Ljuddämpare olagligt på 125or?

One thing tho'...

När man är 16 så är man inte myndig.

Att ges rättigheten att susa omkring på alla våra allmänna och enskilda vägar, som en fullvärdig medlem av trafikkollektivet, i samma skyltade hastighet som alla andra - om än liggandes platt på tanken för att nå motorvägstempot; det förpliktigar.

Det är någon slags ynnest, att ges det lite förtida steget in i vuxenvärlden. Något att vårda, eller åtminstone inte göra totalskit av.

Så upplevde jag det, då för 45 år sedan, jag kände det som mina jämnåriga också reste sig upp från moppeträskets laglöshet - och vi var jäääävligt påpassade av de äldre på stora hojar.

Vi var självklart Blöjknuttar med stor bokstav until proven otherwise och det var mer än en snubbe på AS3 eller GT 125a med urplockade insatser som fick sig en syrlig kommentar av de äldre som typ:
"Märker du inte ens hur mycket effekt du tappar på det viset?"

Att köra ner till Anderstorp och GP:t där nere betydde mycket för acceptansen hos di store. Inte fan vågade man slå upp tältet inne på Smokey Camp, utan man fulkampade i skogen längs rakan och smög ute i kanterna så mycket det gick för att inte synas.

På något sätt noterades man ändå. Inte där och då, men senare på sommaren, i stan.
"Var det ni som var nere på Anderstorp? På 125or...?"
- Mmmm.....
"Schysst! Messengers har träff i helgen, det borde passa er. Kom upp på dagen om ni känner för det."

Inte fan vågade man åka på MC-träff när man var 16 och körde 125a, men livet på lillhoj blev enklare och många fler hälsade efter det att vi varit nere på Anderstorp - utan att egentligen umgås med någon.


Så, fostran av nya motorcyklister har alltid funnits, och "inträdesprov" också - bara mycket mer subtila än på film. Oftast fattar man inte förrän flera år efteråt när dom hände..

Då: Reta inte upp folk och kör tyst förbi Sahlgrenska.

Nu: Ungefär samma.


Buller är ett jätteproblem för motorcyklismen, och att vi medelålders vill förmedla det är inget underligt.

Att vi inte imponeras av en 125a utan DB-Killer i sitt slip-on är heller inte underligt, men en tonåring som drar till Norge på MC-semester lär riva ner applådåskor här inne.

@ TS
En tyst hoj kan köra mycket fortare genom böjar utan att någon märker hur snabbt det går. Hur funkar det som motivation för dig...?
 
Last edited:
Får man verkligen böter om den väsnas för mycket?
Var det inte så att polisen inte hade godkänd ljudmätningsutrustning, och kunde således inte bevisa att det lät för högt.
Det enda man fick var krav på ombesiktning.
Har man som 16åring en sprillans ny hoj vill man såklart inte att det ska låta mindre än en moppe, det får man inga brudar av!:rock:tuttar
 
Den där ZX2R verkade ju hur frän som helst och för tankarna till denna hoj. Hittade ingen riktigt bra klipp dom verkar ju haft ganska bra överstyrnjng på mikrofonen eller övrig inspelningsutrustning, men denna fyrtakts 125:a är ju både frän och låter ju hur tufft som helst https://youtu.be/8MRiPJBFEKA

Storebrorsan RC166 på 250 cc och 6 cylindrar låter ju också jävligt fränt. Fast detta är ju som extrema hojar som vore kul att i alla fall få se och höra i verkligheten nån gång i livet.
 
Last edited:
Det bästa man kan göra är att skaffa 2-takt istället för 4-takt om man skall få ut nåt av 125cc.

En begagnad Aprilia Rs125 är fantastiskt rolig o du kan få upp dem i 180km/h. Finns ju varianter på cross-hoj också, och de piskar väl skiten ur allt med 4-takt.
 
Det bästa man kan göra är att skaffa 2-takt istället för 4-takt om man skall få ut nåt av 125cc.

En begagnad Aprilia Rs125 är fantastiskt rolig o du kan få upp dem i 180km/h. Finns ju varianter på cross-hoj också, och de piskar väl skiten ur allt med 4-takt.

Då kan han väl lika gärna köpa mera kubik för det lär väl bli olovlig körning om polisen mot all förmodan stoppar honom:)
 
Får man verkligen böter om den väsnas för mycket?
Var det inte så att polisen inte hade godkänd ljudmätningsutrustning, och kunde således inte bevisa att det lät för högt.
Det enda man fick var krav på ombesiktning.
Har man som 16åring en sprillans ny hoj vill man såklart inte att det ska låta mindre än en moppe, det får man inga brudar av!:rock:tuttar

Kruxet är att eftersom man inte har kalibrerad utrustning för ljudmätning och kontrollerad omgivning. (Det är ju aldrig det ute efter gatan) så bötfäller man ändå. Mer eller mindre godtyckligt.
Dvs det finns en risk att du får böter för hög ljudnivå bara för att du bytt ut ljuddämparen mot en eftermarknads.
Men normalt sett så bötfäller dom bara om det låter väldigt högt.

Dvs har du bytt ut mot något som låter avsevärt mer än original så riskerar du faktiskt både böter och ombesiktning eftersom polisen bötfäller för ljud mer eller mindre godtyckligt.
 
ja det olagligt.
men skit i det, det gjorde vi andra, det trimmades o väsnades till den stora guldmedaljen.
o jävlar va skoj vi hade, det var en härlig tid inga bekymmer, bara skoj
fan ibland längtar man tillomed tillbaka
jag är 50+ o kommer väl ihåg hur det var, så inga moralkakor härifrån
 
Menae inte att han skulle köra över hastighetsbegränsningen, men att en 2-takt 125 går bättre.

Kruxet där är väl att om du tagit körkortet nyligen så har en gammal 125 2t för hög effekt för att han ska få köra den och då är det olovlig körning eftersom han inte har körkort för fordonstypen. Det är ju en effektbegränsning på vad du får köra numera men för en massa år sedan så var det bara max 125 cc som var gränsen.

En del 125:or då hade ju mer än dubbelt så mycket effekt som en lätt MC får ha idag enligt körkortsbehörigheten.
 
Då kan han väl lika gärna köpa mera kubik för det lär väl bli olovlig körning om polisen mot all förmodan stoppar honom:)

Vänta lite nu - menar du att en 16åring idag med A1-kort inte får lov att framföra en äldre 125:a utan den strypningen som moderna 125:or har...?
:näsblod
Är det verkligen så korkat?
 
Vänta lite nu - menar du att en 16åring idag med A1-kort inte får lov att framföra en äldre 125:a utan den strypningen som moderna 125:or har...?
:näsblod
Är det verkligen så korkat?

Ett A1 kort idag säger att motorcykeln får ha max 11kW. Har den mer än det så har man inte behörighet för fordonet. Dom flesta äldre 125:or, dvs innan körkortsreglerna ändrades, har mer än så och får följdaktligen inte framföras med ett nytt A1 körkort.
 
Ett A1 kort idag säger att motorcykeln får ha max 11kW. Har den mer än det så har man inte behörighet för fordonet. Dom flesta äldre 125:or, dvs innan körkortsreglerna ändrades, har mer än så och får följdaktligen inte framföras med ett nytt A1 körkort.

Byråkratins högborg, Sväjje :pangihuve
Tack för förtydligandet - detta hade jag inte en susning om!
 
Det är såvitt jag vet likadant i hela EU, eller ska i vart fall vara det.

Ja. Så har jag också fattat det. Att vi ändrade våra regler var för att det skulle harmoniseras inom EU så vi har i stort sett bara anpassat oss till ett gemensamt EU reglemente.
 
Kruxet där är väl att om du tagit körkortet nyligen så har en gammal 125 2t för hög effekt för att han ska få köra den och då är det olovlig körning eftersom han inte har körkort för fordonstypen. Det är ju en effektbegränsning på vad du får köra numera men för en massa år sedan så var det bara max 125 cc som var gränsen.

En del 125:or då hade ju mer än dubbelt så mycket effekt som en lätt MC får ha idag enligt körkortsbehörigheten.


Det var ju världens sämsta nyhet, för nån som e 16. Fy fan.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top