för fort på den krokiga favoritvägen om inte hästarna vid sidan om hoppar ur hagen i sken...

Men här talar jag bokstavligen för DÖVA öron, här är det tufft att svina i trafiken.

Personligen har det räddat mig minst 1 gång kanske två då folk försökte preja mig när jag låg så att säga i döda vinkeln och dom försökte byta fil och höll på att köra över mig. Min snabbaste reaktion var att dra i gashandtaget så att damen körde tillbaka is sin fil fortare än kvick när hon vaknade till ur sin dvala. Så det ligger faktiskt sanning i LOUD PIPES SAVES LIFE! Men alla tror vad dom vill inte lönt och argumentera. My 2 cents hehe!
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
fy fan va bra tråd :D

Jag har ett system som ligger på 103Db (diffar lite upp och ner beroende på utrustning..) och det är nog en av de goaste motorljud jag hört... så visst det behöver inte vara högt.. dock så har jag inget imot dom som kör med raka rör etc. det är väl upp till dom om dom vill känna sig coola med öronskydd... precis som rossi ;)

låt folk göra lite som dom vill.. att gnatta såhär gör nästan att jag själv vill gå ut och dra ut insatsen :D:D
 

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
2008,kawasaki,z1000
ska försöka dra ut insatset men då måste man väl borra igenom nitarna eller va de e o sen skruva dit nya skruvar o hoppas man inte behöver skära o svetsa.skulle uppskatta lite hjälp om de e nån som kan har ett ixil bolt-on just nu :tummenupp o tack för tipsen hitills :yoparty :yoparty
 

pred

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
karlskrona
Hoj
inge just nu
På min så monterade jag av ljuddämparen och slog ut den med en lång
pinne och hammare framifrån ljuddämparen så att insatsen kom ut den
naturliga vägen så att säga :)

damirgixxen skrev:
2146397 ska försöka dra ut insatset men då måste man väl borra igenom nitarna eller va de e o sen skruva dit nya skruvar o hoppas man inte behöver skära o svetsa.skulle uppskatta lite hjälp om de e nån som kan har ett ixil bolt-on just nu :tummenupp o tack för tipsen hitills :yoparty :yoparty
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
damirgixxen skrev:
2146397 ska försöka dra ut insatset men då måste man väl borra igenom nitarna eller va de e o sen skruva dit nya skruvar o hoppas man inte behöver skära o svetsa.skulle uppskatta lite hjälp om de e nån som kan har ett ixil bolt-on just nu :tummenupp o tack för tipsen hitills :yoparty :yoparty


Det finns en bra tråd om ämnet hur man skall eller kan göra för att få bort nitarna. Lycka till :hihi
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top